Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:18is9
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:Sooloprojeti valmistui, tarinaa
Aika:27.11.2011 21:42   (muokattu 27.11.2011 21:45)
Jes, hyviä kysymyksiä. Biiseistä oli raakademot olemassa ennen kuin aloitin äänittämään. Niissä oli oikeastaan kaikki valmiina lauluja ja sooloja myöten ja midirummut. Yksi biisi tosin oli semmoinen jonka jätin tuotettavaksi äänitysvaiheessa. Noiden demojen ja klikin päälle sitten äänitin rummmut ja muut instrumentit sitten rumpujen päälle.
 
Käytin äänityksiin noin viikon per instrumentti, ja tein kaikki biisit aina yhden instrumentin osalta kerralla valmiiksi. Treenasin esim. kitaraosuuksia rumpuäänistysten jäkeen muutaman kuukauden, niin että tiesin että osaan soittaa kaiken narulle suht lyhyessä ajassa. Ainoa mitä jouduin säätämään jälkeenpäin oli syntsat, en saanut miksatessa Andromedan bassoa ja oikeaa bassoa tarpeeksi samanlaisiksi, joten jouduin äänittämään synabassot kokonaan uusikisi. Ja laulut äänitin itse ensin, mutta korvat vuosivat verta kuunnellessa joten pyysin Margitin apuun.
 
Tein projektisuunnitelman paperille asti, että muistan mitä pitää tehdä ja osaan valmistella sessiot etukäteen (lainailla mikkejä ja kitarakaappeja sun muuta). Minulle tuommoinen työskentely sopi oikein hyvin, vapaa-aikaa kului pari täyttä lomaviikkoa kitaroiden ja rumpujen kanssa ja sitten pidempiä viikonloppuja muilla instrumenteilla. Riippuu varmaan luonteesta, mutta minulla toimi hyvin. Nimenomaan halusin ettei homma mene hieromiseksi äänitysten kanssa, vaan että teen kerralla kuntoon ja sillä sipuli, ja sitten taas taukoa. Biisejä en enää äänitysvaiheessa tuottanut, paitsi tietysti esim. basson kanssa improvisoin paikka paikoin ihan vapaasti.
 
Miksaaminen oli se pisimpään levällään ollut työvaihe, ja hankala oli päättää että milloin se on valmis vai vieläkö hinkkaan jotain. Aikaa siihen meni ehkä kolme kuukautta, mutta välissä oli viikkojen taukoja jolloin en edes kuunnellut koko systeemiä.
 
Jos ja kun alan tekemään seuraavaa projektia, niin harkitsen vakavasti yhden ulkopuolisen luottohenkilön ottamista mukaan tuottajaksi. Itse oli vaikeaa päättää onko joku otto riittävän hyvä tai onko soundi yleensäottaen siellä päinkään.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=205722