Muusikoiden.net - Keskustelu | |
Kirjoittaja: | vasili |
Alue: | Musiikin teoria ja säveltäminen |
Aihe: | Auttakaa tyhmää! |
Aika: | 19.11.2011 00:46 (muokattu 19.11.2011 01:31) |
baron: Siis septimisointuun (dom-sointuun) voi pistää lisäsäveliksi melkein mitä tahansa mutta maj7 sointuun ei noitten auktoriteettien mukaan voi. Mutta: Säännöthän on luotu rikottaviksi!! (Mä yleistäisin tätä: Pukukoodeja, ravintolaetikettejä, musasääntöjä ym ei saa rikkoa tyhmyyksissään mutta tarkoituksella: JEES!!) Vähän kyllä ihmetyttää tuo Backlundin yleistys. Itsehän en tuota kirjaa tunne (jonka erinomaista typeryyttä ja turhuutta kerrassaan loistava, käytännönläheinen, fiksu ja hauska teoriamaikkani - teoria- eli hahmotustunneilla soitettiin ja kuunneltiin musaa todella paljon -Jyväskylän konsalla muisti joka tunnilla korostaa.) Miksi #11 olisi vältettävä lisäsävel maj7-sointuun? Hyvänä käytännön esimerkkinä käykööt, että yleisin loppusointu vanhoissa duurisävellajeissa kulkevista jazzstandardisovituksista on maj7#11 (tai ylipäätään D/C- tyyppinen sointu) - puhumattakaan duurisävellajin neljännen asteen soinnusta (Maj7, laajenee 9, #11, 13, ei vältettäviä säveliä). No joo, turhaa saivartelua, mutta kaipaan Backlundin perusteita tuolle väittämälle, jonka hän esittää opuksessaan, jota ainakin arabialla ilmeisesti edelleen luetaan kuin raamattua (toivottavasti ei)... | |
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään. https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=205290 |