Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Zeeboo
Alue:Elektroniikka ja soitinrakennus
Aihe:FAQ: Tee se itse kaiutinkaappi
Aika:16.11.2011 21:18
guitarras electricas: Ehkäpä se on just se juttu...me halutaan säröä!
 
J201 on tosiaan mainio komponentti kitarakamppeissa, eikä vähiten yliohjautumisominaisuuksien takia. Olen käsittänyt, että yksi Tillmanin lähtökohdista oli just se, että koska tämä etunen yliohjautuu joka tapauksessa, niin yliohautukoon sitten nätisti. Ja siksi J201 eikä "siistimpi" fetti.
 
Olisko tuossa tekstissä ajateltu sitä, että muutama sata millivolttia - voltti RMS:ää meinaa jo paljon isompia huipusta-huippuun jännitteitä, ja että J201 alkaa kyykkäämään jo noilla ohjauksilla. Ja onhan se kielen liike vaimenevaa värähtelyä: pikkauksesta syntyy voimakas jännitepiikki, joka vaimenee hyvinkin nopeasti ja "jää soimaan". Jollain bipolaaritrankulla tai operaatiovahvistimella tehdyllä alimitoitetulla vahvistimella tuon pikkauksen leikkaantuminen ja yliohjautuminen kaiken kaikkiaan voi olla hyvinkin tympeän kuuloista, ja tässä ei ehkä ajateltu tai labrattu sitä kuinka J201 yliohjautuu. Varmaan tässä on ollut takana ajatus siitä, että signaali siirtyy värittymättömänä. Niin, HiFi vahvistin...
 
Mutta edelleen mun mielestä varsin mainio pumaska. Verrokkeja on aika vähän, ja suomenkielisiä ei ole vastaan just tullut.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=124105