Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Kudelski
Alue:Musiikkibisnes
Aihe:Aalto-yliopisto ei pidä tekijänoikeusjärjestöistä
Aika:14.11.2011 21:08
ganesha: Yritysmaailmassa nyt vain sattuu olemaan vallalla sellainen ajatusmalli, että "taiteilijoille" ei tarvitse maksaa näiden hengentuotteista. Noita Audio Draftin kilpailuja on tullut seurattua sivusta jo pidemmän aikaa - ja oon huomannut, etteivät noi firmat jotka etsivät biisejä milloin mihinkin tarkoitukseen ole valmiita niistä kovinkaan paljon maksamaan. Tiedä sitten kuvittelevatko insinöörit, että joku parin-kolmenkin minuutin biisi/tunnari syntyy ihan tuosta vain kuin nappia painamalla.
 
Ei kannata yleistää. Olin jossain vaiheessa Teoston listalla 65 ja suurin osa näistä tekijänoikeustuloista tuli firmoilta ja mainostajilta, joille olin musaa tehnyt. Tekijänoikeusmaksut ovat isoille lafkoille hyttysenpaskan kokoinen menoerä ja ne mieluummin hoitavat mainettaan reiluina luovan talouden tukijoina kuin alkavat inistä pikkuasioista. Siksi Aalto-yliopiston veto on aika yllättävä. Paitsi että kaupalliset toimijat maksoivat ihan mukavasti kertakorvauksen, tämän jälkeen euroja tippui ihan mukavasti vielä televisiomainoksista ja yritysfilmeistä ja niiden esityksistä.
 
Ongelmaksi onkin alkanut nousta pikemminkin nämä tietämättömät alan "robinhoodit", kaikenmaailman audiodraftit etunenässä, jotka kuvittelevat edistävänsä luovaa teollisuutta ja tekemisen vapautta vesittämällä taloudelliset oikeudet tekijöiltä. Näin audiodraftien sponssaustilaisuuden pari vuotta sitten Uneton48-skaban yhteydessä tuolla Mediakeskus Lumessa ja keskeisin sanoma taisi olla lähinnä nykyisen tekijänoikeuslainsäädännön kaataminen. Ei liene yllätys, ettei draftien listoilta löydy yhtäkään musiikilla itseään työkseen elättävää henkilöä.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=2&t=205293