Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:hallu
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Kitarankielten paksuus sähkökitarassa ja akkarissa
Aika:14.11.2011 00:09
ibanezman: Ajattelin lähinnä siltä kannalta, että haluaisin setin jolla soitto olisi mahdollisimman tuskatonta otelautakädelle ja ajattelin että ehkäpä ohuet kielet olisi siinä mielessä hyvä vaihtoehto? Mutta kuinka ohuet?

Akustisessa kitarassa kielten paksuus vaikuttaa sointiin ihan kuten sähkökitarassakin eli mitä ohuemmat kielet laitat niin sitä ponnettomampi sointi. Mihin sen kompromissin kukanenkin sitten laittaa kielten paksuuden ja tatsin suhteen. täytyy huomata myös että kielissä on eroja myös saman paksuuden sisällä.

Minä en tiedä onko akustiselle edes ykstoista settiä ohuempia, mutta itse en enää sen ohuempia laittaisi.Se akustisen kielten paksuuden suhde sointiin on toki kitarakohtainen. Jos kitarasi on koko puuta ja kevyt ja ohutkantinen ja käsin rimoitettu eli herkkä, niin se voi syttyä vähän ohuemmillakin kielillä, mutta varmaan nämä peruskepakot vaatii ainakin sen kaksitoistasen setin ei ainakaan alle yksitoistasta.

Itse käytän lankkusähkiksissä .011 - .049 settejä normi e-vireessä ja puoliakustisessa .012 alkavaa hiottua settiä punotulla g-kielellä ja akkareissa .011 tai .012 settiä ja siis pronssi tai kultapronssi ei fosforipronssia mulle kiitos enää.
Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=205358