Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Jani909
Alue:Lyriikka
Aihe:Sanoittamisen jalo taito
Aika:04.11.2011 15:47
oo-p: Puhut ihan asiaa teknisellä tasolla, mutta itse en ainakaan osaa ajatella laulun tekemistä noin matemaattisesti.

Kirjoittamalla ja säveltämällä/soittamalla, sekä lukemalla ja kuuntelemalla, taito kirjoittaa hyvin rytmittyvää tekstiä hioutuu itsestään.

Tekstin sisällöllisen tason käsittely puuttuu kirjoituksestasi. Täytyy muistaa, että ennen kuin tavuja lähdetään laskeskelemaan pitäisi olla jotakin mistä kirjoittaa. Itse olen kirjoittanut noin kuusivuotiaasta, eli tällekin iälle nähden jo melkoisen määrän vuosia, mutta vasta tuon blogisi innoittamana tulin laskeneeksi tavuja jo levyilläkin julkaistuista kappaleista. Tokihan sieltä tietyt lainalaisuudet löytyivät, mutta samalla tulin myös miettineeksi, laskeeko joku todellakin kirjoittamiaan tavuja? Se tuntuu mielestäni ajatuksena hyvin rajoittavalta.

Kiitän kaikkia palautteesta ja etenkin siitä että joku on vaivautunut lukemaan blogiani :D

Mutta siis, eihän kaikkien tarvitse laskea tavuja, minä lasken. Jokainen voi itse valita kuinka tarkkaan niihin tavuihin tuijottaa. Itse olen kuitenkin sitä mieltä että pahimmillaan teksti on hirveetä sillisalaattia, jos tavujen määrä heittelee joka säkeessä hirveästi. Olen kuitenkin huomannut että kirjoittajat saavat tavut (yleensä) suht hyvin osumaan säkeissä vaikka eivät kiinnittäisikään niihin huomiota.

Rajoittaako se (tavujen "laskeminen") kirjoittajaa? Kyllä, mutta vain siinä missä riimitteleminen, toisto tai mikä tahansa muukin tehokeinokin. Minulle tämä tapa kirjoittaa (ja säveltää) sopii, kaikille ei. Mutta jokainen tehköön tyylillään, sitä kannatan :)
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=19&t=204648