Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Jucciz
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Hughes&Kettner Edition Tube
Aika:28.10.2011 18:56   (muokattu 28.10.2011 19:03)
StevieRayVehkakoski: Mä haenkin tolla 12AT7:lla särökanavaan vähän lisää pelivaraa, nykyisellään on vaikea löytää sitä kohtaa kun oikein runttaamalla menee särölle mutta kevyt soitto pysyy puhtaana.
 
Mitens noita etuasteen putkia voi keskenään heitellä, voiko laittaa pariksi 12AX7 ja 12AT7?

 
Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan pienemmän vahvistuksen toivossa 5751-putkea etuasteeseen. Se on sähköisiltä ominaisuuksiltaan lähempänä ECC83/12AX7-putkea, joskin vahvistaa vähemmän. Myös ECC81 toimii melkeinpä aina, mutta se biasoituu periaatteessa "pieleen" aika monissa kitaravahvistimissa, joskaan harvoin suorastaan haittaa tilannetta. Ja kun nyt nimimerkkisi noteerasin... 5751 oli esim. Stevie Ray Vaughanin lemppariputkia. ;)
 
Etuasteputkia voi sinänsä sotkea ihan niin kuin itse tykkää, kunhan käyttää keskenään yhteensopivia putkityyppejä. Tässä yksi taulukko eri putkien vahvistuskertoimista:
http://www.diyguitarist.com/GuitarAmps/SD-Convertible/patgf1.htm
 
-Cale: Onko kenelläkään kokemuksia kyseisen vahvistimen kohdalla etuasteputkien vaihtamisesta erityyppisiin esim. ECC82 (12AU7)? Edition Tuben särökanavaa kun vaivaa vähän se että säröä on joko paljon tai liikaa, sellaista kevyttä ruttua on vaikea löytää särökanavalta ilman että kuulostaa sirinältä. Toki kunnon OD:lla sellaisen loihtii cleankanavalta helposti, mutta haluaisin särökanavankin käyttöön kun tuollaisenaan siitä ei oikein iloa ole ainakaan mulle.
 
ECC82 on jo selvästi vaisumpi putki: vahvistusta vain 19 prosenttia ECC83:sta (katso linkittämäni taulukko yllä). Se saattaa viedä aika ison osan säröstä mennessään. Lisäksi ECC82:a pidetään yleisesti ottaen huonona "tone generaattorina", eli signaaliketjun ekana putkena. Kannattaa pitää ECC83 (tai 5157) siellä ykkösputkena, jos vehje on alun perin sellaiseksi suunniteltu - ja kokeilla esim. toisena tai kolmantena putkena jotain miedompaa.
 
Huomaattehan selkeän logiikan: "voimakkuusjärjestyksessä" putket ovat: ECC83 > ECC81 > ECC82. ;)
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=112958