Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:hallu
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Dean Markley CD60
Aika:21.10.2011 05:16
Otsikon vahvistimesta ei ole paljoa tietoa netissä edes ameriikan sivuilla, mutta suomessa noita ei taida montaa olla koska esim. mnetin haulla ei löytynyt halaistua sanaa koko kapineesta. No minä nyt sitten ajattelin, että halaisen sanan tästä ja samalla kysyn, että onko kenellekään tuttu tämä laite? oletteko edes kuulleet moisesta?
 
Asia kiinnostaa minua siksi, että itselläni on sellainen (tai no se on ollut pitkään lainassa sukulaispojalla joka ei sitä ole käyttänyt ja meinasin taas tutkailla voisinko itse sitä johonkin käyttää tai ainakin huollattaa sen). Tuo on nähdäkseni 60W kombo 1 X 12 tuumaisella elementillä oleva putkivahvistin. Jos olen oikein ymmärtänyt niin etuasteessa on 3 kpl 12ax7 putkea ja päättäri toimii kahdella 6L6 putkella. Vahviswtimessa on kaksi kanavaa särökanava ja puhdas kanava, mutta en enää muista puraisiko masteri siihen puhtaaseen kanavaan. Särökanavaa ohjataan Gain ja Drive potikoilla ja se tonestakki on yhteinen molemmille kanaville samoin kuin jousikaiku. Noiden mainittujen säätöjen lisäksi tietenkin se rewerb sekä presence säädin. Painokytkimiä oli kolme joista yksi oli kanavanvaihto ja toinen mahdollisesti reverbin päälle kytkin ja oliskohan siinä ollut joku midleboosti tms. siinä on myös poljin jossa on kolme namiskaa joista ohjataan reverb, kanavan vaihto ja kolmannella muistaakseni efektilenkki päälle tai pois. Efektilenkkejä siinä on kaksi joista päällimmäinen on tavallinen (samanlainen kuin fender bluesdevillessäkin) ja se alempi on sellainen jossa on tasosäätö sekä lähdössä että paluussa. Kaiutinliitäntöjä on kaksi joista ainakin toinen on 8 ohmia ja on varattu kombon omalle elementille ja toiseen voi liittää ulkoisen kovaäänisen. Vahvistimessa on virtakytkimen lisäksi standby kytkin ja sitten vielä kolmas kytkin jonka tarkoitusta en muista tai tiedä (mahdollisesti tehopuolitus tms. en ole varma). Pinnoitukseltaan sellainen beige tolex ja mustat kulmapalat musta etuverkko ja musta käyttöpaneeli.
 
No siinä suunnilleen ne speksit mitä tiedän. Netistä olen löytänyt jonkin verran tietoa, mutta todella vähän. Tuota vahdistinta on tehty mahdollisesti kahdeksankymmentäluvun puolen välin tietämillä ja näyttää siltä, että siitä on tehty myös reissue nyt kaksituhatta luvulla melkein alkuperäisillä piirustuksillä. Omani ostin joskus -94 Helsingistä Presidentti musiikista ja maksoin siitä viisituhatta markkaa. Alunperin ihastuin kovasti tuon soundiin (joskin keikoilla äänimiehet valitti, että on straton kanssa vähän pinkeän kuuloinen), mutta kun ostin LesPaulin kaveriksi Fenderin BluesDeVillen niin tuo jäi melkolailla käyttämättömäksi. Parikertaa se on ollut sukulaislapsilla lainassa heidän bänditouhuissaan ja meinasin jo että heittäköön vesilintua sillä, mutta nyt tuli mieleen josko sittenkin laittaisi sen vielä iskuun ja tarkastelisi että onko siitä vielä mihinkään ja siksi sitä nyt aloin kyselemään takaisin käsiini.
 
Se on ameriikan laite, mutta ei ilmeisesti mikään arvokas. E-bayssa näin että sellainen oli myyty alle kahdella sadalla dollarilla ja jossain losissa joku kaupitteli samanlaista viidellä sadalla taalalla, mutta ilmoitus on ollut netissä jo monta vuotta joten ei ehkä ole siihen hintaan kauppaansa tehnyt. En minä sitä myydä aikonut, vaan ajattelin huollattaa sen hyvään iskuun uraltonella ja joko soitta sillä tai pistää takan reunuksella koristeeksi mummon tuhkauurnan viereen;-). Tai jos sukulaispoika innostuu vielä soittamaan niin sekin voi sitä sitten käyttää, jos ei intoudu omaa ja parempaa hommaamaan.
 
Sen vahvistimen soundista mulla on vähän hatarat muistikuvat kun en ole sitä vuosiin soittanut ja kun se viimeksi tuossa oli sitä käytin niin siinä on jo niin vanhat putket ettei se saundi ihan terveeltä enää vaikuttanut ja häiriöitäkin aikalailla. Se soundi oli kuitenkin mielestäni säröpuolella aika moderni sellainen kochia muistuttava ja kliini oli mielestäni vähän mitäänsanomaton tuohon fenderiin verrattuna, mutta toisaalta siinä on vain se yksi kajari ja ajattelinkin kokeilla sitä 4 x 10:lä eli tuon fenderin kajareiden kautta.
 
Käsittääkseni voisin kokeilla sellaistakin kytkentää, että vetäisin efektilenkistä vahvistimet yhteen eli voisin käyttää efektilenkin kautta noiden kahden kombon etuasteita ristiin toistensa päättäreihin. Siis vetämällä piuha esim DM:n sendistä fenderin poweramp iniin tai vaihtoehtoisesti päivastoin. Voihan siis näin tehdä? sitten mulla on vielä tuo kochin pedaltone tuossa jonka kanssa voi hämmentää noita vahvareita. Meinasin myös kokeilla käyttää noita komboja stereona joko multsarilla jakamalla signaalin tai sitten vetämällä vain piuha inputista inputtiin niinkö ennen vanhaan.
 
Tässä tämä pitkähkö sepustus. Ajattelin, että tämä on vähän eksoottisempi kapine täällä suomessa josko jotakuta kiinnostaa, mutta itseäni kiinnostaisi kovasti teidän ajatukset. Tällä pastalla on myös sen tasoisia tietäjiä, jotka voivat oikeasti tietää tästä rakkineesta jotakin enemmänkin jos tuuri käy.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=204725