Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Baryton-B
Alue:Puhaltimet
Aihe:Satoja soittokuntasovituksia ilmaiseksi..
Aika:20.10.2011 15:15
isojussi: Hei - onkin pitänyt kysyä sulta, kun enemmän oot asian kanssa paininut: Oman bändin käyttöön saa sovittaa ilman lupia (näin ainakin aikoinaan Teostosta vastattiin, kun yhden porukan Imatran BB-festarien keikkaa varten asiaa kyselin), mutta missä menee raja, koska sovitusluvat tarvitaan?

Minä olen pyytänyt kaikkiin soittokuntasovituksiini luvan säveltäjältä. Esim. kun piti sovittaa/soittaa lapsille niinkin pieni juttu kun "Mörkö se lähti piiriin", luvan kysyin Marjatta Pokelalta. Hänellä oli leikkimielinen korttikin tehtynä näitä lupia varten. Kaikki muutkin ovat antaneet luvan mielellään. Se tässä on lämmittänyt eniten että kustantajat jää nuolemaan näppejään.

Näin meitä opetti Arthur Fuhrmann Teosto-luennollaan. Teosto saattaa tehdä pistokokeita ja pyytää nähdä sovituksen. Minulta ei ole pyydetty, mutta kavereilta on.

Se "oma käyttö" ei mielestäni vaikuta asiaan jos kappaletta tullaan esittämään julkisissa paikoissa. Mutta tietoni on 80-luvulta. Vaikka minulle tulee Teoston lehti niin en enää ole seurannut nykytilannetta. Käsittääseni hommat voi nykyisin hoitaa kätevästi netin kautta ja kannattaahan luvat olla kunnossa jos meinaa Teostomaksuja saada. Me ilmoitimme kaikki esim. puistokonserteissa soittamamme kappaleet Teostolle. Näin ei valitettavasti monikaan tee.
Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=46&t=204664