Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:megatherium
Alue:Klassinen
Aihe:Musiikkifestivaali unohdetuille säveltäjillemme?
Aika:18.10.2011 19:43   (muokattu 18.10.2011 19:52)
sellisti: Juu... mä nyt en Sibeliuksen musiikin laatuun tuossa niinkään ottanut kantaa, kunhan totesin että sitä on muuten vaan liikaa. Ei olisi ihme jos ulkomaillakin on sellainen käsitys ettei täällä muita säveltäjiä olekaan, ainakaan samalta ajalta. Toki salliset, saariahot, lindbergit ja muut nykyhemmot tunnetaan.
 
Olis muuten hauska kun Suomessa riittää näitä Sibelius-aiheisia juttuja - on Sibelius-kilpailuja, -viikkoja, -festareita ja ties mitä - että olis kerrankin jonkun tahon järjestämänä sellainen suomalaisen musiikin festari/tapahtuma, jolla ei esitettäisi ensimmäistäkään Sibeliuksen teosta. Ei yhtään. Ihan vaan siksi, että sitä muutakin hienoa musiikkia löytyy tästä maasta, ja että sillä voisi viestittää tietyille tahoille ettei se yleisö välttämättä äänestäkään jaloillaan vaikkei sitä iänikuista sibbeä ohjelmistossa olisikaan. Että muukin kotimainen musiikki voi kiinnostaa.

 
omasta puolestani kannatan täysin rinnoin ajatustasi mutta sillä pienellä varauksella että myös niillä säveltäjillä jotka, nyt jo laimenneen modernismin kiihkeinä vuosina poistuivat ohjelmistosta olisi oma vahva panoksensa tässä suomalaisen musiikkiperinnön rehabilitoinnissa jota ylekään ei aina tue sillä painavuudella kuin joku on sen toimintafilosofiaksi julkilasusunut ja manifestoinut.
 
sulho ranta oli siis oppiarvoltaan maisteri, virkanimikkeeltään sibelius-akatemian vararehtori ja talioudenhoitaja ja kollegoidensa, nn. taloudellisesti ja henkisesti häntä tukeneen opettajan erkki melatrtinin ja väinö raition ylistämä säveltäjä, joka kehui mm. edistyksellisen modernistista pianokvartettoa, jossa ranta valitsi työkalukseen taltan sijasta moukarin ja lettres pianosarjaa, joka kulki omia teitään ja omasi oman yksilöllisen sävelkielensä jolla ei ollut esikuvia eikä jäljitellyt kenenkään tyyliä kuten sibelius brahmsia ja tsaikovsia ja klassistisia modaalisia ja polyfonian mestatreita melko vaatimattomin tuloksin tyyliinsä sisällyttämiensä kansanmusiikkivaikutteiden lisäksi.
 
ranta oli ehdottomasti polysylistisempi ja tyylivaikutteissaan moninaisempi impressionismin, eksotismin, modernismin, naisvismin, jazzin ja uusklassismin edustajana käyttäessään myös vanhoja arkaaisia sävellysmuotoja kuten passacagliaa suuressa orkestrikonsertossaan sinfonioiden välilltä, joissa mm. maalaustaiteen vaikutteet hihhululeita ja jytkyjä ovat antaneet virikkeitä teoksille,sinfonia dell arten scherzossa jossa renkuttava valssisävelmä ja hengellinen laulu asetettu vastakkain.
 
palvottu melartin taas kuunneltuaan rannan uutta suomalaista musiikki aloittaneen sävellyskonsertin radiosta oltuaan estynyt saapumasta itse paikalle konserttin saitastelun vuoksi arvosti rannan lauluja kuten eksotismia edustavaa oceaniaa kauneimpiin mitä meillä koskaan on sävelletty ja ollessaan lumoutunut myös viulusonaatista ja pianokvartetosta ja fujista . professori toivo haapanen kirjoitti vuolaasti ylistävän lausunnon avantgardistisesta pianotriosta.schönberg tuskin kiinnostaisi enemän.mutta wien on wien minkäs teet. siellä kasikki on niin kylttyrelliä ettei meidän takapajula ketään kiinnosta.
 
jos postromanttisten säveltäjien hylkimisreaktio on jotenkin tyyliaikakausien väliin sijoittuvana irrallisina ilmiönä selitettävissä ihmetyttää että niinkin moderneja säveltäjiäkään saatetaan niputtaa kertakäyttökategoriaan.itse kuitenkin koen rintakehäni laajentuvan paitsi meriläisen 1. pianosonaatista ninikään juri tuukkasen sinfonioiden kaltaisesta jäkiromantiikasta joka edustaa klamitraditiota tai omaa myös oopperamaisia piirteitä.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=9&t=202072