Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:jii.haanpaa
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Ohmeista..
Aika:14.10.2011 13:40   (muokattu 14.10.2011 14:02)
PIM: ...Tässä esimerkkinä Jensenin 10" kajarin impedanssikäyrä, mistä ilmenee hyvin miten kajarin impedanssi nousee ensin jyrkästi lähestyttäessä resonanssitaajuutta ja sitten laskee yhtä jyrkästi noustakseen taas korkeammilla taajuuksia lähes samalle tasolle kuin resonanssitaajudella.
 
http://www.usspeaker.com/images/jensen-p10r-graph.gif

 
Tuota...itse olen antanut itseni ymmärtää asiat periaattellisesti täysin eri tavalla, vaikka lopputulos olisikin sama :)
 
Esimerkiksi yllä olevalla voisi olla (enemmän) merkitystä, jos ulostulomuuntajan toisiokelan tilalla olisi rautanaula. Mutta koska siellä on kela, niin myös sen impedanssi käyttäytyy samaan tapaan kuin kajarinkin. Tästä syystä en myöskään lähtisi hakemaan tone-experienssiä esim subbarikajareilla, joiden impedanssikäyrät saattavat tästä vinkkelistä katsottuna olla hyvinkin eksoottisia.
 
Minusta on myös hieman erikoista mieltää kajarin puute sellaiseksi tilanteeksi, että kuorma olisi ääretön. Eikös se kuorma kajarin puuttuessa ole ulostulomuuntajan toisiopuolen impedanssi (=varsin pieni)? Itse ajattelen asiaa niin, että vahvarille on aivan sama onko kajarin impedanssi iso vai pieni, kunhan se on ulostulomuuntajalle "sopiva". Jos alimitoitetun ulostulomuuntajan rinnalle kytketään "liian" suuri impedanssinen kajari, niin tuosta voi seurata ulostulomuuntajan kyrvähtäminen, mistä seuraa känkkäränkkää vahvarille. Jos taas ylimitoitetun ulostulomuuntajan rinnalle kytketään karjari, jonka impedanssi on "liian" pieni, niin risahtanut/oikosuljettu kajari aiheuttaa ulostulomuuntajan rikkoontumisen, mikä jälleen tekee heikkoa vahvarille.
 
Aivan varmasti moni vahvari kestää erilaisia kuormia ihan sujuvasti, mutta itse en yleistäisi B- ja C-kohtia tai niiden järjestystä tuntematta paremmin ulostulomuuntajan ja vahvarin käyttäytymistä.
 
Tai jotain...
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=204558