Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:sub zero
Alue:Klassinen
Aihe:Tunnetko klasarimusiikin perusteokset?
Aika:07.10.2011 14:07   (muokattu 07.10.2011 14:14)
LesPaul70: No koska tässä nyt haetaan sub-objektiivista näkemystä, niin sub-zeron esityksen saa varmaan haastaa. Hyvä lista sinänsä tuokin, mutta ehkä enemmänkin sellaista "second-tier"-osastoa eli suosituksia klassisesta kiinnostuneelle, jolla on jo kaikki ihan peruskaura hyllyssä. Täysin noviisin ensihankinnoiksi lähtisin ennemminkin niistä ns. kaikkein keskeisimmistä klassikoista - olkoot sitten vaikka kuinka kliseisiä ja puhkisoitettuja, mutta onhan se aloittelijallekin kivempaa, kun kuulee tuttuja melodioita.
 
Tein listani oman makuni mukaan (jäi vähän epäselväksi, kuinka "objektiivista" haluttiin), mutta kyllä nuo minun listani teokset oli silti niitä kuuluisimpien säveltäjien arvostetuimpia töitä. Joskaan ihan joka säveltäjän tapauksessa ollut se aivan kaikista kuuluisin työ kyseessä ja vokaalimusiikilla oli painotusta vähän enemmän.
 
Tutuista melodioista en nyt ole varma, luoko ne positiivisen vai negatiivisen reaktion. Itse yritin tutustua Tshaikovskin Romeo & Julia alkusoittoon hiljattain, mutta sitten se tuttu melodia, joka sieltä sitten tuli, alkoi kyrpimään sen verran, että jätin homman sikseen.
 
Minusta kysyjän kannattaa joka tapauksessa itse tutustua teoksiin ennen ostamista. Lopulta se on kuitenkin subjektiivista, mitkä teokset muodostuu itselleen tärkeimmiksi ja klasarilevyjä harva levydivari ostaa (huuto.netissä pääsee tietysti eroon).
 
Bach kuuluu ilman muuta listalle, mutta ensihankinnaksi mieluummin joku näistä (maun mukaan):
- Brandenburgilaiset (jos haluaa barokkiorkesterimusaa)
- Das Wohltemperierte Klavier (jos haluaa kosketinsoitinmusiikkia)
- Matteus-passio (jos haluaa uskonnollista/laulettua musiikkia).

 
Wohltemperierte Klavier on aika suuri teos alkuunsa. Siitä voi rajata 10. ensimmäistä preludia ja fuugaa jos haluaa kuulla alkuunsa vain ne tunnetuimmat.
 
Minusta Bachin kuuluisimmat kantaatit on ihan yhtä hyvä lähtökohta kuin Matteus-passio tai jopa parempi sikäli, että itsellenikin tuli aika shokkina aluksi, miten paljon resitatiivia ja virsiä matteus-passiossa on. Varsinkin vähemmän uskonnollinen ja saksaa taitamaton ei niin mielellään välttämättä semmoista heti ala kuuntelemaan (magnificat ja h-mollimessu on tietysti vielä kantaatteja parempia vaihtoehtoja, jos suosii latinan kieltä ja/tai ei pidä resitatiiveista).
 
Beethovenilta ykkösvalinnan on pakko olla sinfoniaboksi, ei kahta sanaa!
 
Jaa-a. Voihan sitä ensin tutustua niihin tunnetuimpiin (3, 5, 6, 9 ehkä 7), että selviää ylipäänsä kuinka paljon pitää Beethovenin sinfonioista. Ne loput ei ole ihan pakollisia heti alkuunsa.
 
(listallasi ei muuten ollut yhtään oopperaa).
 
Monet mieluummin katsoo oopperaa DVD:ltä kuin kuuntelee pelkää CD:tä. Kysyjä varmaan osaa arvioida itse. Oratoriot on oopperoille ei-visuaalinen vaihtoehto.
 
Bartokilta itse ottaisin mieluummin ensin vaikka Konserton orkesterille tai Ihmeellisen mandariinin, mutta oikeastaan koko Bartok ei taida kuulua aloittelijan top-kymppiin.
 
Bartók voi hyvinkin kuulua top-kymppiin vaikka se ei olisi itsestään selvyys ja ne jousikvartetot on aika hyvä silta modernimpaan musiikkiin (eikä varmaan häviä arvostuksessa orkesteriteoksille). Sulta jää kamarimusiikki ilmeisesti kokonaan pois. Klassismin suuret nimet ja Schubert on tietysti luoneet tunnetuimmat kamarimusiikin teokset, jos niitä halutaan (en muista tähän hätään mitää levytystä).
 
- Pjotr Tshaikovski: Joutsenlampi. Sinfoniat olisivat olleet myös johdonmukainen valinta, mutta sinfonioita tällä listalla on jo runsaasti. Lisäksi Tshaikovski oli mielestäni parhaimmillaan balettisäveltäjänä, ja Joutsenlampi on loistava aloituskohta.
 
...jos tv-mainoksista tutut melodiat ja baletin kepeys ei pelota.
 
Mitenkäs muuten, saako lisäpisteitä niistä teoksista, joita on ollut itse esittämässä? :)
 
Ei
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=9&t=195336