Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Jecux
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Sustainin parantaminen
Aika:04.10.2011 15:19
JuSu: Tuota laitelistaa katsellessa väkisinkin se neuvo olisi kyllä päivittää vahvistinosastoa.
 
Sekin on käynyt mielessä mutta trankku- vai putkicombo? Mallintavissa olen kuullut semmosia juttuja että ne olisi pedaalien kanssa huonoja. Ja olisiko Bugeran V5 hyvä kotisoittoon? (:
 
Pari ihan ilmaista juttua...
 
Tuoreet kielet. Vanhat kielet soi huonosti ja kuulostaa vielä huonommalta.
 
Varmaan kuukauteen en ole nyt vaihtanut kieliä, mutta uskon, että se on vaan pieni tekijä tässä.
 
Kitaran säädöt. Hyvissä säädöissä oleva kitara soi puhtaasti ja hyvin. Kielet eivät saa olla liian lähellä otelautaa. Myös liian lähellä kieliä olevat mikit syövät sustainia, tosin aktiivimikkien kanssa tämä ei ole käsittääkseni kovin tarkkaa.
 
En oikein tiedä, pitäisikö tuota kitaraa käyttää jossain huollossa kun paksu E kieli suhisee vapaana 1. nauhan kohdalla, ja joskus kielet suhisee omituisesti tallan kohdalta. Olen itse tuota tallaa ihan tarpeeksi venkslannut.
 
Soittotekniikka. Hyvä vibrato pidentää nuotin sointia sopivalla soundilla lähes ikuisesti, tarvittaessa. Lisäksi kuulostaa hyvältä.
 
Olen vasta muutaman kuukauden omistanut sähkiksen (sitä ennen soittanut vuoden pelkkää akustista kitaraa), mutta uskon soittotekniikan harjaantuvan kehityksen kanssa :)
 
Ne sustainin pidentämiseen kehitellyt laitteet, mitä itse olen käpisetllyt, kuulostavat juuri siltä kuin mitä ovatkin: keinotekoisilta. Mä suosittelisin silti edelleen, vastoin pyyntöä, parempaa vahvistinta. Toki tuolla mainitsemallasi Bossillakin saa nuottiin lisää pituutta, mutta se tuo soundiin muutenkin oman lisänsä, ei vain pidennä sointia. Isommilla gaineilla myös häiriöt kasvavat.
 
Itse kanssa mietin, että tuleeko siihen soundiin se "keinotekoisuus". EHX:llä on sustaineri ehkä 30€ kalliimmalla (ja muillakin valmistajilla tietysti), mutta eikö niihin häiriö-ääniin olemassa Noise Suppressor, jolla niitä voisi ehkäistä?
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=204300