Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Groke
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Drop-d Kitaran hienovireen säätö
Aika:03.10.2011 13:56   (muokattu 03.10.2011 14:04)
Nacher: ... Toki se matalin kieli tulee soimaan ihan paskasti ja epävireisesti jos käytössä on joku liian ohut kieli (esim .46).
Pilkunviilausta: 0.046" eli .046 eli 46 tuuman tuhannesosaa. Sillä .46" olisi melkein 12 mm, eli ei mitenkään erityisen ohut... :-)
 
Enivei, noin minäkin olen keskustelupalstoilta oppinut. Toisaalta... varsin monien mielestä erittäinkin ei-paskan ja myöskin vireisen soundin omaava Tony Iommi (Black Sabbath) on nettitietojen mukaan soitellut ainakin tälläisillä kielillä: 9-38 (very special: 9-9-12-22-28-38).
En ole varma, mutta kaipa hän tässäkin käyttää erikoisohuita kieliä: http://www.youtube.com/watch?v=hx1GDCKIjxM ('Dopamine'). Joo vokalisti on hieman hanurista, mutta kitarasoundi on melkoisen munakas ja alun riffi mahtava. Ensimmäiset puoli minuuttia hipoo täydellisyyttä. Jos kitaristi kuulostaa tuolta, niin saa minun puolestani olla vaikka nanometrin paksuiset kielet. :-))
 
Itse olen totaaliamatööri ja nettitiedotkin ovat aina vain nettitietoa. Niin kuitenkin olen ollut ymmärtävinäni, että myös C#-vireessä (esim. 'Into the Void') Iommi olisi tuollaisia vahvuuksia käyttänyt. Kenties muissakin vireissä, joita en tosin osaa tähän hätään nimetä.
Paitsi että pari ensimmäistä albumia olivat vakiovireessä ja varmaankin jonkunlaisilla vakiokielilllä (9-setti?). Eli aika ennen onnettomuutta.
 

 
Pointtini on, että Iommilla on monien/useimpien mielestä makeat soundit, vaikka kielet ovatkin tavallista 9-settiä ohuemmat - tai ainakin joskus ovat olleet... - ja virekin usein vakiovirettä alempi. Muutenkin - siis ainakin nettilähteiden mukaan... - monet tunnetut ja arvostetut kitaristit ovat aina/usein soitelleet ohuehkoilla kielillä (Satriani: 9-42, Angus Young: "9-set"/10-48, Van Halen: 9-42/9-46...), vaikka monien mukaan moiset ohuet kielet ovat saatanasta. Korjatkaa toki, jos teillä on parempaa tietoutta noihin vahvuuksiin liittyen.
 
No okei, em. heput eivät kovin matalilla vireillä soittele. Ja monet alavireiseen metallimättöön erikoistuneet kitaristit varmaankin pitävät moisia kieliä hirveinä siimoina. Ainakin keskimääräistä vahvasormisemmat soittajat kenties jo vakiovireelläkin. Sitä en suinkaan väitä, etteikö hieman paksumpi kielisetti voisi keskimäärin olla monien kitaristien makuun soveliaampi valinta, heti kun virekin on hieman alempi.
 
Hyvin monet paksuilla "vaijereilla" soittavat joka tapauksessa kuulostavat todella paskoilta, myös soundien osalta. AC/DC:n Malcolm Young tosin ei, ainakaan omasta mielestäni (käytännössä aina vakiovire + kielet kuulemma vahvuutta 'railroad track').
Eli totuus ei liene tämänkään asian suhteen aivan niin yksioikoinen, kuin usein annetaan ymmärtää. Eli ne usein "pakolliset" jutut, kuten tulikuumat mikit, aktiivimikit, superpaksut kielet tai tietty nauhojen lukumäärä ei käytännössä tunnu kovinkaan luotettavasti muusikon hyvyyttä tai huonoutta sanelevan. Tai edes soundin hyvyyttä tai huonoutta.
 

 
Van Halen on ainakin em. paksuuksilla käyttänyt Drop-D ja Drop-Db -vireitä, nykyisin tietenkin D-Tunan avulla. Tai miten tuo jälkimmäinen vire nyt kuuluisikaan kirjoittaa (vakiovireen sijaan Eb-vire + samainen Drop). Hänen floikkansa on tietenkin aina mallia ei-kelluva, eli 'Dive-only'.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=204143