Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:vesipeto
Alue:Laulaminen
Aihe:Yhtäkkiä syntynyt esiintymisfobia
Aika:01.10.2011 19:43
iDream111: Hei!
 
Siitä lähtien jännitän yksin pienelle tai suurelle yleisölle laulamista. Keskityn laulaessani vain kokoajan siihen, että missä kohtaa biisiä mennään ja mitkä sanat tulee seuraavaksi. Ja juuri tämän takia olen taas muutaman kerran saanut saman black outin ja unohtanut sanat. Pelkään sanojen unohtamista siis aivan älyttömästi. Ja esiintymisen aikana tämä jännitys välillä tyhjentää pään aivan täysin.
 
Olisin niin kiitollinen vinkeistä tai jos jollain on joskus ollut samanlainen ongelma, koska se vaivaa minua paljon ja stressaa aivan suunnattomasti, koska esiinnyn monta kertaa kuukaudessa ja nukun huonosti, koska minua jännittää niin paljon, joskus vaikka keikkaan olisikin viikkoja aikaa.

 
Kun esiinnyin enemmän, minua vaivasi myös kova ramppikuume. Muutama asiaa auttoi minua. Ensimmäinen (minkä opin jostain hermojenhallintakirjasta) oli että kun jännittää, niin kysyy itseltä että mikä on PAHINTA mitä voi tapahtua. Kun sitä oikein miettii niin meidän jännittyneisyys on monesti liian yliampuvaa. Jos unohtaa sanat, ja joku nauraa, niin onko se oikeasti maailmanloppu? Tämän ajatteleminen auttoi kummasti jännitykseen.
 
Toinen oli valmistautua esiintymiseen kunnolla. Käydä läpi esiintymistilannetta mielessä niin tarkasti kuin osaa. Kuvittelee lavat, yleisön tms. sitten käy läpi oman ohjelmiston.
 
Ammattinäyttelijältä sain vinkin että jännittäminen kannattaa tehdä ENNEN esiintymistä. Jos yrittää unohtaa jännittämisen, niin se saattaa iskeä kesken esityksen kahta kauheampana. Parempi vain jännittää reilusti ennen keikkaa. Toinen vinkki häneltä oli että menee toiseen suuntaan. Eli yrittää oikein korostaa jännittämistä. Alkaa oikein täristämään käsiään kun NIIN jännittää. Jotenkin tuota tehdessä rentoutuu.
 
Sanojen muistamiseen on minulla auttanut eläytyä laulun tarinaan ja tunnetiloihin. Paljon helpompi muistaa jos tietää mistä laulaa ja mitä tuntee.
 
Lopuksi voit ehkä tehdä itsellesi muistisääntöjä lauluihin, jos jokin kohta tahtoo aina unohtua.
 
toivottasti oli jotain apua.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=37&t=204247