Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Tuomoo
Alue:Elektroniikka ja soitinrakennus
Aihe:Teho-LED -valaisimet
Aika:30.09.2011 21:56
Ei liity soitinrakennukseen lainkaan, mutta elektroniikkaan kylläkin.
 
Tuli hankittua pari päivää sitten ledeillä toimiva käteensopiva valonheitin, joka on mahtava kapistus. Valotehoa riittää aivan omaksi tarpeeksi. Tuosta heräsi mieleeni muisto siitä, että kotona pyörii turhana hajonnut vanha vartijanlamppu, joka odottaa elektroniikkaromun sekaan päätymistä. Tuumailin, että voisinhan tuonne sisälle yrittää itse väsätä tehokkaamman ledeillä toimivan valaisimen.
 
Ledejä näkyy valmiina löytyvän ihan Suomestakin, hinta vaan on tosin järkyttävä, kun taas noita saa kohtuullisen halvalla eBaysta sekä DealExtremestä, joka on aivan vieras liike minulle. Samoista paikoista löytyy nähtävästi myös muita tee-se-itse -valaisintarvikkeita. Maastopyöräilyä harrastava kaverini kehui minulle oman polkupyöränsä valon lampputyyppiä SSC P7, joka on markkinoiden tehokkaimpia ledejä, pääsee jopa 900 lumenin kirkkauteen.
 
Ajattelin noita ledejä tuohon lamppuun laittaa, mutta sitten tulee se suurin ongelma; miten noiden ledien kirkkautta säädellään? Ilmeisestikään pelkällä jännitteen säätämisellä ledien kirkkautta ei voi säätää, vaan tähän tarvitsee jonkin muunlaisen kikan. Ajatuksena olisi siis se, että lamppuun tulisi 3-4 lediä, joiden kirkkautta kykenisi säätämään portaittain, kuten esimerkiksi hyvin useissa otsalampuissa on mahdollista tehdä. Toinen kysymys on se, että minkälaisen etuvastussysteemin nuo valot tarvitsevat? Ilmeisesti noihinkin saa jonkinlaisia valmiita "drivereitä".
 
Onko muilla foorumin jäsenillä kokemusta itserakennetuista, tehokkaista LED-taskulampuista? Onko kenelläkään kokemusta tuosta DealExtreme-liikkeestä, tai tiedossa muita edullisia paikkoja, josta noita komponentteja saa?
 
Sana on vapaa.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=204239