Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:hallu
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Ibanez FRM100-TR
Aika:25.09.2011 17:44
JuSu: En mä tuominnut, siksi kysyin, että 'mites tää nyt menee...', sekä 'kuulostaa'.
 
Laittakaas nyt sitten jotain referenssiä jostain toisesta samanhintaluokan kiinassa tehdystä kepistä, niin minäkin näen, mihin tuo vertautuu.
 
Eikä mulla kaukoitää vastaan mitään ole, hela vahvistin/pedaaliarsenaali on siellä nurkilla tehty. Mutta akselilla Japani/Korea/Kiina on käsittääkseni kuitenkin edelleen jonkin sortin arvostuseroa eritoten kitaranrakennuksen puolella. Onko se sitten realistista ja todellisuuteen perustuvaa, siitä en näemmä tiedä mitn.
 
JuSu
 
E: Ja jos nyt lähdetään vertailemaan porsliineja ja muita riisikuppeja, niin otetaan se iänikuinen autovertaus tähän... Japani, Korea, Kiina. Mites se arvostus noissa nelipyöräisissä näin länsimaalaisittain menee?

 
No ei mulla tule kyllä mieleen yhtään refenrenssiä tonnin tai kahden kiinan keppiin. Itselläni on kahdeksansataa maksanut kiinan keppi, mutta se on akustinen. Sehän me tiedetään että nykyisin hyvät soitin puut ovat kalliita ja se ei ole valmistusmaakohtainen asia. Toinen juttu on että kiinan talouskasvu hidastuu ja kiinan työläisten palkkakehitys on huimaa (sikäläiset liksat nousee vissiin jotain +10 prosentin vuosivauhtia) mikä osaltaan työntää sitä halpatuotantoa jo kiinasta eteenpäin eli jatkossa se kaikkein halvin kama tehdään jossakin muualla kuin kiinassa (talla hetkellä näyttä siltä, että afrikkailmiö olisi seuraamassa kiinailmiötä).
 
Oma käsitykseni on että valmistusmaan perusteella ei juurikaan voi tehdä päätelmiä tuotteesta. Toki vielä toistaiseksi amerikassa tai suomessa tms. tehdyt tavarat ovat selkeästi kalliimpia joten halpaa tavaraa ei näistä maista tuotettuna oikein tahto saada, mutta siinä se sitten onkin. Tuokin seikka tulee murtumaan kun kansallisvaltiot siirtyvät lopullisesti historiaan ja kulttuuriglobalisaatio ja talousglobalisaatio pääsee täyteen mittaansa ja meistä tulee maailman kansalaisia.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=204061