Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Katti
Alue:Livetoiminta
Aihe:Luuritsekki
Aika:23.08.2011 20:37
miffe: Tästä päästäänkin sitten tuohon vireeseen. Mikä on hyvä vire?
 
Ainakaan tänä kesänä ei vieraaseen kattaukseen mennessä ole sattunut edes sinnepäin samassa kuosissa olevia settejä. Toki tila/akustiikka ja tötteröiden suuntakuviot sekä dynaaminen käyttäytyminenkin ratkaisevat myös, mutta kauheeta jumppaa on toisinaan ollut saada kaikkea miellyttäväksi. Varsinkin bottnepuoli on piiputtanut ja pahasti.
 
Ja entäs sitten ne monitorit sitten? No, meillä on proggiksessa ollut silläkin osastolla miellyttävä soundi toiveena semmoisen puukkokääkän sijaan. Talon sepän toimesta tarjoillun osalta halpis JBL on ollut lähimpänä ja helpoin saada mukavaksi (tasan yksi parametrinen filtteri riitti). Kakkosena täysin flattina tarjoiltu d&b Max ja sitten kolmosena loput.
 
Tuntuu, että monitorien viritys tapahtuu nykyisin siten, että otetaan eka käteen sattuva mikrofoni ja yritetään sillä saada mahdollisimman suuri gain ulos purkista kiertämättä.
 
Mä diggailen neutraalia - kutsukaa sitä sitten vaikka mittarivireeksi, tai miksi ikinä haluatte.

 
Hyviä kommentteja ja pointteja tulvillaan...
 
Minähän olen siis monitoriseppä lähinnä, ja kyllä mullekin on semmoinen neutraali soundi se juttu. OK, eräässä työnantajassa on semmoinen erikoishahmo soittamassa, joka haluaa että hänen kulmansa "kolisee", ja sille sitten ruuvataan semmoinen, mut sekin on jo valmiiksi tehty tuolla omassa monitoribulsassa...
 
Mun tapa suhtautua asioihin on se, että riipaisen tutun mikin (yleensä siis e935 tai erään ryhmän kanssa AE3300) ja alan itse siihen hohhoilla. Lauleskelen, rupattelen, karjun ja melkein joskus pierenkin, mutta silleen mä kulmat virittelen itse. silleen niistä saa mukavan kuuloisia, vaikka ei se varmaan mittarivire ehkä olekaan, se on oikeesti terveen kuuloinen ja informaatiosisältöinen, ja ennenkaikkea referenssi tuohon pysyy samana ja tuttuna, vaikka ääni oliski joskus vähän tukossa. ...samalla huomaa jos jokin taajuus meinaa lähteä käsistä kun menee mikin lähelle, ja osaa siihen sitten suhtautua kanssa (EQ:lla, viiveellä, vaiheenkäännöllä...).
 
Sidefillit tulee viritettyä ihan kuin PA:kin, jollain tutulla matskulla, jossa on sellaisia tiettyjä juttuja joita kuuntelen eri alueilla (jakotaajuudet, kääkättimet jne). Tää on yks juttu, miks mulla on mun testilistalla useampia ralleja, kun jokaiselle on oma funktionsa...
 
...itse jouduin myös pari kertaa kesällä systeemivastaavan hommiin ja kyllä mun periaate on ollu aina se, että semmoista luonnollista ja neutraalia sointia haetaan. En myöskään viritä systeemiä silleen, että botnet jyrää ihan tolkuttomasti, vaan jos sille botnen lisäykselle on sitten jonkun vieraan mielestä tarvis, läppäriin salasana sisään, ja nostellaan sit sitä botnea prossuilta... ...toki siis siinäkin raja tulee vastaan ja erilaisia konfiguraatioita on joutunna testaamaan että uskaltaa ton tehdä, mutta lähtökohtaisesti pyrin hakemaan sellaista tervettä balanssia botnen ja muun välille, sekä ehkä vielä enemmän, tasaista toistoa läpi yleisöalueen, että se kuva ei muuttuis sen perusteella missä on, ja että se kuva vastais sitä mikä roku kuulee myös tuolla FOHissa...
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=203143