Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:s151669
Alue:Livetoiminta
Aihe:Uutta aktiivi-PA:ta
Aika:12.08.2011 10:13
Disclaimer: Minä olen täysi amatööri näissä hommissa, ammattilaiset kaivavat jo popcornia esiin kun avaan suuni :) Ja itse tietänet, mikä siinä nykyisessä passiivisysteemissä on vialla. Ja mulla ei ole linkitetyistä laitteista mitään kokemusta. Kumminkin,

Miksi 15" kajari trubaduurikeikalle ? Tuon kokoisesta elementistä ei ole keskimäärin mitään iloa laulun tai akustisen kitaran toistossa, pikemminkin päinvastoin. Basarin jytkettä taas ei noillakaan toisteta. Sen lisäksi ne painavat enemmän kuin pienemmät (olkoonkin, että linkitetyssä JBL:ssä on panostettu keveyteen!) eivätkä mahdu auton takakonttiin toisin kuin pykälää pienemmät. Tietty jos tila ei ole ongelma tai näköpiirissä on muutakin kuin trubaduurikäyttöä, niin mikäettei.

Mikseristä. Kaikkihan nuo tehdään nykyään kiinassa ja kaikki ovat huoltomiehen painajaisia. Toivoa vain voi, että paremmissa merkeissä on panostettu enemmän suunnittelulun ja laadunvalvontaan, eikä vain merkkilisään.

Mulla on ominaisuuksiltaan vastaava (tosin 10 mikkikanavaa eikä master eq:ta) saman hintaluokan erimerkkinen mikseri. Sillä on nyt rokkiporukalla vedetty parikymmentä keikkaa parin vuoden aikana. Ja havaintoja:

Miksi - oi miksi - noihin pitää laittaa se ghettoblaster -eq. Eihän sillä tee yhtään mitään. Äänen sävyä voi hieman säätää, ja se siitä. Ei voi leikellä bassorummun pahvilaatikkotaajuuksia, ei voi leikellä yksittäisen mikin yksittäistä kiertotaajuutta jne. Samalla kolmella nupilla saisi ihan täysparametrisen eq:nkin aikaan, millä tekisi jo jotain.

Samaten ihmetyttää tuo Mackien 7-kaistainen master-eq. Eihän silläkään tee oikein mitään, vai tekeekö ? Ei onnistu kiertotaajuuksien, huonekorostusten tai kaiuttimen korostusten leikkely, tarve olisi kirurgin veitselle ja tarjotaan tylsää kirvestä.

Niinpä ihan puhtaasti ominaisuuksien perusteella vaikka Soundcraftin efx8 olisi parempi valinta. Siinä on sentään puoliparametrinen keskialueen eq joka kanavassa. Yamahalla oli kanssa joku vastaavan tyylinen malli samassa hintaluokassa, missä on myös puoliparametrinen eq.

Tämmöisiä harrastajan mietteitä tällä kertaa, viisaammat korjaavat kuten aina.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=203043