Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:sartzan
Alue:Elektroniikka ja soitinrakennus
Aihe:Flying V:n piirustukset
Aika:11.08.2011 10:21
kraaps:
Piirustuksetkin voi tehdä monella tapaa ja monella eri tarkkuudella.

Omissa projekteissa olen "piirustuksina" käyttänyt bodyn ja headstockin ääriviivapiirustuksia, jotka olen itse piirustanut vaihtelevin menetelmin. (Esim. olemassaolevan soittimen ääriviivat paperille siirtäminen, vapaalla kädellä pienestä kuvasta paperille hahmotteleminen, toista soitinta mittasuhdereferenssinä käyttäen paperille hahmottelu, netistä löydetyn kuvan suurentaminen ja voipaperille läpipiirtäminen jne.)

Kaikki kaulakulmat, lapakulmat, mensuurit jne on_mun_mielestä tarpeettomia olla valmiiksi piirrettynä. Riittää kun ottaa puutavaraa ja mitan käteen ja siitä lähtee rykimään. Toki ensin pitää tuumailla mitä haluaa ja miten se tehdään, sen jälkeen se onkin jo puoliksi tehty niinkuin sanonta kuuluu.

Sitäpaitsi jos itselle soitinta tekee niin kyllähän sen tekee omaan käteen sopivaksi, eikä jonkun muun kopioksi johon sitten opettelee tottumaan.

Komp. Ekan soittimeni tein piirustuksista, myöhemmät ovat syntyneet enemmän tai vähemmän omasta päästä. Toisesta tekeleestä "piirustukset" taisi olla hieman postimerkkiä suurempi tuloste nettisivulta. Ja muissa olen käyttänyt jotakin soitinta juurikin tuommoisena mittasuhdereferessinä. Yksi keino on ollut etsiä soittimesta kuva, ja suurentaa se jossakin kuvankäsittelyohjelmassa täyteen kokoon. Yleensä ohjelmista löytyy jokin viivotin-tyyppinen työkalu, jolla voi mitata vaikka 12. nauhan leveyden, mikä on ilmoitettu soittimen spekseissäkin usein, ja siten saada sopivan kokoisen mallin. Kuvan laatu huononee kyllä suurennettaessa valtavasti, mutta jos mittasuhteiden tai hahmottelun pohjaksi soittimen ottaa, niin sillä ei niin justiinsa ole väliä.

Yksi tekele on jollakin junamatkalla lyikkärillä ruutuvihkoon ajankuluksi hahmoteltu runko, joka alkoikin miellyttää silmää. Kotona otin digikuvan, vein kuvankäsittelyohjelmaan, asetin siellä jonkun kitarakuvan päälle ja tarkastin, että asiat ovat suunnilleen kohdillaan. Tuon jälkeen taisin suurentaa kuvaa edelläkerrotulla tavalla. Verstaalla olevista piirustuksista (yleisimmät fenkun mallit ja lespa löytyy) olen satunnaisesti tarkastanut jonkin oman aivoitukseni toimivuuden ennen jyrsimistä/sahaamista/poraamista/höyläämistä, mutta tärkeintä hommassa on mun mielestä ymmärtää perusjutut, ja hauskinta on soveltaa niitä oman mielen mukaiseen tekeleeseen. Ja juurikaan noita tarkimpia asoita, kuten skaalaa, nauhojen paikkoja tai erinäisiä kulmia ei kannata piirustuksista ottaa, kuten kraaps toteaakin, vaan ne osuvat kohdilleen vain mittaamalla.

Tuolta soitinrakennus-faqista löytyy kans piirustusten hankkimiseen ja tekemiseen liittyvää varsin olennaista infoa, kannattaa käydä kurkkaamassa.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=203020