Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:lmfmis
Alue:Puhaltimet
Aihe:trumpettien erot valittaessa soitinta tietyyn musiikkityyppiin
Aika:03.08.2011 12:59
Itse jakaisin torvet "korkea resistanssisiin" niinkuin bach, yamaha jne jne mainstream torvet ja "matala resistanssisiin" niinkuin conn constellation, eclipse, wild thing ja oma selmet TTM. Yleensä edellisissää on ilmoitettu normaaliporaukset ja jälkimmäisillä vähän isommat.
 
Yleensä korkean rekkarin soittajat haluaa korkearesistanssisia pillejä mutta kun mennään ihan pro puolelle homma jakaantuu aika paljon. Jotkut hurjat gurut niinkuin Lasse Lindgren soittaa todella isolla kalustolla ja rekistereistä joihin en ikinä pääse. Komeasti.
 
Itse poraus mitataan mielestäni väärästä paikasta kunnon päätelmien tekemiseen (2. venttiilin putkesta) kun poraus vaihtelee torvessa vaikka kuinka. Oman yammun 6335MVII viritysputki olikin yllätättävästi paksumpi kuin tavallisen hyllystä otetun 6335:sen. Sama poraus ilmoitetaaan molemmille torville. Toisaalta sama virityputki sopi suoraan kaverin bachiin.
 
Uusi soitin minulle on selmerin TTM - joka on iso pilli, Eron näkee parhaiten siinä miten kello lähtee venttiileistä. Selmerissä tuo on kohta todella paksu verrattuna yammuihin yms. Hyvin olen tälläkin tottunut soittamaan.
 
Ota noista nyt oikeasti selvä...
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=46&t=201928