Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Juutas
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:Demojen kevyt "kotimasterointi" eli softat jne.
Aika:26.07.2011 17:22
jhakwe: Tekemällä sen miksausvaiheessa. Jos puuhastelet omien demojesi parissa, sinulla on niinsanotusti kaikki avaimet käsissä, sillä voit korjata ongelma-alueet miksausessa. Masteroidessa se ei ole millään tavalla helpompaa.

Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta mun mielestä on mukava hoitaa miksaus siihen kuntoon kuin taidot riittää ja sen jälkeen exportata se stereoraidaksi ja jättää pariksi päiväksi hautumaan. Sen jälkeen on mukava syöksyä uudella innolla tekemään ne viimeiset viilaukset "masteroinnissa". Niin ja kun miksatessa "kaikki vaikuttaa kaikkeen", niin yhtä stereoraitaa työstäessä keinovalikoima muuttuu mukavan suppeaksi ja hallittavaksi, jolloin se "pieni hienosäätö" tuntuu jotenkin iisimmältä. Mutta miksaus tietysti tehdään sitä ennen niin hyvin kuin mahdollista! :)

Kalmo: Et ole kertonut, käytätkö 32 vai 64 bitin käyttistä. Kaikki vanhat plugarit eivät välttämättä toimi 64 bit ympäristössä.

Käytän perus 32-bittistä ja useimmat plugarit näyttäisivät pelaavan moitteetta.

Sitten taas "aloittelijakysymys" eli kärsivällisyyttä pyydän: onko Sonarissa (jota nyt sitten olen käyttänyt miksauksen ohella myös tuohon masterointiin kun muutakaan sopivaa softaa ei ole käsillä) mahdollista saada näkyville jonkinlainen graafinen analyysi kappaleessa kulloinkin esiintyvistä taajuuksista tai niiden volyymistä? Tarkoitan siis, että pystyykö mitenkään visuaalisesti näkemään, että millä taajuuksila on milloinkin "tunkua"? Tällaisesta graafista olisi tottumattomamman helpompi nähdä, että mitä taajuuksia sillä EQ:lla lähtee rukkaamaan...
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=202582