Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:rainmaker
Alue:Elektroniikka ja soitinrakennus
Aihe:akustisen kitaran sivujen taivutus
Aika:26.07.2011 10:41
kräpwood: eli miten ootte noita sivuja taivutelleet, mistä materiaalista ootte tehny ja onko höyrytetty yms? yritin itse rakentaa semmoista jigiä mutta ongelmaksi muodostui joko materiaalin katkeaminen tai sitten ei jääny ollenkaa hyväksyttävään muotoon. yritin taivuttaa kuivana,kostutettuna ja höyrytettynä.. pitääkö sen olla mahollisesti viilua vai riittääkö lankusta sahattu suiro? koivusta oon nyt yrittänyt tehdä koska kitarasta pitäs tehdä kokonaan koivun värinen.
 
Kyllähän sitä lämmittää ja kostuttaa pitää. Taivutettavan aihion pitää olla riittävän ohutta taivutukseen, jotta ei mene poikki. Esim. juurikin koivun taivuttamisessa materiaalin paksuuden ja taivutussäteen suhde on 20. Eli jos on 1 mm paksuinen viilu, sen saa ehjänä taivutettua 20 mm säteeltään olevalle mutkalle.
 
http://www03.edu.fi/oppimateriaalit … i/etusivu.html#puristus_ja_taivutus
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=202615