Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:musamies
Alue:Livetoiminta
Aihe:Ulkona soitettavalle keikalle minkälainen PA?
Aika:24.07.2011 17:25
Kiistatta?
 
Jos äänenvoimakkuus mitattaisiin luotettavalla tavalla, sitten voitaisiin keskustella numeroissa. Toisaalta toisenlainen ilman liike ja painevaihtelu kuten tuuli voidaan sekin aistia onko kyseessä tyyni, kohtalainen tuuli, myrsky. Kovasta äänenvoimakkuudesta voidaan puhua melko perustellusti jos äänen aistiminen tapahtuu tavallisuudesta poiketen muutenkin kuin kuulon avulla. Joissain aikaisemmissa keskusteluissa saattoi olla, että nykyisin tavoiteltaisiin tarkoituksella joissain yhteyksissä, että basson pitäisi myös tuntua - silloin lienee aika kovat voimakkuudet kyseessä.
 
Mä oon kohtuullisen tyytyväinen, että näihin tapahtumiin toimittaa kamat ammatti-ihmiset, jotka osaa mitoittaa laitteiston oikein.
 
Näyttää nykyisin yleistyneen spektaakkelin omainen järeä laitteiden mitoitus, jossa paljon huomiota tapahtumatekniikassa. Aikaisemmin huomio ollut suunnattu enemmän esityksen sisältöpuoleen.
 
Dynamiikan osalta parhaasta päästä taitaa olla yhdet häät, mis appiukon täytyi päästä laulamaan häävalssi.
 
Mulla on häistä sen suuntaista kokemusta, että musatapahtuma ne eivät ole parhaasta päästä koska päähuomion on tarkoitus olla ihan muussa kuin meissä muusikoissa tai muissa esiintyjissä.
 
Tämän vuoksi myöskin äänentoistolaitteet ovat toisarvoisia, ehkä eniten kaipaa langatonta mikkiä, jolla voi sitten appiukot ynnä muut kuulutella.
 
Onnistuneimpia häätekniikoitani on kun laitoin yhden stereoiden kajarin kokoluokkaa olevan kajarin toistamaan puhetta ja muusiikkia salin lisäksi pihamaalle siten, että sisällä ja ulkopuolella voi seurata juhlan etenemistä. Behringerin mikseristä taisin laittaa kompressorin päälle helpottamaan kokemattomia mikkiin puhujia.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=201731