Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Objectif Lune
Alue:Työ musiikkialalla
Aihe:Musiikki alalle?
Aika:19.07.2011 10:46   (muokattu 19.07.2011 10:51)
Itse olen käynyt musiikkilukion (Puolet Puolalanmäen musiikkilukiossa ja muuton vuoksi toisen puolen Sibelius-lukiossa) ja oman kokemuksen mukaan musiikkilukion suurin anti kasvavalle muusikolle on se, että se mahdollistaa opiskelun ja musiikin yhteensovittamisen joustavasti. Joka tapauksessa suurin osa kursseista on normaaleja lukion kursseja ja lukion omista musiikinkursseista vain osa yleensä on itsessään mielenkiintoisia ja laadukkaita. Toisaalta varmasti olisin saanut enemmän irti musiikkilukiosta, jos olisin lukiossa ollessani ollut itse motivoituneempi.
 
Jos haluat ammattimuusikoksi niin musiikkilukiota parempi vaihtoehto lienee konservatoriden muusikkolinjat. eli ammattikoulututkinnot, josta valmistuu muusikoksi. Jos taas haluat harrastaa musiikkia ja sun on sovitettava musiikkiharrastus lukioon ja lukionkäyminen on uravalintojesi kannalta välttämätöntä, musiikkilukio voi olla oikea paikka. Toisaalta monissa lukioissa on hyviä musiikinkursseja (esim. studiotekniikkaa) vaikkei niillä olisi varsinaista musiikkilukiostatusta. Kannattaa katsella erilaisia vaihtoehtoja ja jutella vaikka OPO:n kanssa.
 
Onnea matkaan!
 
PS. Sekä musiikkilukioon että konservatorioon voi olla vaikea päästä, jos ei ole musiikkitaustaa, mutta kaikki on mahdollista ja voit aloittaa musiikkiharrastuksen kunnianhimoisesti vaikka saman tien. Monet hakevat haluamaansa kouluun useana vuonna peräkkäin. Yksi vaihtoehto on myös, että käyt tavallisen lukion, harrastat musiikkia siinä sivussa ja sen jälkeen haet konservatorioon ylioppilaspohjaiselle linjalle.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=53&t=202463