Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Kefiiri
Alue:Bassot
Aihe:Rumpukone
Aika:04.07.2011 09:14   (muokattu 04.07.2011 09:15)
Isotalo: Rumpukoneen kanssa soittaminen on helpompaa kuin metronomin. Metronomista tulee se yks napaus, rumpukone voi sotkea vaikka 1/16-nuotteja koko ajan jolloin vastuu timen pitämisestä ei enää juurikaan ole omilla harteilla. Rumpukoneesta saa parhaan hyödyn kun tekee sillä treenejä, joissa tulee komppia esim. kaks tai neljä tahtia ja sitten taukoa vaikka kaks tahtia. Silloin joutuu pitään ite pulssin sen kaksi tahtia kun ei oo "turvaverkkoa" alla. Toki sitä ennen on hyvä harjoittaa timea muilla tavoin, tuo on jo haastava treeni. Metronomin kanssa kannattaa soittaa aika-arvopyramideja ensin ja sit esim. erilaisia grooveja ja laittaa se merkonomi hihittään kakkoselle ja neloselle. Tulee svengiä.
 
Juu kyllä ainakin mä kannatan metronomitreeniä. Mun kiilaamistaipumus on vähentynyt ja rytmin jäsentäminen kohentunut harrastamani verrattain summittaisen metronomijammailun ansiosta. Rumpukoneen tai levyjen mukana soittaminen tosiaan antaa anteeksi turhan paljon rytmistä hutilointia.
 
Jotkut epäilevät että metronomitreeni tekee soitosta mekaanisen jäykkää. Mun mielestä asia on päinvastoin, siinähän juuri joutuu hakemaan konsteja pitää soitto elävän kuuloisena.
 
Bändissä soittamisen taito on tietty hankittava erikseen, sitä eivät koneet opeta, mutta apua niistä voi olla.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=202135