Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Retku
Alue:Elektroniikka ja soitinrakennus
Aihe:Yleismittarin hankintaa?
Aika:25.06.2011 17:25   (muokattu 25.06.2011 17:36)
Eipä siihen flukeenkaan mitään viittäsataa tarvitse sijoittaa. Kapasitanssin mittaus on tietty semmonen vaatimus että normaaleista hyvistä perusmittareista sitä EI löydy koskaan.

Jos sen kapasitanssiominaisuuden jätät vaatimuslistalta pois niin saat alle satasella hyvän mittarin joka kestää isältä pojalle. Ja vähän reilulla satasella siinä lukee päällä Fluke.

En tähän hätään muista mikä oman fluken tarkka malli on, mutta se oli aikanaan siellä 250€ hintaluokassa, ja on ollut kerrassaan loistava värkki. Mutta ehkä vähän kallis tietysti harrastekäyttöön, mulla kun se on ihan työkäytössä...

Yleiselektroniikan sivuilta löytyy aika paljon mittareita joka lähtöön: http://www.yeint.fi/index.php?main=64&productCat=2395

Muutenkin yleismittari on semmoonen laitos jota kannattaa lähteä ostelemaan mieluiten noista ammattilaisille suuntaavista kaupoista enemmän kun jostain kuluttajakaupoista kuten verkkokuppa tai biltema.

Mulla on siihen kapasitanssimittauksen (ja muutamien muiden harvoin tarvittujen suureiden, kuten lämpötila jne) erittäin satunnaiseen tarpeeseen sitte jemmassa semmonen halvempi kiinalainen paskamittari jolla saa sinnepäin tuloksia ja joka pysyy ehjänä kun sitä ei käytä.

Edit: Oma fluke on ilmeisesti 179:n vanhempi versio... olisiko ollut 178 tms. Uudessa näyttää olevan nuo kapasitanssit ja päiväsetkin jo... niin se tekniikka kehittyy kymmenessä vuodessa.

Edit2: Näyttää siltä että mittaripuolella on tosiaan nykyään jo noissa paremmissakin mittariessa noita harvinaisempia suureita mukana kuten taajuus ja kapasitanssi. Ja Arvioni siitä että noin satasella saisi kelpo mittarin osui silti kohdalleen, tosin siinä hintaluokassa ne ei vielä ole CAT III 1000V mittareita, vaan korkeintaan 600V. Mutta äkkiseltään en keksi tarviiko sen nyt olla 1000V mittari tuolla elektroniikkapuolella muutenkaan? Itse touhuan työkseni koneautomaation parissa, ja sielläkään ei juuri ole tarvinnut yli 400 voltin jännitteitä käsitellä, paitsi joskus plasmavirtalähteitä ja inverttereitä huoltaessa...
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=201966