Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:rintapek
Alue:Livetoiminta
Aihe:Voiko päättäri olla "liian tehokas" kaiuttimille?
Aika:25.06.2011 13:52
kukkola: Tuosta voi hakea viitteitä kuinka säätää http://www.youtube.com/watch?v=tornRFVtGxI
Kuten kaveri tuossa sanoo 0dB voi tulla kysymykseen mutta on kiinni tilan koosta

 
Huoh... mä olen ihan väärä tollo kertomaan tätä asiaa, mut mä koitan parhaani.
Toi juutuubipätkä on kauheesti yksinkertaistettu, eikä siinä niist ämyreistä puhuta sanaakaan, joten mä aloitan samalla tavalla, eli unohdetaan ämyrit hetkeksi.
 
Nyt kun tota mikseriä ruuvataan ja se on edes sinnepäin, niin tarpeeksi kovalle kun mikseriä tyrkkää, niin sieltä löytyy se piste, mis mikseri on ns. täysillä. Ulostulon jokaikinen millivoltti tai dBU whatever on käytössä. Nyt et enää mikserillä voi tehdä yhtikäs mitään laittaaksesi ääntä mikseristä "kovemmalle". Ammattislangilla mikseri "klippaa".
 
Nyt, kun mikserin pyrstöön kytketään vahvistin ja aletaan pikkuhiljaa kääntämään vahvistimen inputtia myötäpäivään, niin siitäkin löytyy se piste, missä tuo "limit" tai "clip", whatevervalo syttyy. Nyt vahvistin on "täysillä". Ton pisteen jälkeen se ei enää pysty ulostuloihin toimittamaan sisääntulevaa signaalia asianmukaisesti vahvistettuna, vaan siitä loppuu virran/tehon/jännitteenantokyky. Jos käännät vahvistimen inputtia "kovemmalle", niin se klippivalo syttyy aiemmin, vaik mikserissä olis vielä varaa nostaa. Toi mikserin ja vahvistimen kombinaatio on ihan taatusti täysillä siinä pisteessä, mis vahvarin klippivalo syttyy samassa kohtaa kuin mikserinkin. Enempää "tehoa" yhdistelmästä ei lähde, vaik rukoilis päällään seisten.
 
Nyt sit on aika vilkaista niit ämyreitä, koska kun yllämainittua yhdistelmää sit tosiaan ajetaan "täysillä", niin vahvarin pyrstöön kytketyt ämyrit kuuluu olla semmoiset, mitkä ongelmitta tuota "tehoa" kestävät. Esimerkkitapauksen vehkeillä vahvarista lähtee nyt se 650W ja ämyrien tehonkesto on 300W. Oikeesti et voi ruokkia 300W ämyriä 650W teholla kauhean pitkää aikaa, jos hetkeäkään. Kartio repeää pellolle, puhekela sulaa tai tapahtuu jotain muuta ei- toivottua.
 
No miks sit yleensä, aina ja kaikkialla suositellaan, et vahvarista sais irrota tehoja enempi kuin ämyrit kestää? Jos ny sit tollo autovertaus sallitaan, ni se ajaminen ny vaan on mukavampaa, jos nopeusrajoitus tulee vastaan ennen kuin moottorista loppuu tehot. Jolloin ei tartte repiä vahvistimesta niit vihoviimeisiä vatteja pellolle, eikä tartte murehtia sitä vahvarin klippauspistettä. Riittää, et kuuntelee korvillaan, et milloin sitä äänenpainetta alkaapi olla sopivasti ja etenkin sitä, et se sopiva äänenpaine ei o kajarien suorituskyvyn saavuttamattomissa.
 
Jos ny aina ja joka saatanan paikassa on tarve ajaa sitä läjää täysillä, ni sit vaan on tullu hankittua alamittaiset vehkeet.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=201926