Muusikoiden.net - Keskustelu | |
Kirjoittaja: | fox |
Alue: | Elektroniikka ja soitinrakennus |
Aihe: | ruusupuu viilu+ värjäys+upotukset ja lakkaus |
Aika: | 16.06.2011 23:26 |
Little Savage: Ruusupuu lapaviilu johon upotukset. Sitten viilun värjäys mustaksi ja lopuksi lakkaus. Eebeniä käyttäisin viiluna mielellään mutta kaula on vaahteraa eikä niitä saa yhtäaikaa hiottua ettei eeben puupöly sotke vaahteraa. Ruusupuu on halvempaa ja helpompi työstää. Laita eebeniä vaan "suorilta". Tai sitten, jos haluat helpommin värjäytyvää ja -työstettävää, niin esim. Gibsonilla on lapaviilu American holly -puuta, vaalea, syykuvioton ja mukavasti työstettävä puu. Menee vähän hukkaan se ruusupuuviilu, jos sitä ei jätä naturaaliks. Tuohon tyyliin: http://muusikoiden.net/dyn/users/88077.jpg kysymyksiä Millä karkeudella ruusupuu kannattaa hioa että lakan saa siihen päälle ? Olen jotain juttua kuullut että liian hienolla paperilla hiottuun ruusupuuhun ei lakka tartu kovin hyvin. Onnistuuko viilunvärjäys jälkeen päin niin että upotukset pysyvät siistinä ? Onko jotain sellasta väriä mikä ei tartu helmiäis tai abalone upotuksiin ? Miltä idea yleesä kuulostaa, onko järkeä vai ei ? Ei mun mielestä siihen lakan tarttumiseen kovasti tuo pinnan hionta vaikuta, ellei sitten ole käynyt niin, että ruusupuussa on ollu runsaasti öljyjä, ja hionnassa nousseet lämmön vuoks siihen pinnalle reilummassa määrin? Värjäys upotuksien kanssa on aina mielestäni arpapeliä, jos mielipide sallitaan. Riittävän hankalaa on jo helmiäisen kaiverruksen jälkeisen "korostusvärin" siivoominenkin. Myös kannattaa huomioida, jos oikeeta abalonea käyttää, että saattaa olla siinä pinnassa kaikenlaista toukanreikää, halkeamaa tms. joka äkkiä imasee ohuen värin kovin syvällekin sinne inlayhin. Pitäytyisin järjestyksessä sellasessa, että inlayt tulis vasta siihen viimeisteltyyn pintaan. Ihan vaan "varmuuden vuoksi" jos ei muuten. | |
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään. https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=201777 |