Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:vesipeto
Alue:Laulaminen
Aihe:Aloittelijoiden virheet
Aika:01.06.2011 17:22
AngusYoung: ....... Ajattelin siis kysyä jos saisi jonkunlaista informaatiota siitä miten ei tulisi laulaa tai harjoitella laulamista, eli mitkä ovat sellaisia tyypillisiä aloittelijoiden mokia?

Vaikea kysymys, koska jokaisella taitaa olla omat taipumuksensa, jotka saattavat olla oikein tai sitten ei. Joten yhden ihmisen ongelmat eivät välttämättä päde sinuun.

Minun ongelmani on ollut että olen arastellut laulamista, ja tämän takia koitan muodostaa äänen liian syvällä kurkussa, joka tekee sen että ääni on kuin Kermitillä. Pikkuhiljaa eri harjoitteilla sitä on saatu "eteenpäin".

Yleinen ongelma on että "turhat" lihakset kaulassa jännittyvät ja saattavat nostaa kurkunpäätä liian korkealle (sama kuin nielaistessa) katkaisten ilmanvirran. Rennosti tehty liprols (huulitäry?) auttaa kummasti. Kannattaa pitää rentous ensisijaisena, äänen korkeus toissijaisena. Lisää korkeutta löytyy kun ensin oppii rentouttamaan.

Monet oppaat väittää että kurkussa ei pitäisi tuntua miltään kun äänenmuodostus on oikea. Itse en ole tätä vielä kokenut, mutta sattua ei saa, silloin jännittää ja puskee liikaa.

Laulaminen on siitä hauska laji opetella koska siitä löytyy NIIN paljon ristiriitaisia ohjeita ja mielipiteitä ammattilaistenkin keskuudessa :)
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=37&t=201245