Aihe: Allergiset laulajat, hjelppinkivä!
1 2
Keppis
01.05.2007 18:34:24
entiedä onko allergiaa via mitä mutta tähän aikaan vuodesta kurkku kipeytyy helposti laulaeesa ja muutenkin välillä "jomottaa". Viime vuonna huomasin ja pelästyin ja vähän, meni sitten ohi ja nyt on taas tähän aikaan.
Onni vie inspiraation.
tanjuli
01.05.2007 23:13:08
http://www.sci.utu.fi/projects/biol … iologia/siitepolytiedote/index.html

Tuolta voi tarkistella ajankohtaisia siitepölypitoisuuksia.
[i hear voices but at least they're on tune]
tanjuli
28.07.2007 23:52:25
Nostanpas.

Onko jollain (siite)pölyjen kaupanpäällisinä ristiallergiaa ja iho-oireita? Vaikka mulla oli tammikuussa kaikki mahdolliset testit täyttä nollaa niin tänä kesänä about joka toinen ruoka-aine aiheuttaa nokkosrokon. Kohtuullisen v*ttumaista. Röörin saa vielä pidettyä laulukunnossa antihistamiineilla, nenäsuihkeella, sarvikuonolla ja vesipiipulla, mutta kun ei jaksaisi raapia koko aikaa. Pesuaineet ja muut on vaihdettu jo aikaa sitten mahdollisimman vähän allergisoiviksi eikä mikään kosmetiikka-allergiakaan liene kysymyksessä kun aika vähän mitään käyttää (dödöt ja ihorasvat ei enää vähemmän allergisoiviksi tästä muutu). Ei kai tässä auta muuta kun vetää maustamattomia lihoja ja makaronia loppukesä ja kantaa patakinnasta takataskussa jos raapimakohtaus yllättää...

Kellään selviytymisvinkkejä - vaikka tästä v*tutuksesta selviämiseen jos ei ihan näihin reaktioihin? Apteekin reseptivapaat kartoitettu aika kattavasti läpi, jonkun mainostama Duact aiheuttaa vastaavia iho-oireita. Siedätyshoito kiinnostaisi mutta tuskin onnistuu, koska testeissä ei näkynyt mitään.
[i hear voices but at least they're on tune]
Lorimar
29.07.2007 20:02:36
Sen verran osaan noista allergiatesteistä sanoa (jos olen oikein ymmärtänyt), että mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä epäluotettavampia ne on. Minusta kannattaisi käydä uudelleen testeissä. Mutta en tosin tiedä onko siitä apua ja jotkut lääkärit tuntuvat olevan sitä sorttia, että eivät voi millään myöntää olevansa väärässä, vaikka oikaisutarve olisikin. Mutta voisi lääkäriltä kysäistä, olisiko mitään apuja olemassa tuohon. Itse en kyllä osaa sanoa. Valitettavasti.
Mezzosopraano eli fasaani.
Volante
29.07.2007 21:38:38 (muokattu 29.07.2007 21:40:06)
Pesuaineet ja muut on vaihdettu jo aikaa sitten mahdollisimman vähän allergisoiviksi eikä mikään kosmetiikka-allergiakaan liene kysymyksessä kun aika vähän mitään käyttää (dödöt ja ihorasvat ei enää vähemmän allergisoiviksi tästä muutu).

Minkälaisia pesuaineita käytät? Mä olen empiirisesti (koivuallergikko siis olen) todennut että ihmisen on mahdollista selvitä hyvin pienellä määrällä pesuaineita. Shampoota en käytä ollenkaan, pelkkä vesipesu (tai ruokasooda + vesi) ja pikainen hieronta riittää eikä hiukset ole ikinä olleet näin hyvässä kunnossa mitä nyt. Hoitoaineeksi vaan kookosöljyä latvoihin ettei pääse kuivamaan, mulla kun on yleensä taipumusta moiseen. Hoitoaineena voi käyttää myös (omenaviini)etikkaa, tuo ja sooda tietty veteen sopivalla suhteella sekoitettuna. Jos tykkää värjätä hiuksiaan, kestääpä värikin pidempään.

Vannon muutenkin näissä jutuissa kookosöljyn nimeen. Käytän sitä hiusten (ja ruoan paistamisen, heh) lisäksi kasvo- ja vartalorasvana - hyvin toimii - ja kyllä, dödönäkin. En tiedä tarkkaan mihin teho perustuu, mutta kainalot pysyvät suht kuivina ja vaikka eivät pahimman hikoilun keskellä pysyisikään, niin eipä ainakaan haise. Kerta, pari päivässä mulla riittää.

Tietty jos ihan näin pesuaineeton elämä ei kiinnosta, niin luontaistuotekaupoista on saatavilla (melkein) kemikaalittomia pesuaineita. En mäkään noille mikään karmean yliherkkä ole, mutta kun ilman kalliita mössöjäkin pärjää loistavasti niin... Joku natriumlauryylisulfaatti (SLS) on ainakin semmoinen litku mitä kannattaa välttää, löytyy suunnilleen joka ikisestä pesuaineesta, jopa joistain apteekin aineistakin.

Edit. Hoho, kuinkakohan moni pitää mua ällöttävänä tästä hyvästä. "Toi ei käytä dödöä eikä shampoota, tosi epähygieenistä, hyi yök..." :D
kuunsirppi
30.07.2007 09:56:55
Noista testeistä sen verran, että mulla ei ollut kovin paljon ruoka-aineallergioita testien mukaan. Tomaatti aiheutti ihan pientä punoitusta ja sanoivat, että ei tarvi ees välttää sitä, että se on niin vähäinen reaktio, mutta kyllä vaan on niin, että jos tomaattia syön, niin iholla alkaa se kutina ihan varmasti.

Mun äiti käyttää muuten ihan ruokaöljyä mm. jalkojensa rasvaamiseen ja sanoo, että on hyvä ja toimii.

Mä oon kanssa jo kaks vuotta sitten vaihtanut kaikki pesuaineet ja rasvat, meikit ym. hajusteettomiks hajusteyliherkkyyden vuoks.

Viimenen, minkä vaihdoin, oli kynsilakka. Ihmettelin vaan, että mistä tulee iho-oireita, kun kaikki on vaihdettu ja sitten huomasin ton kynsilakan.

Samoin hammastahna oli viimeisiä, mitä vaihdoin ja se se vasta paljon auttoikin. Harmi vaan, että ei oo hajusteettomana, kun yhtä hammastahnaa apteekissa ja se pieni putkilo maksaa yli 6 eur :o/
Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen(ainakin joskus!)
Nita
21.08.2007 23:02:40
Nokkosrokon kutinaan auttaa Atarax -niminen reseptilääke. Se on kolmiolääke, mutta sopiva käyttää öisin, jotta saa nukuttua.
Aada
23.08.2007 18:40:18
Kyllä saa päivälläkin nukuttua jos tuota Ataraxia popsii, -on meinaan aikamoinen unilääke allergialääkkeeksi. En siis suosittele ennen klo 18 otettavaksi. Kyllä parin tunnin päästä meinaa nukahtaa pystyyn. :)
Selvi
30.08.2007 11:27:52

Viski avaa äänen kun äänen, ja carmolis... En kyl ite hörpi kun en laula, mutta allergikko oon ja ite syön lääkkeitä aika paljon kaikkeen, silti kurkku on kyl tosiaan aina täynnä limaa, mutta mä vedän siihen sitä carmolista, sillä on jonkinlainen vaikutus ja viski tosiaan on yks mutta en mä sitä paljoo kun en mä saa sitä mistään koskaan, se menee kaikkeen muuhun kun kurkun virvotukseen, mut kyllä se äänenavauksen hoitaa... Kannattaa kokeilla sitä carmolista

Viskiä en ihan heti lähtis innokseni hörppimään, pahaa kun väljähtynyt kus' (olen kuullut huhuja, ite en tiiä), mutta vannon carmoliksen nimeen. Auttaa myös esiintymisjänityksestä kärsivän mahan murinaan.
Sitä selluloosajauhetta olen minkäin nenukkiini tunkenut, varsinkin heinäkuussa saa tää heinäallergikko semmoset pärskyt aikaan, että. Toimii, mutta vaikutus on ikävän lyhytaikanen.

Sitten olen kurlaukseen käyttänyt teepuuöljyä, sitä ihan puhdasta tavaraa, muutama tippa desiin ja ei kun suuhun. Hyvin desinfioi suun muutenkin. Pahaahan se sekin on, mutta ei kuivata kuten olen kokenut merisuolan tekevän.

Sarvikuono on kans ykkönen, mutta en ite ainakaan voi muuten huuhtoa kuin ruususuolan kera. Eli sitä suolaa liuotetaan vähän siihen lämpimään veteen ja antaa mennä.
"Laulaessa pidetään perseet kovina!" -Lauluopettaja Kuhmosta
kuunsirppi
31.10.2007 18:32:58
Tänään sain antibiootit ja yskänlääkettä, kun ei meinaa toeta tauti taas millään ja lauantaina pitäs päästä keikalle.

Lääkäri sanoi, että kukun limakalvot on rikki (varmaan yskimisestä) ja äänihuulet turvoksissa :o/

Luin jostain, että imeskeltävä sinkki auttaisi kukkukipuihin ja sitä sitten ostin vielä, kun apteekkarikin sitä suositteli. Katotaan nyt, miten käy.

http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/180800_04.html
Coelhinho21
01.11.2007 04:40:25 (muokattu 01.11.2007 04:42:12)

Tänään sain antibiootit ja yskänlääkettä, kun ei meinaa toeta tauti taas millään ja lauantaina pitäs päästä keikalle.

Lääkäri sanoi, että kukun limakalvot on rikki (varmaan yskimisestä) ja äänihuulet turvoksissa :o/

Luin jostain, että imeskeltävä sinkki auttaisi kukkukipuihin ja sitä sitten ostin vielä, kun apteekkarikin sitä suositteli. Katotaan nyt, miten käy.

http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/180800_04.html

Tuo sinkki juttu mulle ihan uus, eli eipä tietoa siitä.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=37&t=145488&co=90

Joskus tuollainen ketjunpätkä vinkkejä, jos sieltä ideoita :-)

E: saattavat toki olla sinulle tuttuja ja kokeiltuja niksejä :-)
Parempi pitää suunsa kiinni ja vaikuttaa typerältä kuin avata se ja poistaa kaikki epäilykset :-)
kuunsirppi
01.11.2007 07:40:05
Tuo sinkki juttu mulle ihan uus, eli eipä tietoa siitä.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=37&t=145488&co=90

Joskus tuollainen ketjunpätkä vinkkejä, jos sieltä ideoita :-)

E: saattavat toki olla sinulle tuttuja ja kokeiltuja niksejä :-)

Kiitos vinkistä. Käynkin lukemassa ;o)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)