Aihe: Floikka - Kielten vaihto. Onko videolle kiinnostusta?
1 2 3 4
Otustelija
Torstaina 18:04:15

McNulty: Pieni kehitysidea aloittajalle.
Nosta kitara pöydälle ja käytä jotain kaulakehtoa ja alusmattoa suojana. Helpompi kuvata video kun luuttu ei ole sylissä. Ns. huoltopöytä soittimelle jos haluaa tehdä ammattimaisemman huolto-/säätövideon. Vaikka mainitsetkin asiasta, niin voit toki jatkossa itse säätää soittimesi just niin kuin haluat, mutta havainnollistamiseksi ja laadukkaamman videon (ts. vähemmän kotikutoinen) kannalta se työpöytä on jees. Saa työkalut järjestykseen ja voi käydä läpi sitäkin, mitä työkaluja tarvitaan ehdottomasti, mitkä ehkä ovat hyvä lisä yms.

Edit: Niin, ja olihan sulla se kaula pöydällä nauhojen kiillotusta varten jo muutenkin ;)

Jees. Näin se tulisi varmaan "oikein" tehdä, mutta se vasta luonnottomalta tuntuisikin tehdä jotain jollain muulla tapaa kuin mikä itselle mukavinta.
Mikko1978
Torstaina 18:11:04
velipekka: Itse olen pikaisesti nauhoja hienolla teräsvillalla kiillottanut.
Mikä olisi tuohon vaihtoehtoinen tapa/väline ?

Itse olen tykännyt käyttää terien teroittamiseen käyttämääni timanttihiomatahnaa jonkin pehmeän pohjan päällä. Hotellissa homma onnistuu vaikka talouspaperilla, mutta joku palikan päällä oleva kangas/nahka/paperi on hyvä. Jos oikein pro haluaa olla, niin tekee palikkaan nahan säteen mukaisen uran, niin homma menee tosi helpoksi ja nopeaksi. Tämä näyttää aika toimivalta kaupallisesta tuotteelta, joka käyttää vähän samaa ideaa ja hiomapaperi: https://www.frtlzr.com/

Mitä tuohon videoon yleisesti tulee, niin pidän erittäin suositeltavana tehdä kielten vaihdot pöydällä kitara kunnolla tuettuna. Homma nopeutuu, kun kitara on tukevasti hyvällä korkeudella ja saat duunailla molemmat kädet täysin vapaana. Tykkään käyttää sähköistä virittimen väännintä, koska se on nopea ja helpottaa kielen kelaamista tasaisesti kireälle. Kelluvan tallan kiilaaminen tukevasti oikeaan kulmaan on myös ehdottaman suositeltavaa, jos haluaa minimoida virittelyyn kuluvan ajan.
Entropia666
Torstaina 19:19:32

Tympee Huttunen: Hyviä huoltofilmejä molemmat.

Itselläni oli floydin kanssa vielä vähän simppelimpi tapa, eli en blokkaillut tai putsaillut mitään. Kieli pois, uusi tilalle, viritys kohilleen ja saman toisto vielä viisi kertaa.

Meikästä toi on aina ollu vähä purkkaratkasu kun otelautaa ja tallaa ei saa puhdistettua samalla ja jos haluu tehdä muutoksia esim. kielten korkeuteen niin sekin on nahkeeta.
Liity: Kitara Discordissa
"Sähkökitara ei ole akustinen soitin vaan psykoakustinen." Lunnu, 2023.
Entropia666
Torstaina 19:23:02

Otustelija: Ei ole opetusfilmi vaan näytän miten teen. Vissi ero. Huomautukset ei haittaa.

Vähän ihmetyttää tuo sinun astuminen esiin, kun teet paremmin, nopeammin ja oikeammin. Onhan nää musahommat kilpailua. Katselukerroista puhumattakaan!

Kiva, että muut jakaa sun videota, itsekin nähnyt sen joskus. Mutta onhan tuo ihme touhua tulla lesoilemaan asioilla ja tuoda esiin kuinka tekee itse oikein.

EDIT: Mitenkäs se meni se vitsi, kuinka monta kitaristia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? :D

Jos heittäydytään filosofiseks, niin musahan ei muuta ookkaan kuin kilpailua. Kilpa on äärimmäisen kova kuulijoista, myydyistä lipuista tai että ylipäätään pääsee edes soittamaan, levytyssoppareista, merkkarimyynnistä, treenikämpistä, studioajasta ja ennen kaikkea rumpaleista.

Kiva juttu että näytit miten itse teet, mut tosiaan, jos ei halua keskustelua omasta videosta niin ei kannata sitä julkisesti mainostaa. Eikä se ole mitään lesoilua todeta että tavoissa on erot. Neutraali asia ja kielii enempi ehkä heikosta itsetunnosta tai epävarmuudesta omaan tapaan jos otat sen elvistelyä. Se on semmosta.
Blörgoth
Torstaina 19:28:39
Entropia666: Jos heittäydytään filosofiseks, niin musahan ei muuta ookkaan kuin kilpailua.

Tää, ja kaikkihan sen vielä tietää että, nopein sen kisan voittaa. Nopeimman musiikin soittaja on kovin jätkä ja varsinainen gepardi, ellei jopa megalomaanisen mahtava anakonda.
Born to jau, forced to diu.
milgromsegal
Torstaina 19:34:56 (muokattu torstaina 19:36:52)

Blokkaamalla talla ensin neutraaliin asentoon välttyy kokonaan tuolta kelluvan tallan kuningasajatuksen mukanaan tuomalta harmilta virittelyssä, kun ruoskan voi viritellä aivan kuin kiinteäperäisenkin. Mikäli jotain muuta on tehtävä floikkakitaralle kuin vaan uutta kieltä lykittävä, niin talla on joka tapauksessa blokattava paikalleen. Siinä mielessä ihan hyödyllistä myös kokeilla tuo kerran elämässään, sehän on tuossa Entropian suomenkielisellä videolla hyvin selostettukin.

Jos kaula on irti ja villat käytössä niin ei ihan hirveän kauaa mene muutaman teipinpalan siirtelyyn nauhan molemmin puolin kiillotuksen edistyessä. Itse ainakin tekisin niin mieluummin kuin naarmuttaisin otelautaa (aivan riippumatta siitä mitä Thomas Nordegg Vain kitaralle tekee). Tuohonkin tarkoitukseen voi joko ostaa tai itse väsäillä jonkun sopivan sapluunan, josta se nauha pompsahtaa läpi.

Aloittajallehan sillä ei väliä ole, mutta muita lankaa seuraavia varten konsti voi olla tarpeellinen.
"... joku vahvistin ja särö, mut kyl nyt akkarillakin voi vetää."
Otustelija
Torstaina 19:46:06 (muokattu torstaina 20:29:23)

Entropia666: Jos heittäydytään filosofiseks, niin musahan ei muuta ookkaan kuin kilpailua. Kilpa on äärimmäisen kova kuulijoista, myydyistä lipuista tai että ylipäätään pääsee edes soittamaan, levytyssoppareista, merkkarimyynnistä, treenikämpistä, studioajasta ja ennen kaikkea rumpaleista.

Kiva juttu että näytit miten itse teet, mut tosiaan, jos ei halua keskustelua omasta videosta niin ei kannata sitä julkisesti mainostaa. Eikä se ole mitään lesoilua todeta että tavoissa on erot. Neutraali asia ja kielii enempi ehkä heikosta itsetunnosta tai epävarmuudesta omaan tapaan jos otat sen elvistelyä. Se on semmosta.

Saa keskustella, ja se on tervetulluttakin. Siitä ei ole mitenkään kyse. Eikä itsetuntoasiat tähän oikein liity, vaikka ehkä kovasti näin toivotkin,

Keskustelun avaus sinulla olisi vaikka voinut olla niin kuin toisen kappaleen aloitit
"Kiva juttu että näytit miten itse teet. Itse teen asiat esim. näin ja näin ja näin."
Sen sijaan, että "Mä teen tän nopeammin, helpommin ja enemmän oikein. Sitä on katsottukin vuoden aikana enemmän kuin sulla parissa päivässä."
Otustelija
Torstaina 19:51:43

milgromsegal: Itse ainakin tekisin niin mieluummin kuin naarmuttaisin otelautaa (aivan riippumatta siitä mitä Thomas Nordegg Vain kitaralle tekee).

Esim. jos sitä videota katselee, niin kommenteissa ei paljoa näy näitä oman arjen superluthiereita, jotka joskus jollain grillin teräsharjalla hinkanneet Harley Bentoniaan, ulisemassa kuinka väärin tekee.

Voi hyvin kertoa huonosta itsetunnosta, kun ei uskalla käydä suutaan avaamassa.

Hymiö.
milgromsegal
Torstaina 19:56:42 (muokattu torstaina 20:04:49)

Otustelija: Esim. jos sitä videota katselee, niin kommenteissa ei paljoa näy näitä oman arjen superluthiereita, jotka joskus jollain grillin teräsharjalla hinkanneet Harley Bentoniaan, ulisemassa kuinka väärin tekee.

Voi hyvin kertoa huonosta itsetunnosta, kun ei uskalla käydä suutaan avaamassa.

Hymiö.

En minä tainnut sinun itsetunnostasi mainita mitään tuossa aiemmin. Miksi minun edes pitäisi käydä kommentoimassa sinun videoosi yhtikäs mitään, kun kerran keskustelet tuosta klipistäsi täällä ja tällä foorumilla :D

Lähemmin tarkasteltuna oliko nyt jopa ensimmäinen kommentti videossasi juuri tuota asiaa koskeva. Eli arjen superluthier oli kuin olikin löytänyt tiensä videon kommentteihin :D
Otustelija
Torstaina 20:06:05 (muokattu torstaina 20:09:06)

milgromsegal: En minä tainnut sinun itsetunnostasi mainita mitään tuossa kommentissani. Miksi minun edes pitäisi käydä kommentoimassa sinun videoosi yhtikäs mitään, kun kerran keskustelet tuosta klipistäsi täällä ja tällä foorumilla :D

Tarkoitin sitä Nordeggin videota. Sinne huutelemaan. (Lukutaito. Lainasin viestiäsi missä maininta Nordegg videosta. Vastasin "sitä" videota. Jos olisin tarkoittanut omaani, olisin sanonut videotani.)

Enemmän mua kiinnostaisi teräsvillan ongelmat. Sehän on joo, että se on sotkuisempaa kuin joku muu. Mutta että miten semmoisella saa naarmuja aikaan? Siis ilman että tarvitsee mikroskooppia. Hienolla teräsvillalla saa vaikka lasia kiillotettua. Vai onko hevimiehen tatsi niin kova, että vastaa jyrsintä? Vai pitääkö olla niin nopea, että kitka kuumentaa otelaudan hiiltyneeksi :-o
milgromsegal
Torstaina 20:10:50

Otustelija: Se nyt oli yleinen heitto langan sivuavaan aiheeseen.

Enemmän mua kiinnostaisi teräsvillan ongelmat. Sehän on joo, että se on sotkuisempaa kuin joku muu. Mutta että miten semmoisella saa naarmuja aikaan? Siis ilman että tarvitsee mikroskooppia. Hienolla teräsvillalla saa vaikka lasia kiillotettua. Vai onko hevimiehen tatsi niin kova, että vastaa jyrsintä? Vai pitääkö olla niin nopea, että kitka kuumentaa otelaudan hiiltyneeksi :-o

Kaiketi saat poikkisyyhyn hinkkaamalla myös siihen otelaudaan sitä samaa hienoa naarmua kun nauhaankin tulee siitä teräsvillasta, ja se materiaali on kuitenkin käsittääkseni kovempaa kuin tuo otelauta. Ainakin ellei todella varoen sitten kiillota.

Hevimiehen tatsi voi olla tosi kova, siitä minä en myöskään tiedä mitään.
Otustelija
Torstaina 20:18:04

milgromsegal: Kaiketi saat poikkisyyhyn hinkkaamalla myös siihen otelaudaan sitä samaa hienoa naarmua kun nauhaankin tulee siitä teräsvillasta, ja se materiaali on kuitenkin käsittääkseni kovempaa kuin tuo otelauta. Ainakin ellei todella varoen sitten kiillota.

No en tiedä. Aika monta kertaa operaation tehnyt. Jos ei näe mitään tai tunne mitään, niin onko olemassa? Periaatteessa myös sormella hinkkaaminen ja ihohuokosten kitka tekee pieniä naarmuja otelautaan. Riittävästi kun soittaa, niin jossain vaiheessa otelauta kuluu puhki.
Entropia666
Torstaina 21:14:07

Otustelija:
Keskustelun avaus sinulla olisi vaikka voinut olla niin kuin toisen kappaleen aloitit
"Kiva juttu että näytit miten itse teet. Itse teen asiat esim. näin ja näin ja näin."
Sen sijaan, että "Mä teen tän nopeammin, helpommin ja enemmän oikein. Sitä on katsottukin vuoden aikana enemmän kuin sulla parissa päivässä."

Miks se pitäs olla tuon ensimmäisen mukaan? Jälkimmäinenhän kuitenkin pitää paikkansa ja on ihan neutraali toteamus. Miks huonompia tapoja pitäis pitää samalla viivalla parempien ja nopeempien rinnalla? Etenkin jos näitä sattuu lukemaan joku tyyppi joka ei oo hirveesti näitä säätäny, niin miks sen pitäs tehdä se asia huonosti vaan sen takia että sulle tulis parempi mieli?
Milkop
Perjantaina 04:46:22

Helposti täällä(kin) otetaan nokkiinsa :D Minusta ainakin tuo video oli informatiivinen ja sen katsoin vaikken edes omista floikkakitaraa.
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Jeszse
Perjantaina 05:45:16
velipekka: Itse olen pikaisesti nauhoja hienolla teräsvillalla kiillottanut.
Mikä olisi tuohon vaihtoehtoinen tapa/väline ?

Ite kiillottelen tämmösellä https://www.biltema.fi/tyokalut/kii … 7nzvT5nkhOYBxllIulww-PMRp65seuqrTVk
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
Jeszse
Perjantaina 05:47:39
Mun mielestä tossa entropian videossa vois kuva keskittyä enemmän siihen tuotteeseen ku tekijään. Hankala nähdä mitä siellä tallassa tapahtuu jos kamera on kohdistettu tollain.
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
Penasol
Perjantaina 06:42:53

Milkop: Helposti täällä(kin) otetaan nokkiinsa :D Minusta ainakin tuo video oli informatiivinen ja sen katsoin vaikken edes omista floikkakitaraa.

Katsoin tuon osittain itsekin ja siinähän sanottiin moneen kertaan, että kaulan irrottaminen ei ole pakollista ja homman voi tehdä nopeammin irrottamatta. Ja ettei kaulaatarvitse aina erityisemmin puhdistaa. Ei tuo minusta huono ollut.

Itsekään en aina keskity kitaran laitteluissa pelkkään minimityöhön ja nopeuteen. Välillä teen homman ns. ajan kanssa. Samalla tulee tarkasteltua soitinta lähemmin.
Olen tosissani enkä hyväksy huumoria.
Otustelija
Perjantaina 07:46:33

Entropia666: Miks se pitäs olla tuon ensimmäisen mukaan? Jälkimmäinenhän kuitenkin pitää paikkansa ja on ihan neutraali toteamus. Miks huonompia tapoja pitäis pitää samalla viivalla parempien ja nopeempien rinnalla? Etenkin jos näitä sattuu lukemaan joku tyyppi joka ei oo hirveesti näitä säätäny, niin miks sen pitäs tehdä se asia huonosti vaan sen takia että sulle tulis parempi mieli?

Siis mulle ihan sama, miten ihminen käyttäytyy. Pitää vaan toivoa, ettet oikeassakin elämässä ole aina samantien laukomassa miten itse teet asiat paremmin. Se ei vie aina kovin pitkälle, vaikka olisikin parempi. Eli ei se mitä sanoo, vaan miten sanoo. Siinä on eroja.
Otustelija
Perjantaina 08:03:00 (muokattu perjantaina 08:07:48)

Penasol: Katsoin tuon osittain itsekin ja siinähän sanottiin moneen kertaan, että kaulan irrottaminen ei ole pakollista ja homman voi tehdä nopeammin irrottamatta. Ja ettei kaulaatarvitse aina erityisemmin puhdistaa. Ei tuo minusta huono ollut.

Itsekään en aina keskity kitaran laitteluissa pelkkään minimityöhön ja nopeuteen. Välillä teen homman ns. ajan kanssa. Samalla tulee tarkasteltua soitinta lähemmin.

Kaulan irroittaminen herättää herkissä tunteita, joten päätin nyt tehdä niin. Ei siksi että sitä pitäisi tehdä, vaan että se ei ole kitaralle kovinkaan vahingollista. Järki päässä kun tekee, eikä apinan raivolla röytäen, niin hyvä tulee.

Mulla on myös tapa hioa kaulaa monesti. Mä en tykkää semmoisesta liian liukkaasta lakkakerroksesta, vaan yleensä vetäisen kevyen mataksi. Käytössähän kaula aina liukastuu ja kaikenlaista pientä tahmaa voi tarttua vaikka olisi kuinka huolellinen. Tällöin myös kaula irti ja jollain hienolla paperilla kevyesti.

Joo, ei kait näissä hommissa kiire ole eikä yhtä ainoaa tapaa viedä homma maaliin. Pääasia että lopputulos on itselle haluttu.

Kitaroiden hypistely on kivaa. Mä en kyllä kykene siihen, että olisi jossain pöydällä operaation ajan. Jotenkin tuntuisi tosi luonnottomalta itselle. Tähänkin varmaan vaikuttanee kitaran malli. Tuommoiset teinisuihkarikulmikkaat on ikäviä pitää, kun terävät kulmat sojottaa joka suuntaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)