![]() 05.04.2025 14:40:30 (muokattu 05.04.2025 14:42:58) | |
---|---|
Omistan 2016 Gibson Les Paul Traditionalin ja vihdoinkin olen siihen tyytyväinen. Ollut siis mulla jo jonkin aikaa :) Kauan tuli haaveiltua Gibsonin LP:n omistamisesta, ja kun sain vihdoin töitä (noin parisen vuotta sitten) oli tämäkin unelma toteutettavissa. Alunperin mulla oli Tokai ALC-53 halppis LP malli joka toki sekin halppikseksi oli aikamoisen hyvä, kun vaan vaihtoi mikit ja kytkentää hiukan, mutta kyllä aito on aito ja sen huomasin, kun aitoa pääsin ensimmäisen kerran hypistelemään. Olihan tuo kitara ihan okei täysin orkkiksenakin, mutta nyt se on parempi. Olen siis mikit vaihtanut Gibsonin 57 Classic:sta > Monty's PAF ja enää ei tarvinnut muita mikkejä katsella. En ole koskaan aitoa 59 tahi 60- luvun Gibson burstia päässyt kokeilemaan, mutta se mitä monelta videolta kuullut niitä, niin Monty's mikit aika varmasti todella lähellä vanhojen soundia. Niissä on just se telecaster on steroids tyylinen sointi. Ei liian kirkas, ei liian bassomainen tahi keskiäänivoittoinen, mutta kaikkia noita löytyy hyvissä määrin. Tallamikki (7.5k) ei ole jäykkä ja liian kirkas kuten monet nyky PAF mikit on vaan hieman löysempi tatsissaan kuten strato tai telecaster mikit. Sen huomaa varsinkin jos soittaa ilman plektraa. Kaulamikki (6.9k) on aika perus, mutta vaikka on alnico 5 ei se silti ole liian boomi varmaankin tuon alemman k:n takia? Molemmat mikit vahaamattomia. Muuten elektroniikka on sama mitä se on ollut tehtaaltakin tullessa, mutta olen vaihtanut myös orkkis kondensaattoreiden tilalle Uraltonesta hankitut Sprague Vitamin Q konkat. Kaulassa on 15nf arvo ja tallassa perus 22nf. Eroa todellakin on verrattuna normi nyky konkkiin, mutta toki sen huomaa paremmin vasta kun niitä kääntää pienemmälle, kuten yleensäkin. Tone nollassa soundi laulaa paremmin kuin esim. vaikka nyky Malloreilla. Toki myös kytkennän olen vaihtanut modernista 50's kytkentään. Noin muuten kitarakaan ei ole itsessään liian painava, mutta ei ihan kevytkään. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 05.04.2025 16:50:22 | |
rosberg: Thomannella flygareista kolme mallia tarjolla alle 2500 € Gibson voisi tuoda Flying V kitaroista sen yhdellä humbuckerilla olevan V90 mallin uudestaan. Harvemmin näkee P90 mikkiäkään flygarissa, että sellainen kitara olisi myös tervetullut. Ja en tarkoittanut mitään överikalliita custom shop kitaroita, vaan ihan tavallista mallistoa. Ilmeisesti tänä vuonna tulee Schenker Flying V, mutta se ei ole sellainen kitara, joka minua niin hirveästi kiinnostaa. Flying V on kyllä muutoin ihan siisti peli kaikinpuolin... | |
![]() 05.04.2025 17:15:48 | |
Jos tuollasta pitkäskaalaista "ysikymppistä" kaihoilet, niin taitaa olla tuo Custom-shoppi se ainoa vaihtoehto sitten, samalla voi sen mikinkin valita.. Nuo kaikki 3 versioo V 90:sta eivät kovin kauaa olleet tuotannossa, se yksmikkinen -88, V 90 Double kaksmikkinen sentään tuonne 1990 vissiin, ja Golden Eagle V 90 -89-- No, kyllähän tuosta V:sta vuosien mittaan on melko montaa versiota ollut.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
![]() 05.04.2025 17:27:15 | |
fox: Jos tuollasta pitkäskaalaista "ysikymppistä" kaihoilet, niin taitaa olla tuo Custom-shoppi se ainoa vaihtoehto sitten, samalla voi sen mikinkin valita.. Nuo kaikki 3 versioo V 90:sta eivät kovin kauaa olleet tuotannossa, se yksmikkinen -88, V 90 Double kaksmikkinen sentään tuonne 1990 vissiin, ja Golden Eagle V 90 -89-- No, kyllähän tuosta V:sta vuosien mittaan on melko montaa versiota ollut. Nyt näyttää olevan Kaksi Kitaraa liikkeessä tuollainen yksimikkinen V90 käytettynä, mutta on turhan rujossa kunnossa minulle hintaan nähden. Tuollainen on kyllä yksi kitara mikä on kiinnostanut paljonkin vuosien varrella. P90 mikeillä olisi varmaan kova blueskitara, mutta sellaisia malleja en ole liiaksi nähnyt. Vai puuttuuko suuret esikuvat, niin ei semmoista kitaraa uskalleta linjastolle ottaa tai sitten sitä on joskus kokeiltu ja huomattu, ettei menekkiä ole tarpeeksi. Voihan se tietysti olla, että suurin osa flygarin soittajista haluaa kitaran mielummin perinteisillä humbucker mikeillä, tiedä sitten. Ja saahan ne mikit toki vaihdettua, jos siihen vaihtorumbaan jaksaa lähteä. Nyt ei kyllä ole ihan akuuttia kitaran tarvetta, mutta voihan sitä aina suunnitella... | |
![]() 05.04.2025 18:02:38 (muokattu 05.04.2025 18:09:51) | |
mpekkanen: Nyt näyttää olevan Kaksi Kitaraa liikkeessä tuollainen yksimikkinen V90 käytettynä, mutta on turhan rujossa kunnossa minulle hintaan nähden. Tuollainen on kyllä yksi kitara mikä on kiinnostanut paljonkin vuosien varrella. Käy korjaamassa pois, voi olla ettei äkkiä tuu toista vastaan.. ;) Lisälisä: Kävin katsomassa, ihan siistikuntoinenhan tuo kaiken lisäks on ? Hinnasta sitten en osaa sanoa, varmaan yleismaailmallisesti "kohillaan". ;) Maksaa sen mitä maksaa. P90 mikeillä olisi varmaan kova blueskitara, mutta sellaisia malleja en ole liiaksi nähnyt.. Jos ei ihan tällä vuosituhannella ole tehty P-ysikympeillä niin voin varmaksi sanoa ettei sellata Gibsonin V:tä ole ajanjaksolla 1958-2001 tehty ollenkaan. Kaikissa on mikkeinä humpukkerit, toki vähän vaihdellen noista wanhoista PAFfeista tuonne Dirty Fingersseihin. Ainoa poikkeus on V-2 jossa oli ne Boomerangit. Ja jos en tuota mainitsis niin kyllähän joku muu mainitsis. Se V-2 oli muuten noista "vakio linjakitaroista" valmistuskustannuksiltaan kallein, olen kuullut. ;)
![]() 05.04.2025 18:19:01 | |
fox: Ainoa poikkeus on V-2 jossa oli ne Boomerangit. Ja jos en tuota mainitsis niin kyllähän joku muu mainitsis. Se V-2 oli muuten noista "vakio linjakitaroista" valmistuskustannuksiltaan kallein, olen kuullut. ;) Tuollainen V-2 oli joskus Ahosen Musiikissa ja jäi muistiin kun kävin liikkeessä joskus 30 vuotta sitten. Ei varmasti ole Suomessa kovin montaa yksilöä, veikkaan. Minkähänlainen kokoelma sitä olisikin, jos olisi ollut varaa ostaa aina ne kaikki helmet, mitä tarjolla on ollut... | |
![]() 05.04.2025 19:06:41 | |
mpekkanen: Tuollainen V-2 oli joskus Ahosen Musiikissa ja jäi muistiin kun kävin liikkeessä joskus 30 vuotta sitten. Ei varmasti ole Suomessa kovin montaa yksilöä, veikkaan. Ahosen Muse, eiku Musiikissa oli jossain vaiheessa kaksittainkin noita V-2 lentoveetä, samoin nolita L-5S keppejä oli parittainkin, se Albertin vanha, ja sitten toinen jossa oli valkoset speed knobit. Oli LP Artist - ja LP Artisan-skebat ynnä paljon muuta kaikenmoista, Alembicin bassokin. Vanhan Ahosen aikoina tuli jotain pienempiä asennustoimia tehtyä, harmi kun ei oo tallessa noita muistiinpanoja enää, olis (ainakin joistain) sarjanumerot ym. dataa. Noi ylläolevat on niitä mieliinpainuneita. Olin jo muuttanu veks Tampereelta kun P.Ahonen vielä koitti joitain hommia tarjota, vaan se ei ollut enää logistisesti ja "oikeitten töitten" vuoks mahdollista. No, yks homma vielä - yhden vintage-Ibanetsin tallarustingin korjasin kun sillä ei ollut kiirettä. Vanhempi poika oli mukana kun palauttelin korjattua tallaa, hän odotteli että nyt tulee isälle tiliä, vaan kiitoksella piti elää. No, sainhan kumminkin tuulikaapissa yhdeltä soittaja-mieheltä (humppasoturi) jallupaukut kun mulla oli kuski mukana.. ;) No joo, on mulla edelleen "remonttipalkkoina" saatu Carvin DC, jonka sittemmin korjasin. Semmosta Manse-rokkia... 8)
![]() 06.04.2025 02:02:58 | |
fox: Ahosen Muse, eiku Musiikissa oli jossain vaiheessa kaksittainkin noita V-2 lentoveetä, samoin nolita L-5S keppejä oli parittainkin, se Albertin vanha, ja sitten toinen jossa oli valkoset speed knobit. Oli LP Artist - ja LP Artisan-skebat ynnä paljon muuta kaikenmoista, Alembicin bassokin. Vanhan Ahosen aikoina tuli jotain pienempiä asennustoimia tehtyä, harmi kun ei oo tallessa noita muistiinpanoja enää, olis (ainakin joistain) sarjanumerot ym. dataa. Noi ylläolevat on niitä mieliinpainuneita. Olin jo muuttanu veks Tampereelta kun P.Ahonen vielä koitti joitain hommia tarjota, vaan se ei ollut enää logistisesti ja "oikeitten töitten" vuoks mahdollista. No, yks homma vielä - yhden vintage-Ibanetsin tallarustingin korjasin kun sillä ei ollut kiirettä. Vanhempi poika oli mukana kun palauttelin korjattua tallaa, hän odotteli että nyt tulee isälle tiliä, vaan kiitoksella piti elää. No, sainhan kumminkin tuulikaapissa yhdeltä soittaja-mieheltä (humppasoturi) jallupaukut kun mulla oli kuski mukana.. ;) No joo, on mulla edelleen "remonttipalkkoina" saatu Carvin DC, jonka sittemmin korjasin. Semmosta Manse-rokkia... 8) Muistan nuo lentoveet ja ainakin toisen L5S:n. En teininä uskaltanut kokeilla. Huutamalla ne asiat selviää. | |
![]() 12.04.2025 08:10:04 | |
Pakko myöntää, että ostettuani mustalaisjazz-akkarin olen soittanut lähinnä sitä. Täsmälleen sama homma kuin sähkökitaroissa - hyvät on aika helkkarin paljon parempia kuin huonot. Pidän kotona aina yhtä kepakkoa esillä. R0 on ollut näytillä nyt yli vuoden, että pitää varmaan vaihtaa joku muu tilalle. Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää. | |
![]() 15.04.2025 22:18:38 | |
Edelleen kaikki hyvin: https://muusikoiden.net/dyn/users/184275.jpg Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä. | |
![]() 16.04.2025 13:43:59 | |
Gibson Dave Mustaine Les Paul Signature. https://www.gearnews.com/guitar-journal-dave-mustaine-gibson-les-paul/ | |
![]() 16.04.2025 14:30:35 | |
Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää. | |
![]() 16.04.2025 14:32:54 | |
mpekkanen: Gibson Dave Mustaine Les Paul Signature. https://www.gearnews.com/guitar-journal-dave-mustaine-gibson-les-paul/ No on kyllä. Ois kiva kokeilla, mutta kyllä Alex Lifeson Axcess kiinnostaisi enemmän jos heavyä haluaisi soittaa. Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää. | |
![]() 16.04.2025 14:37:16 (muokattu 16.04.2025 14:50:07) | |
rosberg: No on kyllä. Ois kiva kokeilla, mutta kyllä Alex Lifeson Axcess kiinnostaisi enemmän jos heavyä haluaisi soittaa. Tuossa on varmaan pidempi skaala tai niin veikkaan kun siinä Mustaine Flying V:ssä on 25,5 kaula. E: On tuossa pidempi skaala, kun kuvasta katsoi tarkemmin. 24 nauhaa vielä. | |
![]() 16.04.2025 15:27:24 | |
Komea jaskaheska 2randpo:lla siellä kuvassa. Tuollahan vetelisi myös Thorogoodit ja Nugentit uskottavasti, vaikkei 1:1 olekaan. Mutta hieno on! Tuuttiin tää tehtiin, CTS:n 500K:n ruukut ja aniliiniväri takaisin! Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ | |
![]() 16.04.2025 16:06:53 | |
Ei oikein kuulu tähän ketjuun, mutta linkattaan silti. Eli todella ruma Epiphone Prophesy kitara. En tiedä, mitä tämän suunnittelija on miettinyt ja miten näin kauhea tuotos on päässyt linjastolle. Tämä on varmaan rumin kitara mitä olen nähnyt, jos miettii sellaisia malleja, jotka on sarjatuotannossa. https://www.kaksikitaraa.com/tuote/ … futura-ex-2010-sahkokitara-kaytetty | |
![]() 16.04.2025 16:32:14 (muokattu 16.04.2025 16:32:31) | |
mpekkanen: Gibson Dave Mustaine Les Paul Signature. https://www.gearnews.com/guitar-journal-dave-mustaine-gibson-les-paul/ Siis onks tää nyt se sama Dave Mustaine, joka julisti, että eihän Gibsoneilla voi soittaa mitään heviä, kun ne soundaavat ihan tumpuilta vanhojen pappojen pölyluudilta? Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan. | |
![]() 17.04.2025 09:06:15 | |
mpekkanen: Ei oikein kuulu tähän ketjuun, mutta linkattaan silti. Eli todella ruma Epiphone Prophesy kitara. En tiedä, mitä tämän suunnittelija on miettinyt ja miten näin kauhea tuotos on päässyt linjastolle. Tämä on varmaan rumin kitara mitä olen nähnyt, jos miettii sellaisia malleja, jotka on sarjatuotannossa. https://www.kaksikitaraa.com/tuote/ … futura-ex-2010-sahkokitara-kaytetty https://en.wikipedia.org/wiki/Gibson_Futura Se oli osa kitaran evoluutiota se. Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää. | |
![]() 18.04.2025 13:09:19 | |
2randpo: Edelleen kaikki hyvin: https://muusikoiden.net/dyn/users/184275.jpg Kiitos kommenteista! Tää on tosiaan eräänlainen hybridimalli, jossa keskipalkki toisin kuin Byrdlandissa, kuitenkin samaan tapaan lyhyt skaala. Mikit on 57 classicit. Tosi mukava soitettavuus ja helppo ottaa jazz-sointuja. Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä. | |
![]() 18.04.2025 22:50:49 | |
Eipä ole tullut kirjoiteltua heti tosi moneen vuoteen Mnettiin mitään. Enkä edes tiedä syytä. Laitanpa kuvan tänne kuitenkin kun tälläinen ketju ja eräänlainen unelma tässä on omasta puolesta viime viikolla saavutettu. Murphy Lab 59 dirty lemon light aged. On erikoisen kevyt, alle 3,8kg ja se tuntuu. https://muusikoiden.net/dyn/users/184298.jpg "To be is to do" - Socrates
"To do is to be" - Jean-Paul Sartre
"Do be do be do" - Frank Sinatra | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)