Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 5262 263 264 265 266347 348 349 350 351
pnieminenp
26.12.2022 12:51:25
darrell: Tehkää rikosilmoitus vaikka pienestäkin huijauksesta, jos olette maksaneet rahaa ja tavaraa ei näy. Poliisi saa selville tyypin esim. tilinumeron tai mobilepayn infon mukaan. Vaikka rahoja ei takaisin saa, niin nämä sarjahuijaajan rikkeet kasaantuu ja alkaa jossain vaiheessa näkymään. Omaa vaivaa vähentää lähes olemattomiin jos rikosilmoitusta tehdessä vaatii rangaistusta, mutta ei vahingonkorvausta käräjien kautta (koska sarjahuijaajalta ei saa rahoja takaisin). Poliisi soittaa parin päivän sisällä, toteaa rikoksen ja kysyy ehkä muutaman tarkentavan kysymyksen.

Nikin perustamisen päiväys ei takaa mitään. Olihan täällä keväällä onnistuneita huijauksia 2010 tehdyllä nikillä. Ylläpito ei useiden henkilöiden useista pyynnöistä huolimatta ole edelleenkään poistanut tunnusta, vaikka kyseessä on poliisin tuntema sarjahuijaaja.

No ei se vanhakaan tunnus varmaksi tee kauppaa, mutta huijarien nikit pitäisi olla kaikki poistettu. Todennäköisyys kuitenkin joutua kusetetuksi on suurempi näillä uusilla nikeillä.
BugBadWolf
28.12.2022 19:48:50 (muokattu 28.12.2022 20:33:46)
Lapset, lapset...

Kertokaahan sedälle, joka toki taas vanhuuttaan horisee ja maailmaa ihmettelee, että ollaanko tässä nyt totaalisesti väärinymmärretyn ja -käytetyn sosiaalidemokratian luomassa holhousyhteiskunnassa niin pitkällä, että henkilökohtaisen riskinoton vastuu pitäisi nyt jotenkin onnistua kaatamaan tämän foorumin ylläpidolle? Onhan niillä rahaa ("niillä" on aina rahaa, koska ne eivät ole minäminäminä). Tämä siksi, että pikku Hermanni ja Hermanniina saisivat taas koheltaa päättöminä ilman pelkoa kolhuista ja haavereista.

Laitetaanko saman tien länsirannikolle terveisiä, että on saatava aurinkoa myös yöaikaan? Että vastuu ihan omat valot päällä ajamisestakin saadaan Muun Jonkulle? Pannaako vielä kaupan päälle pahvilaatikollinen hyvän mielen pillereitä, ettei joku foorumilta luettu erimielinen kommentti suista lapsi-kultaa kahden viikon sairasloman kautta viiden vuoden terapialle?

Itse ehdotan, että väki jättäisi somen ja sen aivopesevästä paskakulttuurista toivuttuaan alkaisi taas ottamaan vastuuta vähän itsekin.

Huijariasiassa totuus on yksinkertainen. Huijareita on aina. Ne eivät katoa ikinä. Aivan kuten pimeäkin, ne ovat häviämätön luonnonvara. Ja - taas, kuten pimeäkin - huijari on vaarallinen sellaiselle, joka ei aja omat valot päällä.

Kerron, vaikka kukaan ei halua asiasta tietää, teille nyt huijareista:

Huijari ei monestikaan huijaa aktiivisesti asiakastaan. Huijari saa asiakkaan huijaamaan itse itseään. Huijari kaivaa tielle kuopan ja odottaa että joku on tarpeeksi huolimaton pudotakseen siihen. Lisäksi, rakkaat karvattomat apinat, jäljellä on vielä se pahin. Huijarin asiakkaaksi nimittäin päätyy varsin monesti jonkinlainen wannabe-huijari.

Aivan... Nyt alkaa bannipyyntöä satelemaan. Mutta niin se on.

Jos sinä, juuri sinä siinä, huomaat että kymppitonnin timantin saa juuri nyt tonnilla, sinä ajattelet että "tuopa se typerys ei älyä timanttinsa arvoa. Otetaanpa siltä turha omaisuus pois kuleksimasta". Ei. Et laita timanttikauppiaalle viestiä, jossa lukee että "Tervehdys, sinä hintalappurajoitteinen yksilö. Havaitsin juuri, että myyt kymppitonnin kiveä tonnilla. Korjaahan nyt hinta, ettet menetä melkoista summaa". Sen sijaan yrität päästää yksinkertaiseksi luulemasi kansalaisen varoistaan. Ja pidät vieläpä hirvittävää kiirettä, ettei joku toinen vain ehtisi huomaamaan tällaista tilaisuutta.

Huijari saa asiakkaansa huijaamaan itse itseään. Tältä voi suojatua vain kulkemalla omat valot päällä ja huolehtimalla siitä, että otettu riski on pieni, tai olematon. Huijareiden elämä ei merkittävästi vaikeudu, vaikka ylläpito sijoittaisi tuhansia pankkitunnuksilla tapahtuvaan henkilöllisyyksien vahvistamiseen. Aina löytyy joku, jolla ei ole mitään hävittävää ja joka suostuu pankkitilinsä käyttöön tällaisessakin asiassa ihan parin pullon/piipullisen/ruiskun hinnalla.

Mutta... Ihminen kävelee miinakentälle, ajelee pimeässä ilman valoja, sammuu alasti ties minkälaisen lauman keskelle ja ostelee - tätä kaikkea lukemattomista järkevien ihmisten varoitteluista huolimatta - tuoreilta tunnuksilta hämmästyttävän edullisia asioita.

Huijaus on passiivinen rikos. Huijatuksi tuleminen on se, jossa tarvitaan aktiivisuutta. Siksipä ehdotan, että jos kerran energiaa piisaa aktiivisuuteen saakka, osoittaisi sitä muutaman joulen osasen myös silmäluomiensa suuntaan. Halpaa, kun ottaa huomioon, että vain ylemmät täytyy oikeasti nostaa. Vetovoima vetää ne alemmat silmiä peittämästä ilman sen suurempaa vaivaa.

Ja kun ne silmät on auki, voi olla hyvä syödä vaikkapa rivi Lidlin erinomaisesta salmiakkisuklaasta ja antaa sen sokerin herättää aivonsa ajattelemaan, että KUN joku asia näyttää liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä on.

Ja yhteiskunta ei voi suojella sinua täysin holtittomalta käytökseltäsi. Ei, vaikka sitä mielessäsi edustaakin Jumalallinen Muusikoiden Netin Ylläpito. Mutta... Se yhteiskunta on holhonnut sinusta vastuuttoman ja ajattelemattoman. Ystävällisesti heittänet sinua nukkemestarin tavoin hyppyyttävän yhteiskunnan kahleiksesi luoman avuttomuuden niskastasi ja otat ihan itse vastuun elämästäsi.

Noin muuten olen sitä mieltä että relikoiminen on hölmöä, eikä kauheasti kannattaisi luottaa myöskään taikuuteen tiettyjen elektroniikan komponenttien, saati nimekkäiden valmistajien luomusten kohdalla.

Hyvää uuttavuotta.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
msalama
29.12.2022 07:00:12

TL;DR

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!

Kyllä, äiti.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
pnieminenp
29.12.2022 09:00:26
BugBadWolf: Lapset, lapset...

Kertokaahan sedälle, joka toki taas vanhuuttaan horisee ja maailmaa ihmettelee, että ollaanko tässä nyt totaalisesti väärinymmärretyn ja -käytetyn sosiaalidemokratian luomassa holhousyhteiskunnassa niin pitkällä, että henkilökohtaisen riskinoton vastuu pitäisi nyt jotenkin onnistua kaatamaan tämän foorumin ylläpidolle? Onhan niillä rahaa ("niillä" on aina rahaa, koska ne eivät ole minäminäminä). Tämä siksi, että pikku Hermanni ja Hermanniina saisivat taas koheltaa päättöminä ilman pelkoa kolhuista ja haavereista.

Laitetaanko saman tien länsirannikolle terveisiä, että on saatava aurinkoa myös yöaikaan? Että vastuu ihan omat valot päällä ajamisestakin saadaan Muun Jonkulle? Pannaako vielä kaupan päälle pahvilaatikollinen hyvän mielen pillereitä, ettei joku foorumilta luettu erimielinen kommentti suista lapsi-kultaa kahden viikon sairasloman kautta viiden vuoden terapialle?

Itse ehdotan, että väki jättäisi somen ja sen aivopesevästä paskakulttuurista toivuttuaan alkaisi taas ottamaan vastuuta vähän itsekin.

Huijariasiassa totuus on yksinkertainen. Huijareita on aina. Ne eivät katoa ikinä. Aivan kuten pimeäkin, ne ovat häviämätön luonnonvara. Ja - taas, kuten pimeäkin - huijari on vaarallinen sellaiselle, joka ei aja omat valot päällä.

Huijari ei monestikaan huijaa aktiivisesti asiakastaan. Huijari saa asiakkaan huijaamaan itse itseään. Huijari kaivaa tielle kuopan ja odottaa että joku on tarpeeksi huolimaton pudotakseen siihen. Lisäksi, rakkaat karvattomat apinat, jäljellä on vielä se pahin. Huijarin asiakkaaksi nimittäin päätyy varsin monesti jonkinlainen wannabe-huijari.

Jos sinä, juuri sinä siinä, huomaat että kymppitonnin timantin saa juuri nyt tonnilla, sinä ajattelet että "tuopa se typerys ei älyä timanttinsa arvoa. Otetaanpa siltä turha omaisuus pois kuleksimasta". Ei. Et laita timanttikauppiaalle viestiä, jossa lukee että "Tervehdys, sinä hintalappurajoitteinen yksilö. Havaitsin juuri, että myyt kymppitonnin kiveä tonnilla. Korjaahan nyt hinta, ettet menetä melkoista summaa". Sen sijaan yrität päästää yksinkertaiseksi luulemasi kansalaisen varoistaan. Ja pidät vieläpä hirvittävää kiirettä, ettei joku toinen vain ehtisi huomaamaan tällaista tilaisuutta.

Huijari saa asiakkaansa huijaamaan itse itseään. Tältä voi suojatua vain kulkemalla omat valot päällä ja huolehtimalla siitä, että otettu riski on pieni, tai olematon. Huijareiden elämä ei merkittävästi vaikeudu, vaikka ylläpito sijoittaisi tuhansia pankkitunnuksilla tapahtuvaan henkilöllisyyksien vahvistamiseen. Aina löytyy joku, jolla ei ole mitään hävittävää ja joka suostuu pankkitilinsä käyttöön tällaisessakin asiassa ihan parin pullon/piipullisen/ruiskun hinnalla.

Mutta... Ihminen kävelee miinakentälle, ajelee pimeässä ilman valoja, sammuu alasti ties minkälaisen lauman keskelle ja ostelee - tätä kaikkea lukemattomista järkevien ihmisten varoitteluista huolimatta - tuoreilta tunnuksilta hämmästyttävän edullisia asioita.

Huijaus on passiivinen rikos. Huijatuksi tuleminen on se, jossa tarvitaan aktiivisuutta. Siksipä ehdotan, että jos kerran energiaa piisaa aktiivisuuteen saakka, osoittaisi sitä muutaman joulen osasen myös silmäluomiensa suuntaan. Halpaa, kun ottaa huomioon, että vain ylemmät täytyy oikeasti nostaa. Vetovoima vetää ne alemmat silmiä peittämästä ilman sen suurempaa vaivaa.

Ja kun ne silmät on auki, voi olla hyvä syödä vaikkapa rivi Lidlin erinomaisesta salmiakkisuklaasta ja antaa sen sokerin herättää aivonsa ajattelemaan, että KUN joku asia näyttää liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä on.

Ja yhteiskunta ei voi suojella sinua täysin holtittomalta käytökseltäsi. Ei, vaikka sitä mielessäsi edustaakin Jumalallinen Muusikoiden Netin Ylläpito. Mutta... Se yhteiskunta on holhonnut sinusta vastuuttoman ja ajattelemattoman. Ystävällisesti heittänet sinua nukkemestarin tavoin hyppyyttävän yhteiskunnan kahleiksesi luoman avuttomuuden niskastasi ja otat ihan itse vastuun elämästäsi.

Noin muuten olen sitä mieltä että relikoiminen on hölmöä, eikä kauheasti kannattaisi luottaa myöskään taikuuteen tiettyjen elektroniikan komponenttien, saati nimekkäiden valmistajien luomusten kohdalla.

Hyvää uuttavuotta.

Oli paras kirjoitus mitä olen kuunaan täällä lukenut.
Yhdyn ihan kaikkeen ja relikointi on todellakin typerää.
msalama
29.12.2022 09:48:18 (muokattu 29.12.2022 09:54:49)

Kuulosti joulun rääppiäisglögien äkittäisen ja kertakaikkisen kumoamisen lentoonsäikäyttämältä kännivarpusparvelta, joten pääosin TL;DR kyllä edelleen. Mutta tottahan tuo kirjoituksensa aatos sinänsä on, koska kukin täysi-ikäinen ja -järkinen vastaa itse itsestään. Caveat Emptor!
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
opel99
29.12.2022 12:31:43
bugbadwolfille plussa ja hyvää uutta vuotta kaikille meille kamarunkkareille
ei se ikä vaan asenne
Jukka Häikiö
29.12.2022 15:00:48

Kyllähän se niin on, jos jokin on liian halpaa ollakseen totta, se kannattaa kuunnella hälytyskellojen sinfoniaa kuunnellen. Toki asiasta kannattaa ottaa selvää, jos siltä tuntuu, sehän voi olla myös totta, mutta tässä momentissa astelee estradille terve järki ja varovaisuus, tai ainakin pitäisi, toisaalta ahneus heiluttelee sapeliaan järjen voittoa uhmaten, taisteluhuudon raikuessa ja antaessa aplodejaan kädet punoittaen taputuksista:Käy kiinni, pidä vauhtia, ole nopea, tai joku muu ehtii ensin....

Siinä se, miinakentällä voi tosiaan lojua timantti, ehkei sinne kuitenkaan juosta kannata...
No höh, kyllä se siitä...
NickNenimous
30.12.2022 18:02:28

Hyvää uuttavuotta.

Loistavaa pohdintaa! Pistit miettimään...
Jos et löydä mieleistäsi kitaraa kaupasta, tee se itse
Alfons Åberg
30.12.2022 19:18:20
BWolfilta loistavaa pohdintaa taas +

Tätä huijarismin tematiikkaan voi soveltaa muuhunkin kuin kitarakaman kauppaan. Ja oikeastaan muillekin alueille kuin kaupankäyntiin.
darrell
03.01.2023 11:18:27

Huijari ei monestikaan huijaa aktiivisesti asiakastaan. Huijari saa asiakkaan huijaamaan itse itseään.
:
:

sinällään aivan aiheellinen ja ansiokas kirjoitus, mutta miten suhtaudut siihen, että täällä silmää räpäyttämättä huijataan
- yli 10 vuotta vanhoilla tunnuksilla
- omalla varmennetulla henkilöllisyydellä (esim. Mobilepay)
- tavaralla, joka on markkinahintaista

Noin muuten olen sitä mieltä että relikoiminen on hölmöä, ...

Itse pyöristän viilalla uusista kitaroista otelaudan reunat kuten paljon soitetuissa ja/tai hyvin relikoiduissa kitaroissa yleensä on.
Relikointia on siis monenlaista ja ilmeisesti pidät relikointina vain kosmeettisia muutoksia.

Hyvää uuttavuotta.
Sitä samaa.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
BugBadWolf
03.01.2023 15:15:30
darrell: ...mutta miten suhtaudut siihen, että täällä silmää räpäyttämättä huijataan ...

Suhtaudun huijauksiin, niinkuin ukkoskeleihin, sotiin ja muihin maailmassa esiintyviin ikäviin asioihin. Ts tiedostan niiden olemassaolon ja yritän minimoida niiden vaikutukset omaan elämääni. Näissä asioissa on hyvä ymmärtää se, että vaikka olisi omasta mielestä kuinkakin oikeutettu tassimaan ukkosilmalla sateessa 6-metrinen hiilikuituvapa kädessään, salama ei mielipiteestäni välitä.

...Itse pyöristän viilalla ...

Niin minäkin, jos tarve vaatii. Se ei ole relikoimista. Sillä tavalla tehdään kitara valmiiksi. Se, että suuret valmistajat eivät välttämättä tee niin sarjatuotannossaan, ei muuta sitä faktaa että niin pitäisi tehdä.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
pnieminenp
03.01.2023 17:26:12
BugBadWolf: Suhtaudun huijauksiin, niinkuin ukkoskeleihin, sotiin ja muihin maailmassa esiintyviin ikäviin asioihin. Ts tiedostan niiden olemassaolon ja yritän minimoida niiden vaikutukset omaan elämääni. Näissä asioissa on hyvä ymmärtää se, että vaikka olisi omasta mielestä kuinkakin oikeutettu tassimaan ukkosilmalla sateessa 6-metrinen hiilikuituvapa kädessään, salama ei mielipiteestäni välitä.

Näin on. Vastuu on artistilla.

Niin minäkin, jos tarve vaatii. Se ei ole relikoimista. Sillä tavalla tehdään kitara valmiiksi. Se, että suuret valmistajat eivät välttämättä tee niin sarjatuotannossaan, ei muuta sitä faktaa että niin pitäisi tehdä.

Jep. Ei se mitään relikoimista ole. Naurettavan näköistä kun hinkataan jotain otelautaa sen näköiseksi kuin se olisi oikeasti kulunut sormien kohdalta ja vieläpä maksetaan siitä.
darrell
04.01.2023 10:15:35
pnieminenp: Jep. Ei se mitään relikoimista ole. Naurettavan näköistä kun hinkataan jotain otelautaa sen näköiseksi kuin se olisi oikeasti kulunut sormien kohdalta ja vieläpä maksetaan siitä.

En tarkoittanut otelaudan hinkaamista paljon soitetun näköiseksi, vaan otelaudan reunojen tai reunalistojen pyöristystä paljon soitetun tuntuman saamiseksi. Tätä ei ei edes huomaa, ainoastaan tuntee parempana soittotuntumana.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
pnieminenp
04.01.2023 10:59:04 (muokattu 04.01.2023 11:00:17)
darrell: En tarkoittanut otelaudan hinkaamista paljon soitetun näköiseksi, vaan otelaudan reunojen tai reunalistojen pyöristystä paljon soitetun tuntuman saamiseksi. Tätä ei ei edes huomaa, ainoastaan tuntee parempana soittotuntumana.

Kyllä sen tajusin, se ei ole relikoimista. Otin tuon sormenjälkien teon vain esimerkkinä tuosta naurettavasta pelleilystä.
Itse ostin viimeksi soittimen jossa on valmiiksi pyöristetty otelaudan reunat. Oli kallis peli, mutta hintansa arvoinen.
dajackal
05.01.2023 14:14:15
Taas kuulostaa valitettavan tutulta.

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1793227
dajackal
05.01.2023 14:15:36
dajackal: Taas kuulostaa valitettavan tutulta.

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1793227

Edit: Moderaattori oli harvinaisen nopea, ilmoitus jo poistettu sillä välin kun viestiä naputtelin. Kuitenkin taas yritettiin myydä isäpapan perintökitaroita Kuusamosta.
munkero
05.01.2023 17:19:29
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1793284

Taas mennään, toista myyntiartikkeliaan ei vaivaitunu edes vaihtamaan.
Itekki joskus soitellu.
Henri Henri Olavi
05.01.2023 17:26:48
munkero: https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1793284

Taas mennään, toista myyntiartikkeliaan ei vaivaitunu edes vaihtamaan.

Tai muuttamaan paikkakuntaa.
CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia. -Seksihullut
lifer
05.01.2023 21:25:57

Tässä oli tällä viikolla jazzmaster myynnissä, josta oli Fenderin degaali "pudonnut" matkasta. Näkikö kukaan? Ilmeisesti oli poistettu jo tai menny kaupaksi (tuskin). Oli vanha nimimerkki myymässä ja oisko Oulusta ollut. Tuli mieleen epäilys, kun ei oltu esim sarjanumerosta kuvaa laitettu, jos kerran se degaali oli sit sattunut putoamaan...
Joku voisi pitää rajallisena ihmisenä, mutta itse pidän enemmän termeistä "omistautunut" tai "entusiasti".
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)