Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Katusoitto ja virtalähde
1
Rokkipeikko
22.02.2021 10:45:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen selvittänyt kotikaupunkini Turun viranomaisilta katusoittoon liittyviä lupa-asioita Melun ja Musiikki -kategorian alta.
 
Akustiseen instrumenttiin ja musikantti/pelimanni -toimintaan julkisella paikalla ei tarvitse lupaa, eikä poliisille tarvitse ilmoittaa, ja jos alue on vuokrattuna isomman tapahtuman järjestäjän käyttöön, soittolupa tapahtuma-alueella täytyy kysyä tapahtuman järjestäjältä, ja jos itse järjestää tapahtuman, pitää tehdä poliisille ilmoitus lisäksi.
 
Minkälaisia virtalähteitä käytätte, kun esiinnyytte julkisilla paikoilla sähkökitara ja vahvistin yhdistelmällä.
 
Lisäksi jos esittää tekijänoikeus-alaista materiaalia cover-verioina, vaikka olisi oma sovitus, pitäisi maksaa teosto ja mahdollisesti myös gramex-maksun musiikin käytöstä. Mikä on kokemuksenne, minkälainen valvonta tässä musiikin käytön maksuhommasta on käytännön juuritasolla.
 
Itselläni on noin puolen tunnin ohjelmisto klassisella kitaralla, mutta soittaisin sähkökitralla puhtailla soundeilla yksikelamikeillä mielummin, kuin akustisella, ja ohjelmistossani on muutama pala, jotka ovat vielä tekijänoikeusmaksujen piirissä, vaikka enimmäkseen klassista ohjelmistoni onkin. Metallican Nothing Else Mattersin omasta sovituksestani, sitten olen tehnyt Unforgiven -kappaleesta oman sovituksen, ja soitan Beatlesin Yesterdayn A-duurista, ja jo kitaransoiton lopettanut ensimmäinen kitara-opettajani yksityistunneillani sovitti Titanicin My Heart Will Go On -teematunnus-sävelmän klassiselle kitaralle, ja lisäksi minulla on oma sovitus Stingin Every Breath you Take ja Elviksen esittämstä Love Me Tender, vaikka se ei Elviksen kappale alunperin olekaan käsittääkseni. Mikä noissa julkisesti itse esitetyissä cover-kappaleissa on käytännössä tuo valvontamekanismi. Valvooko niitä ketään kokemuksenne mukaan.
 
Jere Sumell https:://umpihanki.tuntikirjuri.net jere.sumell@iki.fi 044-3639289. P.S. Tsekatkaa Youtubesta ja Spotifystä vaikka Roots-Swamp -soundiani!
Kefiiri
23.02.2021 10:20:36 (muokattu 23.02.2021 10:23:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan patterivahvistimilla on omat katusoitot soitettu. Ääntä tulee vain sen verran mitä akustisilla soittimillakin eli ei liikaa, mutta on mahkut muokata sointia monipuolisemmaksi.
 
Mielestäni Teosto on vähän löysentänyt ehdottomuuttaan katusoiton tekijänoikeusjuttujen kanssa, siitä oli netissä jokin kirjoitus muutama vuosi sitten. En nyt lähde umpimähkään siteeraamaan kun en muista tarkkaan, mutta kai se jostain vielä on löydettävissä. En olisi huolissani.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Mahutsi
23.02.2021 15:32:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.teosto.fi/katusoittajie … -kuntien-musiikinkayttosopimuksiin/
 
Rokkipeikko
24.02.2021 08:04:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista!
 
Luin tuon linkatun artikkelin, ja tulin siihen tulokseen, että ei tarvitse parin coverin esittämisestä muutoin teostovapaan musiikin esittämiseen olla huolissaan, vaikka istuisi päivittäin 8 tuntia vetämässä non-stoppina puolen tunnin settiä tienaamassa.
 
Jere Sumell https:://umpihanki.tuntikirjuri.net jere.sumell@iki.fi 044-3639289. P.S. Tsekatkaa Youtubesta ja Spotifystä vaikka Roots-Swamp -soundiani!
Anarkiapurilainen
04.03.2021 13:29:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta diilistä voisi päätellä että nimenomaan kannattaa katusoittaa omaa Teoston alaista materiaalia ja täytellä esitysilmoitukset. Voi tulla jopa paremmat tuntipalkat seuraavan kesän tilityksissä kuin mitä tippikulhoon soittaessa kertyy.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «