Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Halvan kitaran modaaminen
1
mpat
20.02.2014 19:44:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs olette mieltä jonkun halvemman kitaran (Squier, Tokai) modaamisesta ja mitä kannattaisi tehdä. Itelle nyt tulee mieleen mikkien ja satulan vaihto ensimmäiseksi. Mutta mutta. Pitäiskö sitten suoraan ostaa kalliimpi kitara, jossa nuo on valmiiksi?
Pitäisi varmaan, mutta toisaalta kiinnostaisi parannella pikkuhiljaa jos soittotuntuma muuten on hyvä. Rahojahan noista ei saa takaisin, mutta pikkurahalla pääsisi alkuun.
 
Minkälaisia hirviöita olette esimerkiksi tehneet vastaavista ja oletteko sitä mieltä että kannatti.
 
Kefiiri
20.02.2014 19:46:40 (muokattu 20.02.2014 19:48:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalliimman kitaran osto ei paljon auta siinä mielessä, että ne mikithän vaihdetaan heti kumminkin. Jos on taipumusta mikinvaihtoon, niin alkuperäiset eivät koskaan ole sitä mitä kaivataan. En tiedä mistä tämä johtuu.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Arkka
20.02.2014 19:53:22 (muokattu 20.02.2014 19:53:37)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikkien osalta on hyvä muistaa myös, että ne kalliit mikit voi laittaa siihen seuraavankin kitaraan, eli mun mielestä voi huoletta kokeilla vaikka kuinka halpaan kitaraan. Siis jos ite vaihtaa.
 
Muuten toi kysymys riippuu vähän siitä, että mikä on halpis. Jos ostat 250 eurolla hyvän käytetyn kitaran ja vaihdat mikit, niin voi olla, että parempaa ei edes ikinä tarvi. Jos taas ostat uutena satkun kitaran, niin voi olla, että huomaat kohta vaihtanees kaikki osat :)
 
mpat
20.02.2014 20:22:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, hyviä pointteja. Kyllä se sitten mikkien vaihteluksi menee vaikka ihan kokeeksi.
 
Osteri
20.02.2014 20:27:11 (muokattu 20.02.2014 20:39:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaroiden customointi on kivaa ja tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia "oman kitarapajan" toimintaan. Mitä kalliimman kitaran hankit, yleensä sen vähemmän siinä on tarvetta tehdä muutoksia tai niitä ei halua tehdä koska pelottaa miten käy eikä "parannuksilla" olekaan niin suurta vaikutusta. Jostain kuitenkin on aloitettava; joten hankit 70-150 hintaisen rungon sellaista mallia mistä itse diggaat ja hyväksyt sen, että oikeastaan ostat vain puutavaraa. Tuubista katselet mallia kuinka nauhojen päät hiotaan ja koko kaulaa huolletaan. Torilta käytettynä mikkejä ja muuta tavaraa...jne... Tee jonkunlainen ja sitten teet seuraavan...jne.. Kun oppia tulee, palaat siihen ensimmäiseen ja teetkin se sitten vielä paremmaksi ja homma jatkuu.
Sitä halpispuutavaraa joutuu melkeimpä katselemaan tori.fi puolelta paremminkin, voi osua silmään runko ja kaula helpommin kuin täältä.
Tarkkuutta tekemiseen ja ihan soitettavia kitaroita saa aikaiseksi - vähemmällä rahalla.
 
Mikäs sen mukavampaa kun musat päälle ja iltaisin pajalle muutamaksi tunniksi nysväämään - jos siitä tykkää.
 
edit: Jaa että millaisia hirviöitä? No ensi talveksi tuolla odottelee sellainen telecaster-runko joka on neck-thru ja useampaa puuta näkyvissä. En vielä tiedä mikä siitä tulee, mutta ilmeisesti muuttuu kahdelle humpparille kunhan kuopat on sorvattu. Kuitenkin jotain sellaista mitä muilla ei ole.
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
jhlamm
20.02.2014 20:57:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä noissa nyt itse kykenee helposti modaamaan on osat jotka voi päittäin suoraan vaihtaa. Mikit ja that's about it. Toki tallan saa vaihdettua, mutta se harvemmin on tarpeellista vain halvemmissa floyd rose kopioissa, eikä niissäkään läheskään aina. Satulan jos itse kykenee vaihtamaan, voi sen tehdä, mutta soitinliikkeessä sanoisin olevan melko turhaa. Suurin soundi tulee kitarasta, mikeistä ja vahvarista.
 
Itse joskus olen kaulan vaihtanut halpis jacksonissa vähän ohuempaan jacksonin kaulaan kun semmonen oli käsillä. Sinänsä kiva vaihdos, kun runko oli kutakuinkin samanlainen. Sai sen oman kaulan siihen halppikseen. Myöhemmin lähti kyllä pelkkä body sitten maailmalle ja kaula samoin.
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Osteri
20.02.2014 21:46:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paksun kaulan voi myös itse ohentaa raspilla, puuviilalla ja hiekkapaperilla. Saa just sellaisen mikä käteen tuntuu hyvälle ja se muuten sopii sellaisenaan bodyyn suoraan. Puutahan nämä vain ovat. Muotoillun pinnan voi sitten spray-lakata ohuesti. Viimeistelyyn Fareclan tahnaa rätillä. Kaikkihan on ihan siitä kiinni haluaako vain vaihdella osia vai onko kiinnostusta rankempaan työhön.
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
hallu
20.02.2014 22:22:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos nappaat kelpo skujun ei sille tarvitse välttämättä tehdä yhtikäs mitään. Mikkejä ei ainakaan kannata suoraapäätä vaihtaa, vaan ensin kokeilet olisiko ne alkuperäiset hyvät. Muutenhan se rauta on sellaista jota voi vaihdella. Itse ehkä laittain jonkin grafiitti tai rullasatulan tai jonkin muun hyvän ja liukkaan. Virittimet on vähän kysymysmerkki, mutta stratomalliseen kitaraan laittaisin lukkovirittimet joko f-logolla tai vaikkapa sperzelit onhan noita merkkejä. Tremoloa ei välttis tarvitse vaihtaa, jos ei ole varsinaista vikaa, mutta itse ehkä tuollaiseen projektiin saattaisin vaihtaa tremoloksi wilkinsonin. Voihan ne pelkät tallapalatkin vaihtaa jos orkkikset tuntuvat liian tinaisilta. Öööö...... sitten varmaan ne sähköt kävisin läpi ja vaihtaisin kunnolliset jämäkät kytkimet ja potikat ja tekisin (tai minun tapauksessa teettäisin) mieleen tulevat hauskat modaukset (esimerkiksi kytkimet sarja- ja rinnakkain kytkennälle mikkien väliasennoille ja vaikkapa keskimikin vaiheenkääntö omalle kytkimelleen...... tallamikki tonesäätimeen ja totanoin.... kaula ja tallamikille yhtiekäyttökytkin. Ehkä voisi korvata sen viisiasentoisen kytkimen kolmella on/off kytkimellä mikeille niin saisi kaikki mikkivaihtoehdot) no sellaista saattaisin tehdä jos osaisin.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
varakeef
20.02.2014 23:14:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpat: Mitäs olette mieltä jonkun halvemman kitaran (Squier, Tokai) modaamisesta ja mitä kannattaisi tehdä. Itelle nyt tulee mieleen mikkien ja satulan vaihto ensimmäiseksi. Mutta mutta.
 
Pitäsikö tätä lähteä ennemminkin ongelmakeskeisesti lähteä ratkomaan? Onko joku tietty pulma, joka pitäisi taltuttaa? Itse olen sitä koulukuntaa, että mitään ei tarvitse tehdä ellei ongelmaa ole. Ja silloinkin kun on, ratkaisu perustuu juuri siihen ongelmaan.
 
Kyse ei ole siis siitä, että tokaista tai skujusta tulee hyvä, kun tekee jotain.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
VIPMetal
20.02.2014 23:19:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halvoissa kitaroissa säästetään monesti siitä käsityöstä eli nauhojen päiden viimeistelystä ja kaulan viimeistelystä. Tämä on helppo tehdä itsekin pienellä panostuksella (nauhaviila yms). Mikit vaihtoon ja on jo huomattavasti parempi keppi. Omilla modauksilla saadaan helposti yli tonni "hyvää" siihen kaupasta ostettuun.
 
We miss you Frank
Mho
09.03.2015 08:20:24 (muokattu 09.03.2015 08:25:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin kertoa omasta kokemuksesta halpiksen päivittämisestä.
Keppi on Ibanez SZR520, ilm 2012 mallia ja kiinassa kasattu.
Mikit Gibson LP stuodiosta oli vaihdettu edellisen omistajan toimesta jo, mutta en oikein tykännyt niistä.
Keppi oli muuten ihan ok tuntuinen, kaula oli ok viimeistelty.Vire ei oikein meinannut pitää.
Hommasin tallaan JB:n kromikuorisena ja kaulaan kromikuorisen SH-1:sen. Niitä kun ruresin vaihtamaan niin rimpulan näköiset sähköt päätin uusia. Eli kytkennän mallin otin SD:n sivuilta ja vaihdoin kaikki paitsi jakkiliittimen. Volapotikat hoscon 500k logatrimiset ja lineaarinen tone. Mikkikytkin vaihtui ihan perinteiseen.
Pienen painimisen ja harjoittelun jälkeen sain sähköt hyvin toimimaan ja jälkikin on suht siistiä.
Sitten vaihdoin satulan, Millbrookista löytyi 98% vastaava gibsonin luusatula reilulla kuudella eurolla ja vaihto oli helppoa kuin heinän teko. Virittimiksi valitsin Gotohin lukkovirittimet. Sitten lopuksi säädin kaiken oleellisen. Mun mielestä onnistuin helvetin hyvin, ja kepistä tuli varmasti parempi kuin uudesta. Ihan halvin modaus tää ei ollut, mutta se ei haittaa. Työkaluihin ja tarvikkeisiin paloi kanssa ihan hyvä summa.
Itse käytin aina aiemmin ammattilaisella kaikki huollot ja säädöt. Aika monta ohjetta ja artikkelia on nyt tullut aiheesta luettua ja ei tää loppupelissä ole mitään älyttömän vaikeeta jos peukalo ei ole ihan keskellä kämmentä. Malttiakin on iän myötä tullut rutkasti lisää :) Kaksi keppiä on nyt valmiina ja nyt työn alla -85 mallin japsi squier joka ollut hiukan huonolla pidolla. Helvetin hauskaa iltapuhdetta ja ajanvietettä.
 
tender.insanity
09.03.2015 08:49:19 (muokattu 09.03.2015 08:50:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tuollainen indonesian Ibanez RGR421, jonka torilta ostin pari vuotta sitten. Tartti vain mikit vaihtaa. Talla ja virittimet hoiti hommansa oikein hyvin. Luotettava livenäkin.
 
Dimarzio Gravity Stormit kiinni:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5738957/20141220_220125.jpg
 
Nyt nuo mikit olen tuosta ottanut toiseen projektiin ja tälle pitäisi tehdä taas jotain. Tekisi mieli vetää uudet maalit päälle, mutten tiedä raaskiiko kun onhan tuo ihan hieno.
 
Osteri
09.03.2015 09:28:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mho: Mun mielestä onnistuin helvetin hyvin, ja kepistä tuli varmasti parempi kuin uudesta. Aika monta ohjetta ja artikkelia on nyt tullut aiheesta luettua ja ei tää loppupelissä ole mitään älyttömän vaikeeta jos peukalo ei ole ihan keskellä kämmentä. Helvetin hauskaa iltapuhdetta ja ajanvietettä.
 
Noissa lauseissa on koko homman juju. Kiinnostusta kitaran rakentamiseen edes jollain asteella ja aikaa työstämiseen. Kyllä sillä laitteita hyvin saa viritettyä. Mikä myös tärkeätä; on soitin jollaista muilla ei ole. Itselle ainakin on tärkeätä poiketa valtavirrasta.
 
Gabe
09.03.2015 09:31:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpat: Mitäs olette mieltä jonkun halvemman kitaran (Squier, Tokai) modaamisesta ja mitä kannattaisi tehdä. Itelle nyt tulee mieleen mikkien ja satulan vaihto ensimmäiseksi. Mutta mutta. Pitäiskö sitten suoraan ostaa kalliimpi kitara, jossa nuo on valmiiksi?
 
Mitäänhän ei automaattisesti tarvitse alkaa vaihtamaan jos mikään ei ole vialla. :) Jos taas tykkää modailla niin mikäs siinä. Se on ihan hauskaa puuhaa sekin.
 
Halpiskitaran modaamisessa en sinänsä näe niin kauheasti järkeä koska jos johonkin edullisimpaan sguierin raatoon uusii laadukkaat raudat, mikit, sähköt, satulan jne. alkaa siihen käytetty rahasumma olla jo melkoinen. Yleensä ne kitaran osat on sen kokonaisuuden kannalta katsottuna pitkälti samalla viivalla. Ehkä ostaisin sen verran laadukkaan kitaran johon tarvitsisi vaihtaa korkeintaan mikit. Eli käytetty MIJ Tokai voisi olla hyvä arpa...
Spiral
09.03.2015 09:35:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpat: Mitäs olette mieltä jonkun halvemman kitaran (Squier, Tokai) modaamisesta ja mitä kannattaisi tehdä.
 
Se on hauskaa ja siinä oppii paljon, eli suosittelen. Mutta jos olet siis ostamassa kitaraa, eli sunulla ei ole jotain halppista valmiina, niin mieti haluatko laakista toimivan vai haluatko näperrellä.
 
Kitarasta riippuen miettisin nimenomaan satulaa, ja virittimiä. Myös tallan säätö, blokkaus tai vaihto voi tehdä paljon.
 
Mikeissä en miettisi sitä hintaa, vaan enemmänkin sitä soundia mitä hakee. Esim. joku straton-tekele voi saada paljon uutta puhtia jos siihen heittää humbuckerin tallaan, jos semmoinen soundi siis kiinnostaa.
 
Mailikivi
09.03.2015 09:40:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tallapalat ja satulan vaihdoin melkein samantien omaan CV:een. Sekä string treen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «