John My 11.08.2013 16:34:56 | |
---|
Hienoa, kun sain tietooni Charlie Wattsin nuoruuden jazz- yhtyekokemuksista. Kun ajatellaan, mikä on vaikuttanut esim. Charlien rumpukomppeihin ja fraseeraukseen, joka on jännästi erilainen kuin muilla rockrumpaleilla, ei nyt muuta selitystä tule mieleen kuin nuoruuden jazzinnostus. Charlien tapa virittää esim. virvelinkalvo kireälle ja tomit myös, viittaa juuri jatsiin, jossa käytetään hyväksi pomppulyöntejä, joita Charliekin koko ajan soittelee. Jäljelle jää siis enää kuuntelijoiden itsekritiikki, myönnetäänkö totuus, että kaikki musa vaikuttaa toisiinsa vai pidetäänkö itsepäisesti kiinni ajatuksesta, että rockmusassa on kaikki ideat vain rockin sisällä keksittyjä? |
Jokapaikanapina 11.08.2013 18:57:04 | |
---|
John My: vai pidetäänkö itsepäisesti kiinni ajatuksesta, että rockmusassa on kaikki ideat vain rockin sisällä keksittyjä? Kuka näin ajattelee? |
Alfons Åberg 11.08.2013 19:13:53 | |
---|
Jokapaikanapina: Kuka näin ajattelee? Vähän samaa itsekin mietin. Eihän esim. Doorsin kohdalla ole koskaan ollut mikään salaisuus, että rumpukomppeja on lainailtu Bossa Novasta ja pianorytmejä sitten muista lattarityyleistä (en nyt asiaatuntemattomana osaa genrejä nimetä). Se vaan tarjoaa myös plussana sen vaihtoehdon, että mutkasta voi poistua tyylikkäässä hallitussa luisussa, jos haluaa. -AWKM
jim_fi_we_love_you |
John My 11.08.2013 20:06:28 | |
---|
Asiasta toiseen, olen aina digannut Keith Richardsin soittamaa Start Me Upin kitarariffiä. Siinä kitara on jossain erikoisvireessä, tietäiskö kukaan kertoa mikä tämä viritys on? |
varakeef 11.08.2013 20:13:57 | |
---|
G - D - G - H - D paksuimmasta ohkaisempaan, paksuin kieli hiivattu mäkeen. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
John My 11.08.2013 20:50:56 | |
---|
Kiitos, muistelinkin, että Orman Jukka soitteli sitä riffiä ja alakieli puuttui kai kokonaan kitarasta. Eli open G tuning ilman ala E- kieltä, siinä on todellakin ihan eri soundi kuin soittaa normaalivirityksellä. |
kasvistako 11.08.2013 22:17:04 | |
---|
Jokapaikanapina: Kuka näin ajattelee? Toivottavasti ei kukaan, sillä kaikki nykyinen tekeminen pohjautuu menneeseen perimään, mutta silti joku aina silloin tällöin onnistuu luomaan jotain uutta jopa kolmisointurakenteesta. Musiikki on ihmeellistä - joskus se tuo tunteet pintaan ja joskus se jopa yllättää housut kintuissa! |
Funkånaut 12.08.2013 01:44:38 | |
---|
kasvistako: Toivottavasti ei kukaan, sillä kaikki nykyinen tekeminen pohjautuu menneeseen perimään, mutta silti joku aina silloin tällöin onnistuu luomaan jotain uutta jopa kolmisointurakenteesta. Mites toi Mark Bolani? Sanopa Bachin jälkeen muusikko, joka OIKEASTI teki jotakin uutta ilman että vain muovasi olemassa olevia vanhoja paloja? "Minä juon ja osan jätän, minä juon ja osan jätän" - Pekka Siitoin
Kuuntelen tämmöistä |
kasvistako 12.08.2013 02:27:57 | |
---|
Funkonaut: Mites toi Mark Bolani? Itseasiassa Bolan kävi vajaassa kymmenessä vuodessa läpi sen mitä esim. rjollarit tekevät yhä eli kävi läpi rock'n'rollin kurjuuden - folkin kautta esipunkkiin, hippimusiikista glam-rokkiin, teini-idolista unohdettuun ja jälleen esiin pop/rock-taiteilijana kunnes kuolema korjasi satonsa. Kutsui itseään punkin kummi-isäksi, mikä ei ollut niinkään kaukana totuudesta. Mitä sitten Bolan olisi nykyään kuka tietää? Tuskin kuitenkaan näitä häsbiinejä, jotka vieläkin veivaavat mennyttä kulta-aikaansa 40-vuotta myöhemmin samoilla kolmisoinnuilla. "I'll fil it up ... like a brown sugar" ja niin edelleen... |
Funkånaut 12.08.2013 17:08:01 | |
---|
Jos nyt saivarrellaan tosta "uuden luomisesta", niin mitens luot oikeasti uutta kun noudatat vain länsimaisen pop-musiikin kappalerakenteita ja länsimaisia tasavireisiä soittimia? Uuden luominen vaatii aina myös vanhan tuntemista jollakin tasolla, ja useimmiten uutta syntyy varioimalla vanhaa ja yhdistelemällä olemassa olevia palikoita. Täysin uutta musatyyliä ei ole vuosiin tullut. Dodekakofonia eli kaksitoistasäveljärjestelmä taitaa olla lähinnä, joskin siinäkin hyödynnettiin vanhaa ajatusta kahdentoista sävelen oktaavista. Palikat ovat kaikille tarjolla, mutta jotkut osaavat yhdistelyn paremmin kuin muut. Kuten kokkauksessakin: Toiset osaavat hyödyntää tarjolla olevat raaka-aineet huomattavasti paremmin kuin toiset. Sama periaate. "Minä juon ja osan jätän, minä juon ja osan jätän" - Pekka Siitoin
Kuuntelen tämmöistä |
Funkånaut 19.08.2013 13:31:20 | |
---|
"Minä juon ja osan jätän, minä juon ja osan jätän" - Pekka Siitoin
Kuuntelen tämmöistä |
Flash 19.08.2013 14:33:22 | |
---|
Live Music Is Better! |
Funkånaut 19.08.2013 14:47:59 | |
---|
"Minä juon ja osan jätän, minä juon ja osan jätän" - Pekka Siitoin
Kuuntelen tämmöistä |
Hyde Park-keikan DVD tulossa marraskuussa. http://www.gigwise.com/news/83998/t … ounce-release-date-of-hyde-park-dvd Biisilista: 'Start Me Up' 'Its Only Rock n Roll' 'Street Fighting Man' 'Ruby Tuesday' 'Doom And Gloom' 'Honky Tonk Women' 'You Got The Silver' 'Happy' 'Miss You' 'Midnight Rambler' 'Gimme Shelter' 'Jumpin' Jack Flash' 'Sympathy For The Devil' 'Brown Sugar' 'You Cant Always Get What You Want' '(I Cant Get No) Satisfaction' We're like migrating birds, we smell the air and scratch our arses and say, "Hmm think it's time." - Brian Johnson S.M.A.K.-jäsen #5 |
velipesonen 06.09.2013 06:37:11 | |
---|
John My: (...)Jäljelle jää siis enää kuuntelijoiden itsekritiikki, myönnetäänkö totuus, että kaikki musa vaikuttaa toisiinsa vai pidetäänkö itsepäisesti kiinni ajatuksesta, että rockmusassa on kaikki ideat vain rockin sisällä keksittyjä? Hevi on keksinyt rockin ja kaikki mitä hevissä on on hevin itsensä keksintöä samoin kuin kaikki muutkin musiikinlajit (ovat hevimusiikin keksimiä). "I live for playing live - I'd do it for free if I didn't need the money." -Vim, Bad News |
Regalis Apertura 06.09.2013 20:38:36 | |
---|
Voi velipesonen miten laimea provoyritys;)... Pystyt toki parempaankin? |
velipesonen 07.09.2013 05:56:29 | |
---|
Regalis Apertura: Voi velipesonen miten laimea provoyritys;)... Pystyt toki parempaankin? En! (Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!) "I live for playing live - I'd do it for free if I didn't need the money." -Vim, Bad News |
HaloOfFlies 30.10.2013 19:30:56 | |
---|
Out on the street for a living, picture's only begun. Got you under their thumb. |
HaloOfFlies 19.11.2013 10:10:23 (muokattu 22.11.2013 00:03:13) | |
---|
Out on the street for a living, picture's only begun. Got you under their thumb. |
Stone 27.11.2013 10:57:59 (muokattu 27.11.2013 11:03:22) | |
---|
Sattumalta silmään osui Mick Taylorin 'keikkalauta' 2013, niin laitetaanpa se tänne, jos joku saa siitä jotain? http://www.iorr.org/talk/read.php?1,1852044,1852044 Mielenkiintoisia sijoitteluratkaisuja linkityksessä (phaser +wah), mutta taiteilija tietää varmasti itse syyt ;) "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |