Aihe: Omistan Gibsonin ja kaikki on hyvin
1 2 3 4 5110 111 112 113 114300 301 302 303 304
mpekkanen
12.04.2013 12:15:07
pappasfin: Pakko heittää kysymys tänne, että miksi osa tilaa mm. kalliita kitaroita nettifirmoista? Onko ne sellaisia, ettei täältä Suomen kivijalkaliikkeistä saa? vai mikä on syynä? Raha?

Kysyn ihan mielenkiinnosta koska ite en halua koskaan kitaroita netistä ostaa vaan jos sellaista ei ole liikkeessä mitä haluan niin pyydän myyjää sitten sellaisen kokoelmiinsa hankkimaan, jotta kyseistä mallia pääsee testaamaan.

Mun mielestä ja varsinkin vähän kalliimmissa kitaroissa on kyllä syytä itse kokeilla se yksilö minkä haluaa ostaa ja siinä vaiheessa katsoa onko siinä laadullisia ongelmia ja muutenkin, että se kitara on oman itselle sopiva ja soundaa hyvältä.

Kun ite testaa kaupassa niin välttyy sitten turhalta rumbalta ja vaivalta jos jotain huomautettavaa on ja kaupassa voi sitten saman tien myös neuvotella hinnasta.

Toki kaikki ei pääse jumalan selän takaa helpolla kivijalkaliikkeisiin ja netti on houkutteleva vaihtoehto tämänkin takia.

Mulla itellä ei ole koskaan niin kiirettä, että en jaksaisi odottaa jotain hyvää kitaraa kivijalkaliikkeeseen saapuvaksi ja tilaisin netistä esim. tuo JSM100 niin pyysin sellaisen myyjän hankkimaan myyntiin (ei sitonut minua mihinkään). Odottelin vissiin sellaiset 7- 8 kk (kiitos Japanin Tsunamin jälkivaikeuksien) mutta tuo odotus kannatti enkä lähtenyt nettiostoksille ja siten arvuuttelemalla onko yksilö minun laatukäsiteyksieni mukainen.

Vaikka tämä ei ihan ole pelkästään Gibson juttua niin olis kiva tietää mitä mieltä olette ja miten ite teette ja miksi? Täällä kun suurin osa on Gibsonin omistavia niin oletteko niitä netistä tilannut vaiko kivijalkaliikkeistä omin käsin valkannu?

Itse olen ihan samaa mieltä kalliimpien soittimien kohdalla ja muutenkin. Väittäisin vielä,että vaikka asuu missä niin kyllä sitä voi sen verran matkustaa ,että lähtee kokeilemaan niitä soittimia jos ihan lähi liike niitä ei myy. Samalla voi kokeilla muitakin kitaroita ja kierrellä mahdollisesti useampia soitinliikkeitä.

Minulle on ihan sama miten kukakin tekee,mutta itse näkisin järkevänä menettelynä tämän. Oikeasti kitaroissa on eroja ja kyllä niitä minusta kannattaa kokeilla,myöskin erilaisia ennen ostamista.
Jos jonkun mielestä on jotenkin mukavaa tilata soittimia ja kokeilla niitä treenikämpillä muutaman päivän ja palauttaa ja sama rumba jatkuu niin väittäisin,että se haettu kitara ei ole muutenkaan ihan tiedossa mitä ollaan etsimässä. Ja jos puhutaan nyt vaikka Gibsoneista niin niissä on todellakin eroja ihan saman mallin eri yksilöiden välillä. Harvoin on mitkään kitarat muutenkaan ihan kaikki niin tasalaatuisia,etteikö useammasta valitsisi juuri tietyn yksilön. Tätä mahdollisuutta ei nettitilauksessa ole.
Rämppy
12.04.2013 12:30:22 (muokattu 12.04.2013 12:33:05)
mpekkanen: jos puhutaan nyt vaikka Gibsoneista niin niissä on todellakin eroja ihan saman mallin eri yksilöiden välillä. Harvoin on mitkään kitarat muutenkaan ihan kaikki niin tasalaatuisia,etteikö useammasta valitsisi juuri tietyn yksilön. Tätä mahdollisuutta ei nettitilauksessa ole.
Tämä on erittäin totta. Kitarat todellakin ovat yksilöitä paitsi ulkonäköjuttujen, myös ihan soitto-ominaisuuksien suhteen. Vaihtelua löytyy, oli kyseessä alle tonnin peruskitara tai custom shop -malli. Toisaalta esim. Thomannin palautusoikeus on osoittautunut ihan oikeasti toimivaksi. Jos laittaa kivijalkaliikkeessä kitaran tilaukseen, se on yleensä ostositoumus. Silloin on hankalampi päästä irti sovitusta kaupasta, jos soitin täyttää laatunormit mutta esim. joku ulkonäköasia (otelaudan sävy, syykuviointi, tms.) tai paino ei miellytä.
Ainakin tulee yleensä vääntöä, jos ei muuta.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Lunnu
12.04.2013 12:37:54
pappasfin: Pakko heittää kysymys tänne....

Tuonpa tähän mukaan oman kokemukseni.

Jokin aika takaperin minulle tuli irrationaalinen himo saada ES 335. Kävin katselemassa mm. musafasulla ja selasin myös käytettyjä.
Kävin pitkän sisäisen kamppailun mutta päädyin tilaamaan ko. vehkeen netistä.

Pääasiallinen syy lopullisen ostopäätöksen tekemiseen oli hinta - samanlainen kitara oli musafasulla n 700€ kalliimpi.

Olin hermostunut. Halusin toki varmistaa että kitara on odotettua G-laatua. Olin tiiviisti yhteyksissä yhteyshenkilöön ko. nettikaupassa ja kaveri vastaili ja vakuutti että ovat testanneet soittimen asiantuntijan toimesta ennenkuin sen pistävät postiin.

Kitara tuli ja on osoittautunut kelpo soittimeksi.

Ajatuksia:
-Jos kyse on ns. kalliimmasta kitarasta on mielestäni syytä odottaa että soitin on hintansa väärti, muutoin se pitää palauttaa.
-Jos tilauttaa soittimen kivijalkaliikkeeseen liikkeenharjoittajan toimesta voi seurauksena olla yhtälailla pettymys - yksilöitä kun kuulemma ovat kitarat...

Nettikauppa on tätä päivää - siitä ei pääse mihinkään. Jos jengi ostaa vaatteita nettikaupasta ja palauttaa sellaiset joista ei satukaan tykkäämään niin miksei sitten soittimia.
Nostalgy is not what it used to be
fox
12.04.2013 13:06:56

AngieRainbow: Olen jotenkin siinä käsityksessä, että Gibsonin valmistamista kitaroista ei välttämätä juuri ne parhaat yksilöt löydy Härmän kivijalkaliikkeestä. Ei se kivijalkaliikkeen Gibson muutu yhtään sen paremmaksi, vaikka sitä kuinka renkuttaisi..

Aikoinaanhan tuosta kirjoittelin pikkusen stoorin, miten homma meni muinoin, ja varmasti sama meno jatkuu edelleen.. Kas kun orgaanisesta materiaalista on milteipä mahdotonta tehdä kahta täysin identtistä soitinta..

E: Mulla kyllä oli yksi Suomen kivijalkaliikkeestä osettu 2008 Stankku, joka oli niin saatanan hyvä. Tampereella soitinrakentajat/-huoltajat Matti Nevalainen ja Harri Kauppila kehuivat sitä yksilöä todella onnistuneeksi. Matti sanoi, että on parempi kuin moni custom shop Gibson, mitä on nähnyt. Tuo ko kitara taitaa olla tällä hetkellä jäsenella Spiral. Myin sen kaasuissani pois kun oli saatava Gibson Slash AFD LP, mikä on tietysti myös jo myyty.

Todella hyviä yksilöitä ei oikeestaan auttais ikuna pistää kiertoon, murhehan siinä tulee puseroon.. :'(
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
mpekkanen
12.04.2013 17:17:28
Tähän voisi heittää sellaisen kysymyksen,että jos sieltä Thomannilta ei heti eka yrityksellä tule itseä miellyttävä kitara niin kuinka monesti sen saa vaihtaa? Antaakohan Thomann vaikka 3 palautus kerran jälkeen edelleen uuden tilalle. Hieman epäilisin,että joku raja tässäkin on.

Tyhmään päähään mahtuu myös tämmöistä :)
Vladi
12.04.2013 17:36:56 (muokattu 12.04.2013 17:37:13)
mpekkanen: Tähän voisi heittää sellaisen kysymyksen,että jos sieltä Thomannilta ei heti eka yrityksellä tule itseä miellyttävä kitara niin kuinka monesti sen saa vaihtaa? Antaakohan Thomann vaikka 3 palautus kerran jälkeen edelleen uuden tilalle. Hieman epäilisin,että joku raja tässäkin on.

Tyhmään päähään mahtuu myös tämmöistä :)

Tunnut tämän ja edellisen kirjoituksesi perusteella jotenkin olettavan, että väki tilailee kitaroita ihan hupitestailuksi tuolta. Eiköhän suurin osa kuitenkin ole varsin hyvin perillä siitä, mitä tilaa ja halutaan vaan säilyttää mahdollisuus rahojen takaisinsaantiin, jos jokin kitarassa ei miellytäkkään. Harvalla meistä kuitenkaan on varaa maksaa vaikkapa 1500e, odotella puolitoista viikkoa, testata kaksi päivää ja lähettää kitara takaisin odotellen taas pari viikkoa rahojaan takaisin.

Itsekin tykkään käydä kivijalkaliikkeissä, mutta valitettavasti siellä ei vaan aina ole edes näytillä sitä tavaraa, jota olisin vailla. Silloin on pakko kääntyä nettipuljun puoleen. Kuten Qal sanoi, se on sitä nykyaikaa.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
JaaGeRMaisTeR
12.04.2013 19:27:51
Noni.. Ja kuka hlvt.. meni ostamaan torilta faded lespan tänään?? Kerenny edes ilmoitusta nähä :D
V
mpekkanen
12.04.2013 20:43:23
Vaatii kuitenkin rahaa jotta Thomannilta voi jotain tilata,ettei varmaan ihan hupi tilauksista ole kysymys. Kuitenkin tarkoitin ihan vakavasti ,että monestikko sen kitaran saa palauttaa. Täytyyhän siinäkin joku raja olla.

Olen kyllä lukenut sellaisiakin tekstejä joissa on tilattu useampia pedaaleja ja sitten huonoimmat lähetetty takaisin. Itselle tällainen toiminta tuntuu kyllä aika kummalliselta.

Minusta(huom.) on järkevämpi itse kokeilla kitaroita ,vaikka eri liikkeistä ja ostaa sitten suoraan se mikä omia näppejä miellyttää.
Toki jos kitarassa on tärkeintä väri,merkki tai muoto niin silloin on varmaan ihan sama miten ne vehkeet hommaa tai ostaako ollenkaan.
Gabe
12.04.2013 21:01:46
mpekkanen: Olen kyllä lukenut sellaisiakin tekstejä joissa on tilattu useampia pedaaleja ja sitten huonoimmat lähetetty takaisin. Itselle tällainen toiminta tuntuu kyllä aika kummalliselta.

Minä olen näin tehnyt. Itsepä he tuota kuukauden koeaikaa tarjoavat. Ennen tilausta vielä kysyin onko tämä varmasti ok, heidän puolestaan se oli täysin sallittua ja kiittelivät vielä kaupasta. Jos myyjällä itsellään ei ole asiaan napistavaa niin miksi muillakaan pitäisi olla?

Minusta(huom.) on järkevämpi itse kokeilla kitaroita ,vaikka eri liikkeistä ja ostaa sitten suoraan se mikä omia näppejä miellyttää.
Toki jos kitarassa on tärkeintä väri,merkki tai muoto niin silloin on varmaan ihan sama miten ne vehkeet hommaa tai ostaako ollenkaan.

Itsekin pyrin kokeilemaan kitaran ennen ostopäätöstä. Sehän on ihan hauskaa valita se oma suosikki valikoimasta. Mutta esimerkiksi tuon MIJ Fenderini kohdalla tilanne oli sellainen että en yksinkertaisesti löytänyt haluamaani kitaraa Suomesta, en uutena enkä käytettynä. Ja koska en halunnut jättää sitä ostamattakaan niin tilasin sen sitten Thomannilta sillä ajatuksella että jos sattuu onneton yksilö kohdalle niin lähetän takaisin ja ostan suomesta jonkun toisen. Onneksi sieltä tuli laadukas yksilö eikä tällaiseen tarvinnut ryhtyä, mutta oli se palautus mahdollisuus tässäkin kiva. Kaveri taas tilasi Custom Shop lespan Thomannilta kun ei Suomesta löytynyt mieluisaa, ei olisi kuulemma kauppaan lähtenyt jos ei tuota kuukauden koeaikaa olisi ollut. Aika moni mnettiläinenkin on käsittääkseni tällä menetelmällä tilannut CS Gibsoneita, ja vissiin ihan tyytyväisiä niihin ovat?
Twinkle
12.04.2013 22:11:16
mpekkanen: Vaatii kuitenkin rahaa jotta Thomannilta voi jotain tilata,ettei varmaan ihan hupi tilauksista ole kysymys. Kuitenkin tarkoitin ihan vakavasti ,että monestikko sen kitaran saa palauttaa. Täytyyhän siinäkin joku raja olla.

Ehkä on, ehkä ei. Kyllä ne laskee sen ihan itse että onko siinä raja ja missä se on. Tähän mennessä en ole ikinä kuullut, että ne olisi sitä palautusta rajoittanut, mutta ehkä sekin päivä tulee.

Olen kyllä lukenut sellaisiakin tekstejä joissa on tilattu useampia pedaaleja ja sitten huonoimmat lähetetty takaisin. Itselle tällainen toiminta tuntuu kyllä aika kummalliselta.

No mitä sitten, kyllä ne sitä rupeaa rajoittamaan sitten kun näkevät sen tarpeelliseksi. Tällä hetkellä ne salli sen, jossakin yhteyksissä jopa rohkaisevat moiseen toimintaan niin niin sitten toimitaan, oli se sinusta kummallista tai ei.
Dunga
12.04.2013 23:29:35
JaaGeRMaisTeR: Noni.. Ja kuka hlvt.. meni ostamaan torilta faded lespan tänään?? Kerenny edes ilmoitusta nähä :D

Köh, mitään en myönnä.
War... war never changes.
AngieRainbow
12.04.2013 23:48:59 (muokattu 12.04.2013 23:49:12)
Void: Köh, mitään en myönnä.

Siinä oli kieltämättä hinta kohdillaan.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Gafa
13.04.2013 00:29:56 (muokattu 13.04.2013 00:31:03)
Void: Köh, mitään en myönnä.

Olikos 2005 vai 2008? Yli vai alle 1k?

Jos saa udella :)

Muistaako kukaan mitä noi maksoi uutena?
rheinone
13.04.2013 00:44:53
Gafa: Jos saa udella :)

Älkää ny helvetti jeesustelko vaa ostakaa noi Firebrandit torilta pois mua kiusaamasta!
"Jonnes gona jonn."
gator
13.04.2013 02:11:54
Kertokaas mikä mikki kannattais laittaa 2011 sg:hen, jonka stock-tallamikki heittää hitusen liikaa yläpäätä.
Middlestä tykkään kovin, mut liika presence hieman tökkii tossa mikissä.
Perus-rokkenrollisaundi lähinnä hakusessa. Mikin merkillä ei niin väliä.
Myy mulle Orangen kaappi?
Bald Anus
13.04.2013 10:13:19

gator: Kertokaas mikä mikki kannattais laittaa 2011 sg:hen, jonka stock-tallamikki heittää hitusen liikaa yläpäätä.
Middlestä tykkään kovin, mut liika presence hieman tökkii tossa mikissä.
Perus-rokkenrollisaundi lähinnä hakusessa. Mikin merkillä ei niin väliä.

Classic 57 toimii Classic Customissa kivasti. En ole vielä saanut aikaiseksi testata peräkkäin Standardin kanssa soundieroja.
sääh
JaaGeRMaisTeR
13.04.2013 10:32:15
Gafa: Olikos 2005 vai 2008? Yli vai alle 1k?

Jos saa udella :)

Muistaako kukaan mitä noi maksoi uutena?

pyynti oli aika tasan k ja taitaapi olla 2008 varmaksi en uskalla kyllä sanoa. Uutena n. 1500 soitin Laineesta.

Void kappas hyvän kepakon... Kai sillä saa jäähyväiset treenit vetää? :D
V
Gafa
13.04.2013 17:24:36
JaaGeRMaisTeR: pyynti oli aika tasan k ja taitaapi olla 2008 varmaksi en uskalla kyllä sanoa. Uutena n. 1500 soitin Laineesta.

Void kappas hyvän kepakon... Kai sillä saa jäähyväiset treenit vetää? :D

Olen tollasta 2008 testannu ja hyvän makuinen oli, tosin mun maku saattaa olla aika
per**'siistä.. :)
JaaGeRMaisTeR
13.04.2013 18:29:08
Gafa: Olen tollasta 2008 testannu ja hyvän makuinen oli, tosin mun maku saattaa olla aika
per**'siistä.. :)

Tuosta kitarasta mikä nyt voidille meni lähti oma innostus ostaa ja testata gibsonit.. Gabelta taas tuli idea juniorista ja no tuossa se nyt sitten on :D joten johtopäätös: jos sulla on shaisse maku, nii niin on varmaan mullakin :D
V
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)