Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol V
1 2 3 4 5109 110 111 112 113267 268 269 270 271
latuska90
30.06.2012 16:36:07 (muokattu 30.06.2012 16:37:16)

Juzpe: Voisitko hiukan avata mikä oli outoa ja provosoivaa?

No lähinnä juuri tuo ns. miksauksiin huomion kiinnittäminen aivan turhaan ja esim. vaikka kommentointi tonon soolosta. Tuskinpa on kovin rakentavaa tai fiksua pistää joku "vitsi" tai muuta tollasta typerää. Aika piikittelevääkin paikoin kuten esim.

Stratomaster: Oliks sen ekan likin viimene ääni just pakko sammuttaa siihen? Hä? Muuten oli kyl perkeleen hyvää keinutusta, mutta hiukan liian monta fraasia loppu staccatonuottiin. Joidenkin mielestä varmaan hieno juttu, mun mielestä vittumainen. :D 2 pistettä.

Vähän jotain järkeä tähän, hei. :P
"Ihminen on sekin akustinen instrumentti, kun sen virittää niin se soi kuin enkeli." - Albert Järvinen
Juzpe
30.06.2012 16:58:05 (muokattu 30.06.2012 17:05:58)

miksauksiin huomion kiinnittäminen aivan turhaan

Pidätsä oikeesti mua niin idioottina, että kritisoisin miksauksia päänaukomisen ilosta, ilman että olisin oikeesti mielipiteideni takana?

Sooloissa joista näin sanoin oli minusta solistinen soitin (kaikissa kitara) miksattu niin ylös taustaan nähden, että se häiritsi kuuntelukokemusta merkittävästi. Uskon sen verraan kuitenkin omiin korviini, että en pitänyt miksausten kommentointia turhana. Käväse ihmeessä kuuntelemassa ne soolot joista näin sanoin ja kerro oma mielipiteesi.

kommentointi tonon soolosta

Sooloon nähden kommentointi oli minusta ihan yhtä asiallisella/humoristisella linjalla, kuin soolo itse ja kommentointini mm. poppamiehen ja Hollströmin suorituksista, joissa niissäkin oli hiukan virkamiesmäisemmänkin hemmon näkövinkkelistä kieli ainakin jonkin verran posken puolella. Tonon vedossahan oli paljon hyväntahtoista huumoria, jota löytyy myös rkm Kouhia sketseistä.

Vähän jotain järkeä tähän, hei.

Stratomasterin vetohan oli skaban terävintä huippua (eikä nyt ollu ihan ainoa kerta kun ko. hepulta kuulee lähes housut pudottavaa meininkiä) ja se lienee pisteytyksestä havaittavissa. Lisäksi siellä on hymiö perässä kuvastamassa kielen sijaintia poskessa kommenttiin liittyen. Stratomaster, tono, Juki ja Poppamies, sekä "pokkipuolisia" miksauskommentteja saaneet varmaankin ihan itse sitten esittävät asioista eriävän mielipiteensä, jos kokevat siihen aihetta.

Vähän jotain järkeä siihenkin, että jos ei itse ole edes ollut skabassa mukana ja/tai saanut omaa mieltä kaivelemaan jäänyttä lausuntoa multa, niin kannattaako muiden puolesta tulla potemaan suurta tuskaa jonkun junttikylän paviaanin (tässä tapauksessa mun) lausunnoista. :P

E: Jos joku on sitä mieltä, ettei suoritettaan skabassa saa sanallisesti kommentoida, niin sen kai voisi ihan reilusti jo sanoa julkaisuvaiheessa, niin ei tarvitsisi sitten kitistä kommentoinnista täällä jälkipyykissä kirkkovene syvällä sisimmässä.
"Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa
apenaattori
30.06.2012 17:10:55 (muokattu 30.06.2012 17:13:14)
Olen pidättäytynyt melko pitkään tästä jälkipyykin pesusta (yleensä ei vain kiinnosta), mutta ajattelin nyt kantaa korteni kekoon.

Omasta puolestani voin sanoa, että kuuntelen mielenkiinnolla ihan kaikkien näkemyksiä soitostani. Joskus olen eri mieltä kommentoijan kanssa, mutta kaikkia ei voi enkä haluakaan miellyttää. Oma soittotaito ei ole edellytys huomioimisen arvoisille mielipiteille, maallikoita ne yleisössä istuvat tyypitkin usein ovat. Itselläni on kyllä näistä skabaajista jo tiedossa ne, keiltä kannattaa noteerata puhtaasti kitaransoittoon liittyviä vinkkejä. Kaiken kaikkiaan otan mielelläni vastaan kaikkien näkemyksiä ja mielipiteitä, kaikilla täällä on kuitenkin korvat päässä.

Sanallista palautetta en ole itse enää pitkään aikaan viitsinyt antaa, kun se ei oikein tuntunut täyttävän tarkoitustaan ja aiheutti mielipahaa, jota sen ei missään nimessä ollut tarkoitus aiheuttaa.

Mielestäni Juzpen kommentit olivat mielenkiintoisia, ja pienten yksityiskohtien huomioiminen on minusta lähinnä osoitus tarkasta kuuntelusta ja analyysista (vaikka sitten mielipiteestä yksittäistä staccato -nuottia kohtaan). Jos miksaus on pistänyt korvaan, niin minusta on täysin asiallista mainita siitä.

Poppamiehen välillä melko rajusti muusta linjasta poikkeavat kommentit ja pisteet ovat aiheuttaneet täällä melko suurta närkästystä. Ketään ei ole mielestäni kuitenkaan asiattomasti verbaalisesti pahoinpidelty kyseisen nimimerkin toimesta, joten en näe, miksi kaveri ei saisi esittää omia näkemyksiään. Minusta on lähinnä mukavaa, jos joku ulkopuolinen jaksaa kuunnella kaikki vedot ja antaa vielä sanallista palautettakin. Vaikka sitten vähän "vinksahtanutta".

Soitellaan vaan ja pidetään hauskaa, pisteet ja kommentit saa minun puolestani lennellä vapaasti ihan oman fiiliksen mukaan vaikka sille kenellä on näteimmän värinen kitara. Niin kauan kuin ketään ei aleta asiattomasti haukkumaan, on minusta turha lähteä syynäämään kaikkien kommentteja ja mielipiteitä ja arvioimaan niiden "oikeellisuutta" tai "asiantuntijuusarvoa". Mahtuu tänne hullujakin mielipiteitä.

Meikäläisen soittoa on aina saanut ja saa jatkossakin arvioida tiukimman mahdollisen seulan mukaan, jos jokin asia soitossa on ns. päin vittua niin siitä tulee ehdottomasti mainita. Paljon on töitä tehty oman soiton eteen mutta vielä enemmän töitä on vielä tehtävä, toivon että kaikki autatte meikäläistä tässä tehtävässä ja annatte kaikenkarvaisten mielipiteidenne kuulua.
BigPapa
30.06.2012 17:11:00 (muokattu 30.06.2012 17:11:28)

Juzpe: ei tarvitsisi sitten kitistä kommentoinnista täällä jälkipyykissä kirkkovene syvällä sisimmässä.

Onks joku näin tehnyt. En oo huomannut.
Gary Enfield
30.06.2012 17:11:18
Juzpe:
E: Jos joku on sitä mieltä, ettei suoritettaan skabassa saa sanallisesti kommentoida, niin sen kai voisi ihan reilusti jo sanoa julkaisuvaiheessa, niin ei tarvitsisi sitten kitistä kommentoinnista täällä jälkipyykissä kirkkovene syvällä sisimmässä.

En tunnusta kitisseeni, mutta tuskin niin luulitkaan. Ja onhan tuo yleistä tietoa (kait?) että bändin kitaristin ei pidä antaa hoitaa miksausta.
latuska90
30.06.2012 17:21:38

Voin vaan sanoa, että sulla on oikeesti ollut paljon fiksumpaakin kommentointia aikasemmin, Juzpe, mutta nyt vaan ei kolahtanut mulle tuo tyyli. Tai en ainakaan siitä mitään kovin hyvää fiilistä saa sitä lukiessani. Tää on vain mun mielipide kuitenkin.
"Ihminen on sekin akustinen instrumentti, kun sen virittää niin se soi kuin enkeli." - Albert Järvinen
BigPapa
30.06.2012 17:27:11 (muokattu 30.06.2012 17:34:49)

apenaattori: Meikäläisen soittoa on aina saanut ja saa jatkossakin arvioida tiukimman mahdollisen seulan mukaan, jos jokin asia soitossa on ns. päin vittua niin siitä tulee ehdottomasti mainita. Paljon on töitä tehty oman soiton eteen mutta vielä enemmän töitä on vielä tehtävä, toivon että kaikki autatte meikäläistä tässä tehtävässä ja annatte kaikenkarvaisten mielipiteidenne kuulua.

Hienosti on toi sun soittos kehittynyt näinä vuosina mitä skabassa sitä oon kuullut.
Muistan ajan kun muutaman kerran oli sävellajit hukassa ja muistaakseni niissä kohtaa taisin avittaa. Soundien ja soiton eteenpäin menoa on ollut mukava seurata, samoin kuin Latuskan vastaavaa. Mitä tulee sitten itse kunkin kommentointiin, niin siitä voidaan olla hyvin monenlaista mieltä ja siihen lienee oikeus itse kullakin. Etenkin kun niiden oikeuksien perään ollaan jatkuvasti huutelemassa.
tono
30.06.2012 17:38:27

Juzpe:
Sooloon nähden kommentointi oli minusta ihan yhtä asiallisella/humoristisella linjalla, kuin soolo itse ja kommentointini mm. poppamiehen ja Hollströmin suorituksista, joissa niissäkin oli hiukan virkamiesmäisemmänkin hemmon näkövinkkelistä kieli ainakin jonkin verran posken puolella. Tonon vedossahan oli paljon hyväntahtoista huumoria, jota löytyy myös rkm Kouhia sketseistä.

Voe kun se huumori olisikin tahallista. :) Saundia tuli ruuvattua montakin minuuttia! Lauluakin yritin paljon kauemmin ja paras lopputulos ei mennyt rytmiltään ja melodialtaan sinne päinkään! Laulusta ei siis ole kokemusta, mutta tunteella vedin........ :D
Käsi kädessä timen vieressä...
BigPapa
30.06.2012 17:38:41 (muokattu 30.06.2012 17:42:08)

Zeeboo: Miksauksista otan ihan mielelläni myös kommentteja. Tulee aika usein tuupattua vaan raidat nippuun ja veto tyrkylle.

Ei sun miksauksessa ollut mitään vikaa, tässäkään skabassa. Kuuntelin sen tossa ja noi muutkin missä oli mainittu siitä ja ne oli ihan ok, mun mielestä.
Juzpe
30.06.2012 18:08:59

Voe kun se huumori olisikin tahallista.

Jumalaut, jäbä o luonnonlahjakkuus komiikassa! Mulle meni huumorina ainakin täydestä ku itseprintatut ruplat. Jokatapaukses oli hatunnoston arvonen veto ja meininki vähintäänkin 8,4 psykedeelisellä richterin asteikolla.
"Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa
Urmas Potkuri
30.06.2012 20:14:56

Juzpe: Perussavustelua. Taitaa olla Siikaa polttimossa. Huiluäänijudskat oli kivoja. Varastan ne omaan pakkiin. Kiitos.
Olen hämmentynyt. Oletteko selvän näkijä, vai virkistättekö muuten vain maksanne jo maanantaina?
Se todellakin oli siikaa! Perussavustettuna suoranaista herkkua. Muutoin olen tottunut luottamaan juuriasioissa Kuhaan, mutta tämän (siian) kanssa oli tarjolla täydellisesti kaadettu lasillinen Duvelia seuranaan Riedelin lasiin kaadettu tilkkanen Ardbegia. Kuinka pilvenraosta puikahtanut auringonsäde saikaan jalon savun välkehtimään lupaavasti lasissaan ja Petersonin Naval Bluen kopassa palava Vanha Dublin kihisi kilpaa savustuslaatikon kanssa. Täydellinen hetki.
Olkaa hyvä ja nauttikaa varastamistanne huiluäänistä. Jos olisitte vaivautunut kysymään, olisitte toki saanut ne lahjanakin...
Kiitokset kommenteista. Olen havainnut kommentointinne varsin virkistäväksi luettavaksi kautta linjan.
En mie... Kuitenkaan.
Tuomo_
30.06.2012 22:51:54
Latuska92: Mä oon aina ollut mukava ja kohtelias kaikkia jäseniä kohtaan (perusluonne oikeassakin elämässä), äänestänyt rehellisesti ja rakentavasti sekä antanut hyviä vinkkejäkin tänne, ja jotkut vaan pelleilee täällä tahallaan ärsyttääkseen muita.

On pakko tässä kohdin todeta, että se on helppoa olla omasta mielestään mukava ja kohtelias. Muut voi joskus nähdä myös jotain muuta. Elämä vain on sellaista. Kaikista meistä saa sen vähemmän mairittelevan puolen esiin sopivasti tökkimällä arkaan paikkaan. Kukaan ei ole poikkeus, väitän.

Hyviä vetoja on taas palsta täynnä. Näyttäisi siltä, että kiukku panee jengin soittamaan hyvin. Haluaisin kommentoida kaikkia ja pisteyttää, mutta kiireiden (keikkaa pukkaa ;)) johdosta saattaa jäädä nyt väliin.
Eilinen meni jo, huomista en tunne, tänään on aika vetäistä yx blues, sillä "joka aamu armo uus."
karik
30.06.2012 23:13:46

krk: Päättelepä ihan itse mitä haluat ja esitä sitten johtopäätöksesi ominasi. Minun yksinkertainen johtopäätökseni on se, että tästä lähtien tiedän mitä jäsen poppamies tarkoittaa sillä "fiiliksellä". Tätä en aikaisemmin ollut oivaltanut, vilpittömistä yrityksistäni huolimatta.

Mukavaa, että tuo selvisi sinulle. Tässä tapauksessa tuli todeksi sanonta, että lopulta vilpittömyys palkitaan.
krk
30.06.2012 23:24:56

karik: Mukavaa, että tuo selvisi sinulle. Tässä tapauksessa tuli todeksi sanonta, että lopulta vilpittömyys palkitaan.

No niin, tulihan sieltäkin ihan johtopäätös... :)
"This guy makes me sick. He waits until I'm 90..." - Les Paul Tommy Emmanuelista
krk
30.06.2012 23:27:45

Zeeboo: Minulle ovat kommentit ja mielipiteet aina arvokkaita, tulivatpa ne sitten prolta tai maallikkoharrastelijalta. Arviot vaan tulevat vähän eri näkökulmista.

Jep jep, tässäpä tiivistelmää yhdestä irvokkaasta... sori, piti sanoa että arvokkaasta näkökulmasta:

https://dl.dropbox.com/u/5279424/Bl … ja%20Poppis%20-%20rootsskaba233.mp3

Vanhana blues miehenä oon mielenkiinnolla seurannut näitä skaboja.

Mulle on aina kolahtanu parhaiten sellainen urbaani blues. Jos pitäisi mainita joku yli muiden niin olkoon Paul Butterfield. Miksei John Mayall. Itse asiassa eka pitkäsoitto jonka ostin silloin60-luvulla oli John mayall with Eric Clapton. Tää levy on ollu mulle vähän niin kuin raamattu. Lisäksi ehkä Super Session ja Zeppelinin eka. Nii, eihän Fleewod mac'in ekaakaan saa unohtaa. Se missä roskis kannessa. Kitaristeista mainittakoon vaikka Mike Bloomfield ja Buddy Guy.

Blues ei minusta ensikädessä oo tekninen laji vaan perustuu fiilikseen, tulkintaan ja tarinaan.

Sanottakoon tähän loppuun että se mikä "vaivaa" suurinta osaa näitä vetoja on hengettömyys. Helevetin tekisesti "hienosti" ja hi-fi soundeilla vedetty mutt sielu puuttuu...

Suurin osa seurakunnasta putosi kärryiltä ihan tyylillisistä syistä.Osalla myös hahmottamisongelmia painotusten ja fraseerausken kanssa.

Pisteet ihan fiiliksen mukaan. Minkä mukaan muuten voisi antaakaan?

Kaikki pisteet fiiliksen mukaa. Se on blues. En niinkään kiinittänyt huomiota soundiin tai tekniikkaan...

Jos ei soundi miellytä niin on heti jotain pois. Ei voi mitään.

Aidon kuuloista buesia.

Tää vaikuttais tulevan suoraan sydämestä. Taitavaa soittoa taiteellisesti ja teknisesti.

Kuha: Teknisesti loistave veto, niin kuin aina. Koska potentiaalia on kaipaisin vielä enemmän tunnetta. Jopa tekniikan ja harkinnan kustannuksella. Niin kuin tunnetasolla ois käsijarru päällä. Ei pahalla mutta hyvällä.

Soittajan, ja vedon reaalinen taso minun mielestä näkyy kyllä pisteissä. En usko että pisteitten jako mulla poikkeaa kovin paljon valtavirrasta.
"This guy makes me sick. He waits until I'm 90..." - Les Paul Tommy Emmanuelista
karik
30.06.2012 23:56:46

krk: No niin, tulihan sieltäkin ihan johtopäätös... :)

Johtopäätös, siis mihin päättelyyn perustuen?
karik
30.06.2012 23:59:41

krk: Jep jep, tässäpä tiivistelmää yhdestä irvokkaasta... sori, piti sanoa että arvokkaasta näkökulmasta:

Tarkoitatko, että jos ei ole kitaristi niin ei voi kertoa mielipidettään kuulemastaan musiikista?
Zeeboo
01.07.2012 07:51:19 (muokattu 01.07.2012 07:51:44)
krk: Jep jep, tässäpä tiivistelmää yhdestä irvokkaasta... sori, piti sanoa että arvokkaasta näkökulmasta:

...ja sitten on tietysti olemassa sekin mahdollisuus, että jättää puutaheinät/ provot/ joutavanpäiväiset äksyilyt omaan arvoonsa.
White men can't Monk
blues guitar
01.07.2012 10:02:25

Zeeboo: ...ja sitten on tietysti olemassa sekin mahdollisuus, että jättää puutaheinät/ provot/ joutavanpäiväiset äksyilyt omaan arvoonsa.

Kaima puhuu asiaa. Ihmeellisen negatiiviseksi mennyt tää keskustelu täällä : (
Itsekin olen monesta asiasta erimieltä täällä olevien keskustelijoiden kanssa, mutta olen tullut siihen tulokseen että aina ei silti kannata kirjoittaa vastinetta.

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)