Aihe: Kumpi vaikuttaa enemmän ääneen, kaula vai body puu
1 2 3
e0700719
10.11.2011 10:28:57
Ajattelin pian kaataa luumupuun. Saa parin vuoden päästä kattoa, jos sais siitä akkarin sivut.

Mites luumupuu otelautana toimis?
laurilaguitars.blogspot.com
Laulava Kylätohtori
10.11.2011 11:09:20
darrell: Mutu on särkikalojen heimoon kuuluva pienikokoinen kala.

Lisää matemaattis-luonnontieteellistä näkökulmaa:
http://muusikoiden.net/dyn/users/88036.jpg

Edit: :-)

"Havaittiin, että rungon merkitys sähköisen spektrin kannalta on häviävän pieni. Sähköinen spektri määräytyi pääasiassa mikrofonityypin, mikrofonin sijainnin sekä kielen näppäilykohdan perusteella."

Hei, eihän sen näin pitänyt mennä... Suurin vaikutushan piti olla esim. takana olevan muovisuojuksen irrotuksella, kitaran värillä (eriväristen maalien molekyylithän värähtelevät aivan eri tavalla), ym. oikeasti vaikuttavilla asioilla...

Otetaan tämä sitten huumorilla... ;)

Mutta itse olen kyllä lainauksen kanssa samaa mieltä. Perushyvä kitara, kunnon mikit ja hyvä vahvistin. Speduiksi riittää kohtuuhintaiset, ei tarvita mitään satojen eurojen erikoispedaaleja. Se on siinä, loppu on sitten hifistelyä tai huuhaata.

Onhan näitä, kun kitarassa on paskat mikit ja sitten vedetään jonkun Harley Bentonin minivahvistimen läpi ja selitetään pelkkää skeidaa siitä, miten joku takaosan muovisuojan irrotus paransi niin saatanasti saundia... Kaikki, mitä ei pystytä luotettavassa sokkotestissä todistamaan on pelkkää kuvittelua (esim. käytännössä samanlaisten johtojen vaikutus ym.)...

Tämä vain omana mielipiteenäni, joka ei ole sen oikeampi kuin vastakkainenkaan mielipide. Ja joku harrastaa soittamista ja toinen kamahifistelyä soiton ollessa toissijaista. Kaikki tavallaan.

Että semmosta....
Laulava Kylätohtori
11.11.2011 10:21:02
Tulisikohan tuon puun vaikutus eri puulajien tiheydestä? Jos olisi kaksi eri puulajia, joiden tiheys/paino/koko/muoto olisi sama, niin huomaisiko niissä eroa?

Tai jos on kaksi eri palasta samaa puulajia, joiden tiheys ym. ovat erit, saundaako samalta vai eriltä?
MPU
11.11.2011 10:53:42
jaakkor:
Ja aika paljon vaikuttaa tuo maalipintakin. Jos body on käsitelty vaan kevyesti puuvahoilla niin onhan se ihan eri kuuloinen kun että jos on maalattu ja lakattu monella kerroksella.

Oletko oikeasti kokeillut SAMALLA kitaralla sekä ohutta vahaa/öljyä ja paksua maalia? En nimittäin usko tuota pintakäsittelyn vaikutusta sähkösoittimessa.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
MPU
11.11.2011 10:54:30
Laulava Kylätohtori: Tulisikohan tuon puun vaikutus eri puulajien tiheydestä? Jos olisi kaksi eri puulajia, joiden tiheys/paino/koko/muoto olisi sama, niin huomaisiko niissä eroa?
En usko että huomaisi.

Tai jos on kaksi eri palasta samaa puulajia, joiden tiheys ym. ovat erit, saundaako samalta vai eriltä?
Eriltä.
Marko
jaakkor
11.11.2011 10:58:40
MPU: Oletko oikeasti kokeillut SAMALLA kitaralla sekä ohutta vahaa/öljyä ja paksua maalia? En nimittäin usko tuota pintakäsittelyn vaikutusta sähkösoittimessa.
Marko

No täytyy myöntää että en ole. Eikä väitteeni ole fakta. Tuntuu vaan, että soittimissa joissa ei ole paksua maali/lakka kerrosta on oma ominaissoundi kuultavissa.

Mutta toisaalta, miksi se ei voisi vaikuttaa, jos koska otelaudan materiaalilla tai bodyn puuvalinnallakin on selkeä ero soundeissa?
Ja painotan että en ole mikään asiantuntija tässä, nämä perustuu vaan omiin kokeiluihin ja uskomuksiin ja fiiliksiin.
tonicaster
11.11.2011 11:23:45 (muokattu 11.11.2011 11:25:55)
Juurikin näistä syistä aloitin oman vertailu progiksen... Katotaan kuinka paljon puut oikeesti vaikuttaa nimenomaan sähkösoundiin. Teen sitten sellaisen vertailu äänitteen jossa vedetään niin puhtailla kuin rosoillakin. Ja tietenkin tietämättä kumpi muutti on äänessä. Edit. Vtun iPhone... Piti kirjoittaa luuttu!
Laulava Kylätohtori
11.11.2011 13:03:52
tonicaster: Juurikin näistä syistä aloitin oman vertailu progiksen... Katotaan kuinka paljon puut oikeesti vaikuttaa nimenomaan sähkösoundiin. Teen sitten sellaisen vertailu äänitteen jossa vedetään niin puhtailla kuin rosoillakin. Ja tietenkin tietämättä kumpi muutti on äänessä. Edit. Vtun iPhone... Piti kirjoittaa luuttu!

Tämä kuulostaa mielenkiintoiselta. Tuloksia odotellessa.....
MPU
11.11.2011 16:52:59
jaakkor:Mutta toisaalta, miksi se ei voisi vaikuttaa, jos koska otelaudan materiaalilla tai bodyn puuvalinnallakin on selkeä ero soundeissa?
Nähdäkseni siksi että sitä pintakäsittelyä on joka tapauksessa aika pirun ohut kerros verrattuna voikka otelautaan, puhumattakaan bodista. Jos olis läpeensä pelkkää maalia se kitara niin sit olis maalin soundi siinä uskon minä.
Marko
puuvarasto
11.11.2011 17:43:53
Mulle on viisaat kertoneet osien vaikutuksesta soundiin näin: lankkukitarassa eniten vaikuttaa mikrofonit ja elektroniikka, sitten kaulapuu sitten tallaratkaisu ja bodyn paksuus ja puu. Omalla mutulla laittaisin vielä kielet ennen bodyn puulajia.
jaakkor
11.11.2011 19:24:40
puuvarasto: Mulle on viisaat kertoneet osien vaikutuksesta soundiin näin: lankkukitarassa eniten vaikuttaa mikrofonit ja elektroniikka, sitten kaulapuu sitten tallaratkaisu ja bodyn paksuus ja puu. Omalla mutulla laittaisin vielä kielet ennen bodyn puulajia.

Joo, näin se varmasti on. Mikit ja kielet vaikuttaa varmasti eniten. Sitten tallaratkaisut.
Sitten tulee vasta kaula ja body. Johonkin väliin vielä satula ja kaulaliitos.

Jos maali vaikuttaa niin on se tosi vähäistä ja pientä.

Siitä olen ihan 100% varma että esim. telessä on selvä ero ruusupuu otelaudalla vs. kokovaahtera kaula, mutta ei hajuakaan vaikuttaako siihen puunlaatu vai se että se muuttaa kaulanrakennetta.
VesaK
11.11.2011 19:25:41

puuvarasto: Mulle on viisaat kertoneet osien vaikutuksesta soundiin näin: lankkukitarassa eniten vaikuttaa mikrofonit ja elektroniikka, sitten kaulapuu sitten tallaratkaisu ja bodyn paksuus ja puu. Omalla mutulla laittaisin vielä kielet ennen bodyn puulajia.

Olen jokseenkin samaa mieltä - tosin kaikkea tätä ennen tulee vielä soittaja. Oma teoriani on seuraava:
- Lähtöruudussa olevalla soittajalla kaikki soittopelit soundaavat aina samalta sonnalta
- Osaava soittaja saa soittimen soimaan ja hyvä soitin erottuu huonosta
- Virtuoosin käsissä soi soitin kuin soitin siten kuin virtuoosi haluaa

Pelkästään puista puhuttaessa MPU totesi aiemmin että yksittäsen kalikan tai kalikoiden ominaisuudet ratkaisevat enemmän kuin puulaatu ja olen täsmälleen samaa mieltä. Kaulanliitoksen laatu on vielä yksittäinen kohta kitaran rakenteessa joka vaikuttaa kokonaisuuden laatuun olennaisesti. Pähkäily lavan koon vaikutuksesta soundiin on puhtaasti psykoakustisia analyysiä. Toisille isolapa soundaa jo silminnähden paremmalle ;-)
MPU
12.11.2011 09:04:04
Pulttikaulaisia askaroiville suosittelen rampamuhvien ja koneruuvien käyttöä puuruuvien sijaan. Liitoksen saa aika lailla jämäkämmäksi noita käyttäen.
Marko
e0700719
12.11.2011 10:15:54
MPU: Pulttikaulaisia askaroiville suosittelen rampamuhvien ja koneruuvien käyttöä puuruuvien sijaan. Liitoksen saa aika lailla jämäkämmäksi noita käyttäen.
Marko

Mä tein stratooni semmosen ratkasun, että laitoin normaalin platan ja ruuvien lisäks 4 rampamuhvia ja pulttia normaali ruuvien keskelle kaulaplatan peittäen nämä. Ulkoapäin näyttää tavalliselta ja jämerä liitos on ja sustaini parempi
laurilaguitars.blogspot.com
Rämppy
12.11.2011 14:39:35
jaakkor: Esim. jos metsästää sellaista perus classista tele soundia, niin kyllä se aika vaikea on saada ruusupuu otelaudalla. .´
Ei pidä paikkaansa mun mielestä. Ruusupuuotelauta-telellä ovat klassisia tele-soundeja leiponeet mm. Steve Cropper, Mike Bloomfield, Muddy Waters ja monet muut 60-luvun soul-, pop-, ja bluesklassikoilla soittaneet. Oma kokemukseni mukaan ruusupuuotelautaiset 60-luvun tyyppiset telecaterit ovat erittäin klassisen kuuloisia. Halvoissa teleissä kompastuskivenä ovat yleensä mikit, jotka tekevät soundista liian ohuen ja terävän. Kunnon telecaster ei soundaa yksiulotteisen terävältä, vaan soundissa on ryhtiä, raikkautta, rapeutta ja lämpöä.
En sitten malttanut olla sanomatta.
joseplluissans
12.11.2011 15:38:30
Tää aihealuehan on täynnä uskomuksia. En muista soitinvalmistajan nimeä, mutta tekee pienilapaisia bassoja ja nettisivuilla vannoivat sen olevan syystä josta suuri lapa aiheuttaa resonaatiota joka "taistelee muun soittimen resonaation kanssa" tms. Eli että "pienempi lapa parempi"
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
darrell
12.11.2011 18:16:20
jaakkor: Esim. jos metsästää sellaista perus classista tele soundia, niin kyllä se aika vaikea on saada ruusupuu otelaudalla. Tai siis ero on kyllä selvä vaahtera ja ruusupuuotelaudan kanssa niin teleissä kuin stratoissa. Bodyn puulla varmasti vielä suurempi vaikutus.

Mulla on ollut muutama tele sekä vaahtera että ruusupuuotelaudoilla ja kyllä mun mielestä se twang-telesoundi lähtee rakentumaan tallaratkaisun detaljeista (joista löytyy täältä ma muualta puhkianalysoitua testiä, faktaa ja mutua).
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
wilo
12.11.2011 22:36:57
darrell: Mulla on ollut muutama tele sekä vaahtera että ruusupuuotelaudoilla ja kyllä mun mielestä se twang-telesoundi lähtee rakentumaan tallaratkaisun detaljeista (joista löytyy täältä ma muualta puhkianalysoitua testiä, faktaa ja mutua).

Mä olen kans samoilla linjoilla, talla vaikuttaa isosti. Nimittäin omassa neck-through mahonkitelessä ruusupuuotelaudalla oli twangia siinäkin; joskin vähemmän kuin perinne-telessä, koska talla oli aika tukevaa terästä.
Rämppy
12.11.2011 23:46:21
darrell: Mulla on ollut muutama tele sekä vaahtera että ruusupuuotelaudoilla ja kyllä mun mielestä se twang-telesoundi lähtee rakentumaan tallaratkaisun detaljeista (joista löytyy täältä ma muualta puhkianalysoitua testiä, faktaa ja mutua).
Tämä on varmasti totta, että tallaratkaisu on oleellinen osa telen soundia.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)