Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ylimmat nauhavälit eivät soi.
1
sus
07.11.2011 14:11:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Ajattelin taas pitkästä aikaa alkaa soittelemaan enemmänkin sähkökitaraa, mutta Squierin stratossani on pari pientä mutta ärsyttävää ongelmaa, jotka liittyvät kieliin. Jos vetelen bluesia tavallista innokkaammin ja venytykset menevät esimerkiksi ylä-e:n 15. nauhalle ja siitä korkeammalle, kieli ei soi, vaan ääni säälittävästi "kuolee". Mitäs säätöjä tässä on tehtävissä? Kannattaako amatöörin alkaa värkkäämään ettei vaan mee kitara pilalle?
 
Toinen ongelma on että joskus soitellessa ylä-e jää ikävästi otelaudan alle, nauhan taakse jumiin, jos tiedätte mitä tarkoitan. Muutenkin koko skitta on jotenkin tosi jäykkä soittaa, kun vertaa vaikkapa Epin Les Pauliin, joka minulla myös löytyy.
 
jkourula
07.11.2011 14:32:55 (muokattu 07.11.2011 15:06:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sus: Hei!
 
Ajattelin taas pitkästä aikaa alkaa soittelemaan enemmänkin sähkökitaraa, mutta Squierin stratossani on pari pientä mutta ärsyttävää ongelmaa, jotka liittyvät kieliin. Jos vetelen bluesia tavallista innokkaammin ja venytykset menevät esimerkiksi ylä-e:n 15. nauhalle ja siitä korkeammalle, kieli ei soi, vaan ääni säälittävästi "kuolee". Mitäs säätöjä tässä on tehtävissä? Kannattaako amatöörin alkaa värkkäämään ettei vaan mee kitara pilalle?
 
Toinen ongelma on että joskus soitellessa ylä-e jää ikävästi otelaudan alle, nauhan taakse jumiin, jos tiedätte mitä tarkoitan. Muutenkin koko skitta on jotenkin tosi jäykkä soittaa, kun vertaa vaikkapa Epin Les Pauliin, joka minulla myös löytyy.

 
Säätöjä on kyllä tehtävissä. Tuosta voi aloittaa lukemisen:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886
 
Näin etänä on paha sanoa, että mitä toimenpiteitä pitäisi tehdä, mutta jos kitara on jäykkä soittaa, niin luultavasti kielet on liian korkealla. Myös vanhat kielet voivat tuoda jäykkyyden tuntua.
 
Sanoisin, että kannattaa käyttää ammattilaisella. Tulee kerralla kuntoon ja hyvää jälkeä. Siinä samalla voinee kysellä vinkkejä, että mitä voisi tulevaisuudessa tehdä itse. Kitaran hyviin säätöihin laittaminen ei myöskään ole mitenkään kallista.
 
Ahokkis
07.11.2011 14:45:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itehä oon sitä mieltä että jos on kovinkin halapa squju niin kannattaa alkaa ite opetteleen niitä säätöjä sillä kuin viiä ammattilaiselle. Itellä ei ainakaan inspais "halpiskitaraa" viedä säädettäväksi ammattilaiselle jos kitara maksaa 200e ja säätäminen 40e
 
"Siis Se ei ole pakollista mutta nopeutta ennen tulee puhtaus... muuten soitosta tulee täysin huonoa... Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." -Ushimir
Numb
07.11.2011 14:46:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sus: Ajattelin taas pitkästä aikaa alkaa soittelemaan enemmänkin sähkökitaraa, mutta Squierin stratossani on pari pientä mutta ärsyttävää ongelmaa, jotka liittyvät kieliin. Jos vetelen bluesia tavallista innokkaammin ja venytykset menevät esimerkiksi ylä-e:n 15. nauhalle ja siitä korkeammalle, kieli ei soi, vaan ääni säälittävästi "kuolee". Mitäs säätöjä tässä on tehtävissä?
 
Kielten korkeus tosiaan, kuten edellä mainittiin. Toinen seikka on se, että stratoissa on joskus radius semmoinen, että venyttäessä kuolee.
 
Kannattaako amatöörin alkaa värkkäämään ettei vaan mee kitara pilalle?
 
Kitaran perussäädöt kannattaa ottaa haltuun. Kielten korkeus kuuluu niihin.
 
Muutenkin koko skitta on jotenkin tosi jäykkä soittaa, kun vertaa vaikkapa Epin Les Pauliin, joka minulla myös löytyy.
 
Stratossa on pitempi skaala kuin Les Paulissa, eli saman paksuiset kielet ovat stratossa tiukemmalla. Tatsiin vaikuttaa moni muukin seikka tosin.
 
Turvallisuus on tunne, joka edeltää tilanteen tajuamista.
jkourula
07.11.2011 15:10:25 (muokattu 07.11.2011 15:19:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb:Kitaran perussäädöt kannattaa ottaa haltuun. Kielten korkeus kuuluu niihin.
 
Ihan totta, mutta joskus kunnon säädöt vaativat esim. satulan viilausta (melkein kaikissa uusissa kitaroissa kielet ovat liian korkealla satulan päästä, tai ainakin halvemmissa kitaroissa).
 
Minä olisin ainakin säästynyt usealta harmilta ja kamarunkkaukselta jos olisin tajunnut aikoinaan viedä kitaroita säädettäväksi. Nyt olen opetellut itse säätämään kunnolla kaiken kaulakulmasta satulaan ja olen monesta halpiskitarastakin saanut todella hyvin soitettavan kitaran. Jos en olisi itse osannut, niin olisin ilomielin maksanut sen 40 e, nyt kun osaan arvostaa eroa.
 
hallu
07.11.2011 21:05:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahokkis: itehä oon sitä mieltä että jos on kovinkin halapa squju niin kannattaa alkaa ite opetteleen niitä säätöjä sillä kuin viiä ammattilaiselle. Itellä ei ainakaan inspais "halpiskitaraa" viedä säädettäväksi ammattilaiselle jos kitara maksaa 200e ja säätäminen 40e
 
Olen kanssasi täysin samaa mieltä, että säädöt kannattaa opetella tekemään itse. Sitä en vain ymmärrä, että mitä ihmeen merkitystä kitaran ostohinnalla on siihen kannattaako sitä säädättää?
 
Toisaalta oli kitara minkä hintainen tahansa, niin ei se säätämällä rikki mene eli ei muuta kuin itse vaan hakemaan niitä itselle sopivia kompromisseja ja hyviä säätöjä. Tai no teoriassa kaularassilla voi vääntää kaulan paskaksi, mutta en oikein usko että vahingossa kovin helposti koska se pitää vääntää tosi tiukkaan ennen kuin kaula hajoaa. Jos kaularassinkin kanssa on maltillinen ja huolellisesti tarkkailee säätöjen vaikutusta niin se on sekä hyödyllistä että opettavaista.
 
Minä olen sitä miletä että oli kitara minkä hintainen tahansa niin se kannattaa pitää hyvässä soittoiskussa ja jos ei itse osaa/hotsita opetella, niin sitten maksaa siitä että joku muu tekee sen.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Neponen
08.11.2011 09:29:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahokkis: itehä oon sitä mieltä että jos on kovinkin halapa squju niin kannattaa alkaa ite opetteleen niitä säätöjä sillä kuin viiä ammattilaiselle.
 
Tämä on totta. Perussäädöt kannattaa itse opetella, näin esimerkiksi keikalla pystyy itse tekemään tarvittavat säädöt.
 
Itellä ei ainakaan inspais "halpiskitaraa" viedä säädettäväksi ammattilaiselle jos kitara maksaa 200e ja säätäminen 40e
 
No ei varmaan sulla. Mikäli kitara on kuitenkin ollut soittamattomana pidempään, oli hinnaltaan sitten mitä hyvänsä, niin itse veisin ammattilaiselle säädettäväksi. Jos on tarvetta vaikkapa nauhojen hionnalle, niin tulee se hoidettua samalla.
 
Ja tietty vaikka osaisikin säätää ja sheikin kukkaro on kunnossa, niin ammattilaiselle vaan säädettäväksi.
 
Ukkovaari
08.11.2011 09:37:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: ... Toinen seikka on se, että stratoissa on joskus radius semmoinen, että venyttäessä kuolee
 
Hmm.... tuo herättää ainakin mussa ihmetystä koska mitäs järkeä on suunnitella kitara, jonka radius kuolettaa kielen kun sitä venyttää?
Siis ei kait markkinoilla sellaista kitaraa ole missä radius tappaa kielen soinnin venytettäessä, eikös kyse ole kuitenkin siitä, että silloin säädöt on pielessä.
 
Mutta mä olenkin harrastelija ja siksi pakko kysyä tätä ;-)
 
Antti1
08.11.2011 12:36:44 (muokattu 08.11.2011 12:37:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ukkovaari: Hmm.... tuo herättää ainakin mussa ihmetystä koska mitäs järkeä on suunnitella kitara, jonka radius kuolettaa kielen kun sitä venyttää?
Siis ei kait markkinoilla sellaista kitaraa ole missä radius tappaa kielen soinnin venytettäessä, eikös kyse ole kuitenkin siitä, että silloin säädöt on pielessä.
 
Mutta mä olenkin harrastelija ja siksi pakko kysyä tätä ;-)

 
Ei pidä paikkaansa, vaan ongelma on juurikin siinä liian pienessä radiuksessa otelaudassa. Kielet säädetään korkeuden puolesta otelaudan kaarevuuden mukaan, jos ne haluaa mahdollisimman alas. Kun otelaudan keskikohta on paljon reunoja korkeampi, niin keskelle päin bendatessa kielet ottavat nauhoihin kiinni ja ääni kuolee.
 
E: Tätä varten kehiteltiinkin alunperin compound radiukset, joissa otelauta litistyy ylemmille nauhoille mentäessä.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
blues guitar
08.11.2011 12:57:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei siinä ole muuta vaihtoehtoa kuin nostaa tallaa korkeammalle. Tai on toinenkin. Osta multa compound radiuksinen strato. ; )
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
jii.haanpaa
08.11.2011 13:09:57 (muokattu 08.11.2011 13:10:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Ei siinä ole muuta vaihtoehtoa kuin nostaa tallaa korkeammalle. Tai on toinenkin. Osta multa compound radiuksinen strato. ; )
 
En tunne ko. stratoa, mutta toisinaan näissä on kaksi muutakin muuttujaa, jotka osaltaan vaikuttavat ylänauhojen kuoleentumiseen. Kannattaa myös tarkistaa kaulan kulma ja relief. Jos kaulassa on kulmaa (fenderin micro tilt, tai shimmipalalla tehtynä), niin tuo ei ainakaan helpota kaulan säätämistä sellaiseksi etteikö ylänauhojen bendailut kuoleentuisi.
 
Itse säädän stratoni siten, että kaulasta tiltti pois aina kun se on mahdollista ja päästän kaularautaa siten, että relief on ehkä aavistuksen suurempi kuin "oppikirjassa". Tallan korkeus sitten näiden mukaan. Näin olen saanut aikaiseksi itselleni parhaan kompromissin. Tosin omissa stratoissa on 9,5" radius, joten varmasti joku 7,25":n on haastavampi tapaus.
 
Kätevämpi kaveri saattaisi jopa harkita nauhojen hiomista yläkerrasta.
 
blues guitar
08.11.2011 14:51:34 (muokattu 08.11.2011 15:22:58)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: En tunne ko. stratoa, mutta toisinaan näissä on kaksi muutakin muuttujaa, jotka osaltaan vaikuttavat ylänauhojen kuoleentumiseen. Kannattaa myös tarkistaa kaulan kulma ja relief. Jos kaulassa on kulmaa (fenderin micro tilt, tai shimmipalalla tehtynä), niin tuo ei ainakaan helpota kaulan säätämistä sellaiseksi etteikö ylänauhojen bendailut kuoleentuisi.
 
Itse säädän stratoni siten, että kaulasta tiltti pois aina kun se on mahdollista ja päästän kaularautaa siten, että relief on ehkä aavistuksen suurempi kuin "oppikirjassa". Tallan korkeus sitten näiden mukaan. Näin olen saanut aikaiseksi itselleni parhaan kompromissin. Tosin omissa stratoissa on 9,5" radius, joten varmasti joku 7,25":n on haastavampi tapaus.
 
Kätevämpi kaveri saattaisi jopa harkita nauhojen hiomista yläkerrasta.

 
Jos ongelmat on 15 tai siitä vielä ylemmillä nauhoilla niin ei taida juurikaan kaularaudan säätämisellä (relief) olla vaikutusta. Tallaa joudut joka tapauksessa nostamaan ja sitten näillä em. säädöillä parantelet soitettavuutta alemmilla nauhoilla.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Ukkovaari
08.11.2011 15:27:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Ei pidä paikkaansa, vaan ongelma on juurikin siinä liian pienessä radiuksessa otelaudassa. Kielet säädetään korkeuden puolesta otelaudan kaarevuuden mukaan, jos ne haluaa mahdollisimman alas. Kun otelaudan keskikohta on paljon reunoja korkeampi, niin keskelle päin bendatessa kielet ottavat nauhoihin kiinni ja ääni kuolee.
 
E: Tätä varten kehiteltiinkin alunperin compound radiukset, joissa otelauta litistyy ylemmille nauhoille mentäessä.

 
Jännä homma, vaikka olen harrastelija niin monet sähkikset/kitarat omistaneena ei mulla ole pendatessa nuotit kuoleentuneet vaikka löytyy radiusta jos jonkin näköistä ja ainakin itellä on säädötkin kohdillaan.
 
Onko nyt niin, että osa soittajista haluaa kielet ihan älyttömän alas ja radiuksen mukaisesti, jolloinka ne toki sitten voi kuoleentua pendatessa.
 
"Ei pidä paikkaansa" no en nyt ihan hirveesti tästä asiasta ole väitellytkään enkä tälle tielle halua edes lähteä, kuhan ihmettelin tätä hommaa ;-)
 
blues guitar
08.11.2011 15:37:33 (muokattu 08.11.2011 15:39:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ukkovaari: Jännä homma, vaikka olen harrastelija niin monet sähkikset/kitarat omistaneena ei mulla ole pendatessa nuotit kuoleentuneet vaikka löytyy radiusta jos jonkin näköistä ja ainakin itellä on säädötkin kohdillaan.
 
Onko nyt niin, että osa soittajista haluaa kielet ihan älyttömän alas ja radiuksen mukaisesti, jolloinka ne toki sitten voi kuoleentua pendatessa.
 
"Ei pidä paikkaansa" no en nyt ihan hirveesti tästä asiasta ole väitellytkään enkä tälle tielle halua edes lähteä, kuhan ihmettelin tätä hommaa ;-)

 
Kysehän on ainoastaan siitä kuinka matalalle kukin haluaa kielet saada. Mutta esim. 7,25" radiuksisissa joutuu pitämään kielet hieman korkeammalla kuin suuremmilla radiuksilla olevissa kauloissa, jos haluaa ettei pendatessa ääni demppaannu.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
jii.haanpaa
08.11.2011 15:42:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Jos ongelmat on 15 tai siitä vielä ylemmillä nauhoilla niin ei taida juurikaan kaularaudan säätämisellä (relief) olla vaikutusta. Tallaa joudut joka tapauksessa nostamaan ja sitten näillä em. säädöillä parantelet soitettavuutta alemmilla nauhoilla.
 
Juu, ei kaularaudan säädöt yksinään juurkikaan vaikuta vaikka straton rauta onkin päästä päähän. Tallan merkitys on totta kai suurin, jos ollaan kiinnostuneita vain siitä, että kuoleentuvatko kielet bendatessa ylänauhoilta vai eivät.
 
machinehead72
09.11.2011 13:19:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkäs paksuiset kielet sulla siinä on? Ja onko kuinka wanhat?
 
http://maihinnousu.net/cherubs Death/Thrash Metallia Pohjanmaalta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «