Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran volyymisäädin löysänä
1
Hypetreme
02.11.2011 08:31:27 (muokattu 02.11.2011 08:35:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin pari kuukautta sitten Topsoundista Jackson Soloist Slat3-6:n. Huomasin kun volyymia säätää niin tuo "potikka" löystyy ja pyörii lähes ympäri. No nyt se pyöriikin jo ympäri mutta toimii silti. Yritin kiristää sitä mustaa osaa mutta sehän ei auttanut, vika onkin konehuoneessa. Säädin heiluu aika paljon joka suuntaan.
 
Topsoundista sanottiin että minun pitäisi soittaa heidän huoltomiehelleen, joka sitten antaisi minulle neuvoja kuinka tämä korjataan. Vielä en ole kerennyt soittamaan. Millä tavalla tässä pitäisi toimia tai millaisia neuvoja teillä olisi vian korjaamiseen? Kitaraa en viitsi lähettää liikkeeseen. Tiedättekö onko mahdollista käydä korjauttamassa vikaa paikallisessa musiikkiliikkessä Topsoundin piikkiin?
 
Jackson Slat3-6 Soloist- ENGL Thunder 50 E322- Fender Frontman 15w- Yamaha HS50M
hallu
02.11.2011 08:42:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hypetreme: Ostin pari kuukautta sitten Topsoundista Jackson Soloist Slat3-6:n. Huomasin kun volyymia säätää niin tuo "potikka" löystyy ja pyörii lähes ympäri. No nyt se pyöriikin jo ympäri mutta toimii silti. Yritin kiristää sitä mustaa osaa mutta sehän ei auttanut, vika onkin konehuoneessa. Säädin heiluu aika paljon joka suuntaan.
 
Topsoundista sanottiin että minun pitäisi soittaa heidän huoltomiehelleen, joka sitten antaisi minulle neuvoja kuinka tämä korjataan. Vielä en ole kerennyt soittamaan. Millä tavalla tässä pitäisi toimia tai millaisia neuvoja teillä olisi vian korjaamiseen? Kitaraa en viitsi lähettää liikkeeseen. Tiedättekö onko mahdollista käydä korjauttamassa vikaa paikallisessa musiikkiliikkessä Topsoundin piikkiin?

 
No tuotevastuun ja takuun kannalta olisi varmaan viisainta antaa myyjän hoitaa skitta kuntoon, mutta helpossa tapuksessa sulla on vaan se potikka löysällä jolloin se on suhteellisen helppoa kiristää itsekin paikoilleen siitä potikan tyven mutterista. Toinen vaihtoehto on että se potikan hattu on löysällä mikä ei ole ihan painajainen sekään paikata itse. Mutta jos se itse potikka on hajalla niin silloin se pitää vaihtaa ja se vaatii jo kolvaustaitoja. Jos sulle ei itsellesi hahmotu mistä siinä on kysymys, niin kannattaa varmaan sopia sen myyjän kanssa miten asia hoidetaan.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
TTV
02.11.2011 08:44:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hypetreme: Ostin pari kuukautta sitten Topsoundista Jackson Soloist Slat3-6:n. Huomasin kun volyymia säätää niin tuo "potikka" löystyy ja pyörii lähes ympäri. No nyt se pyöriikin jo ympäri mutta toimii silti. Yritin kiristää sitä mustaa osaa mutta sehän ei auttanut, vika onkin konehuoneessa. Säädin heiluu aika paljon joka suuntaan.
 
Topsoundista sanottiin että minun pitäisi soittaa heidän huoltomiehelleen, joka sitten antaisi minulle neuvoja kuinka tämä korjataan. Vielä en ole kerennyt soittamaan. Millä tavalla tässä pitäisi toimia tai millaisia neuvoja teillä olisi vian korjaamiseen? Kitaraa en viitsi lähettää liikkeeseen. Tiedättekö onko mahdollista käydä korjauttamassa vikaa paikallisessa musiikkiliikkessä Topsoundin piikkiin?

 
No teet niinkuin TopSound neuvoi, että otat yhteyttä heidän huoltomieheen joka antaa sitten tarkemmat neuvot.
 
Jos se potikka on sellainen, joka kiristetään koloonsa varressa oleviin kierteisiin laitettavan "mutterin" avulla (kiristää siis konehuoneessa olevan potikan ytimen kitaran runkoa vasten), niin kiristät sitä mutteria varvasti, kunnes se potikka on jäykästi paikallaan. Mikäli tarkoitat tuolla "mustalla osalla" potikan nuppia, niin sen kiristäminen ei auta. Otat sen pois ja kiristät siellä alla olevaa mutteria.
 
Tuossa kuvassa näkyy se mutteri, josta kerroin:
 
http://www.thomann.de/fi/emg_25k_sp … id=687deb70ceb17a64ed366f0790bad9ed
 
Vai onko siinä Jaskassa jokin eri mekaniikka potikoiden kiinnittäniseen?
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Hypetreme
02.11.2011 08:49:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: No teet niinkuin TopSound neuvoi, että otat yhteyttä heidän huoltomieheen joka antaa sitten tarkemmat neuvot.
 
Jos se potikka on sellainen, joka kiristetään koloonsa varressa oleviin kierteisiin laitettavan "mutterin" avulla (kiristää siis konehuoneessa olevan potikan ytimen kitaran runkoa vasten), niin kiristät sitä mutteria varvasti, kunnes se potikka on jäykästi paikallaan. Mikäli tarkoitat tuolla "mustalla osalla" potikan nuppia, niin sen kiristäminen ei auta. Otat sen pois ja kiristät siellä alla olevaa mutteria.
 
Tuossa kuvassa näkyy se mutteri, josta kerroin:
 
http://www.thomann.de/fi/emg_25k_sp … id=687deb70ceb17a64ed366f0790bad9ed
 
Vai onko siinä Jaskassa jokin eri mekaniikka potikoiden kiinnittäniseen?

 
Se on just tollanen. Nopeasti kun katsoin tota viimeks en tyhmänä edes huomannut että siinä on mutteri. Pitääpä kokeilla kiristää.
 
Jackson Slat3-6 Soloist- ENGL Thunder 50 E322- Fender Frontman 15w- Yamaha HS50M
Hypetreme
03.11.2011 08:34:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo mutterin kiristäminen tosiaan ratkaisi pulman. Mitenköhän se on päässyt alkujaan löystymään?
 
Jackson Slat3-6 Soloist- ENGL Thunder 50 E322- Fender Frontman 15w- Yamaha HS50M
wilo
03.11.2011 08:46:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos mutteri löystyy uudelleen, kannattaa sen alle laittaa tähtialuslevy tai jousiprikka. Siihen loppuu löystyminen.
Itte olen laittanut tähtialuslevyjä potikoiden ja myöskin jakkien muttereiden alle.
 
TTV
03.11.2011 09:04:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hypetreme: Tuo mutterin kiristäminen tosiaan ratkaisi pulman. Mitenköhän se on päässyt alkujaan löystymään?
 
Hyvä että ongelma selkis. Sitä mutteria ei välttämättä ole tehtaalla kierretty ihan 100% motivaatiolla, näitä on käyny itellekkin pari kertaa. Aluslevy ja jousiprikka auttavat jatkossa, kuten edellinen postaus jo asian toi esille.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
dropD
03.11.2011 09:30:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: Hyvä että ongelma selkis. Sitä mutteria ei välttämättä ole tehtaalla kierretty ihan 100% motivaatiolla, näitä on käyny itellekkin pari kertaa. Aluslevy ja jousiprikka auttavat jatkossa, kuten edellinen postaus jo asian toi esille.
 
Vähän semmoinen fiilis kyllä, että juurikin nuo potikoiden ja jakin mutterit on lähtökohtaisesti itse kiristettävä kitarasta kuin kitarasta.
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
TTV
03.11.2011 09:34:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dropD: Vähän semmoinen fiilis kyllä, että juurikin nuo potikoiden ja jakin mutterit on lähtökohtaisesti itse kiristettävä kitarasta kuin kitarasta.
 
Näinhän se on, perusjakki varsinkin on lähes poikkeuksetta herkästi löystyvä tai jo valmiiksi löysä (uudessa kitassakin).
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
HeavyMachinery
03.11.2011 09:46:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dropD: Vähän semmoinen fiilis kyllä, että juurikin nuo potikoiden ja jakin mutterit on lähtökohtaisesti itse kiristettävä kitarasta kuin kitarasta.
 
Lisäisin tähän myös tunerin mutterit. Volaan ja jakkiin kannattaa laittaa ruuvi lukitetta esim wurthin sinistä joka ei liimaa sitä kiinni estää vaan kiertymästä auki. Toinen koti konsti on kevyesti puristaa kierrettä pihdeillä jolloin se menee "vähän rikki" niin se mutteri ei löysty.
 
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
tommiot
03.11.2011 10:49:20 (muokattu 03.11.2011 10:50:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ne mutterit muuten sit kiristetään niin, että vastapuolelta pidetään kiinni. Ja kärkipihtejä ei tarvii laittaa lähellekään kitaran kantta, vaan oikea työkalu on sopiva lenkki tai jakoavain.
 
Näin kun toimii niin ei sit tartte ihmetellä jälkikäteen että tuli säästettyy minuutti aikaa ja kannessa on nätti naarmu :)
 
TTV
03.11.2011 10:54:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moridin:
Näin kun toimii niin ei sit tartte ihmetellä jälkikäteen että tuli säästettyy minuutti aikaa ja kannessa on nätti naarmu :)

 
Ne on niitä "vähäisiä käytönjälkiä" joilla saa katu-uskottavuutta :-) Mutta joo, siis juuri noin kannattaa tehä, se vastapuolelta kiinnipitäminen on ehdottomasti tärkeintä.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
fox
03.11.2011 11:12:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moridin: Ne mutterit muuten sit kiristetään niin, että vastapuolelta pidetään kiinni. Ja kärkipihtejä ei tarvii laittaa lähellekään kitaran kantta, vaan oikea työkalu on sopiva lenkki tai jakoavain.
 
Näin kun toimii niin ei sit tartte ihmetellä jälkikäteen että tuli säästettyy minuutti aikaa ja kannessa on nätti naarmu :)

 
Jättäisin tuon "mutterisorvin" eli jakoavaimenkin pois "suositeltavien työkalujen" listalta.. ;)
Ennenmuinoin, kun noille vielä sitä pre-sales fiksausta tehtiin, oli käytössä ohutseinämäinen putkihylsy T-vääntimellä, taivutettu lenkkiavain tai kaulusmuttereille tarkoitettu erikoistyökalu..
Samat työkalut käyvät myös virityskoneiden kaulusmutterien kiristykseen.
Ja huomattava, ettei ainakaan jälkimmäisiä ole tarvis kiristää mihinkään huippukireyteen, itse asiassa joissakin virityskoneissa se kaulusmutteri on kovin ohutseinäinen, ja saattaapa jopa katketa, jolloin sen lopun kierreosan poissaanti virikoneen rungosta on "mielenkiintoista" vähintään.
Itse neuvoisin käyttämään, jos tarvetta, tuota miedompaa ruuvilukitetta, ennemmin kuin sille itse kierteelle mitään "jarruja" tekemään. Usein sitten jatko"huolloissa" nuo aiheuttavat ongelmia, jos kierteet on pilattu. Myös joku todella tuhti ruuvilukite aiheuttaa usein päänvaivaa.
Tässä vaan joitain ent. kitarafiksaajan miettehiä.
 
Syy siihen, miksi "tehtaan jäljiltä" noissa on löysyyttä, löytyy muutamastakin seikasta:
Virikoneen mutterit kiristetään kyllä kokoonpanovaiheessa, mutta lämpötilanvaihtelut tuppaavat tekemään tehtävänsä
Mitään mutteria ei kiristetä "reilusti" koskapa vaara sen soittimen pintaviimeistelylle ja koneelliselle "ylikiristykselle" pyritään minimoimaan..
Saattaapa olla että kiristys jää "niukaksi" jos on just työpäivä päättymässä/ruokatunti alkamassa eikä noita kireyksiä siinä lopputarkastuksessa sen kummemmin huomaa, ellei se nyt ihan irti ole.
Nykymaailmassa tuo maahantuojan/myyjän pre-sales fiksaus ei välttämättä kustannussyistä ole muodissa, ellei sitte satu myyjäpuolella olemaan sellasta kaveria joka noita läpi kävisi. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
tommiot
03.11.2011 11:19:58 (muokattu 03.11.2011 11:20:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Jättäisin tuon "mutterisorvin" eli jakoavaimenkin pois "suositeltavien työkalujen" listalta.. ;)
 
Mä arvasin että joku puuttuu tähän, meinasin jo kirjoittaa tohon huomautuksen =) Mun mielestä sillä voi ihan huoletta kitaran mutterit kiristää, sillä momentit on aika pieniä. Autoon en välttämättä jakarilla sit taas koskis.
 
Krice
03.11.2011 11:24:00 (muokattu 03.11.2011 11:25:09)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Virityskoneen mutteria ei kannata muuten sitten kiristää kovin raivokkaasti, koska ruuvi on ontto ja seinämä voi olla niin ohut, että se voi napsahtaa poikki.
 
Jos tuo volanappi on ollut löysä jo uutena niin onpa todella hieno laadunvalvonta Jacksonilla...
 
fox
03.11.2011 12:41:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moridin: Mä arvasin että joku puuttuu tähän, meinasin jo kirjoittaa tohon huomautuksen =) Mun mielestä sillä voi ihan huoletta kitaran mutterit kiristää, sillä momentit on aika pieniä. Autoon en välttämättä jakarilla sit taas koskis.
 
No juu.. ;) Olen sevverran (jo koulutukseltani) wanhan kansan teknikko, että oli pakko huomauttaa jakarista..
Kyllähän sillä huolellisesti toimien saa asiallista jälkeä tuossa(kin) hommassa. Turvallisinta tietenkin on käyttää työkaluja, joiden liikerata on mahdollisimman kaukana lakkapinnasta, koskapa hra Murphy ja kaikki lakinsa ovat aina oikeassa.. :)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Old Joe
03.11.2011 22:25:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: No juu.. ;) Olen sevverran (jo koulutukseltani) wanhan kansan teknikko, että oli pakko huomauttaa jakarista..
Kyllähän sillä huolellisesti toimien saa asiallista jälkeä tuossa(kin) hommassa. Turvallisinta tietenkin on käyttää työkaluja, joiden liikerata on mahdollisimman kaukana lakkapinnasta, koskapa hra Murphy ja kaikki lakinsa ovat aina oikeassa.. :)

 
Samoilla linjoilla. Yleisin kotoa löytyvä jakari on 6", eli 0-jakari, jonka leuat menevät reilusti mutterin ulkokehän yli. Jakaria on hankala pitää sopivassa kulmassa, kallistettaessa yhteen suuntaan raapii säätö ja toiseen suuntaan leuan kärki. Kyllä minä ainakin jätän suosiolla jakarin näissä puuhissa kalupakkiin ja turvaudun lenkkiin, tai hylsyyn.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «