Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Paksummat kielet alemmille vireille
1
Charge
30.10.2011 11:42:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Tarttis saada kitarasta ulos vähän jylhempää jyrinää, joten ajattelin, että mitäs jos asentaisi siihen paksummat kielet. Pysyisivät paremmin vireessä matalissakin vireissä, kuten drop d ja C#. Mitä kieliä suosittelisivat asioista paremmin tietävät? Ja kitaraahan pitää luultavasti säätää johonkin päin, vai kuinka, eli en ole koskaan säätänyt, joten osaisinko itse, vai kannattaako käyttää jossain musiikkiliikkeessä jos säätäisivät? Kiitosta.
 
"Historys Written Today".
Ojamieli
30.10.2011 12:00:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käytän drop-C:ssä ja standard-D:ssä Skull stringsin 11-58 settiä ja hyvin jytisee, sinun tapauksessa käyttäisin varmaankin jotain 11-54 settiä.
 
McNulty
30.10.2011 12:07:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nonexistent: Itse käytän drop-C:ssä ja standard-D:ssä Skull stringsin 11-58 settiä ja hyvin jytisee, sinun tapauksessa käyttäisin varmaankin jotain 11-54 settiä.
 
D'Addariolla on 11-56 nykyään valikoimissaan. Se vois olla ihan ok myös.
Eipä näihin oikein osaa vastata, kun jokaisella on oma yksilöllinen tatsinsa ja makunsa. Toiselle 10-52 toimii hienosti vielä C-vireessäkin, toiselle taas 13-68 on liian lerppu. Ystävällisesti toteankin, että: "Testaa."
 
Kitaran säädöistä sen verran, että intonaatiosäädöt menevät ainakin uusiksi, eikä välttämättä enää paksuimpien kielten kanssa säätövara edes riitä. Jonkinlaisen kompromissin voi joutua tekemään E- ja A-kielen kanssa. Myös pieni kaularaudan säätö ei varmasti ole pahitteeksi jos meinaa radikaalisti muuttaa kielisetin vahvuutta (vaikka virettä lasketaankin). Ja mikäli kyseessä on kelluvatallainen kitara, niin tallan asentoa on hyvä seurailla ja tarvittaessa korjailla kitaran perspuolella olevia jousia säätämällä.
 
If you ain't first, you're last!
dbeatmod
30.10.2011 14:03:05 (muokattu 30.10.2011 14:04:34)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon ite käyttäny Ernie Ballin 12-56 (not even slinky?) drop B-vireessä. Jämäkät ja miellyttävät omille sormille, tuntuu "klangi" ja tiukkuus säilyvän melko pitkään.
 
Kitarana Jazzmaster, hyvin pelaa eikä intonaationkaan kanssa ole ollut omaan korvaan mitään ongelmia. Kaularautaa piti vähän pyöräyttää mutta ei tosiaankaan merkittävästi.
 
McNulty: Eipä näihin oikein osaa vastata, kun jokaisella on oma yksilöllinen tatsinsa ja makunsa. Toiselle 10-52 toimii hienosti vielä C-vireessäkin, toiselle taas 13-68 on liian lerppu. Ystävällisesti toteankin, että: "Testaa."
 
Näinhän se menee, muiden käyttäjien kokemuksista voi saada vähän suuntaa mutta lopputulos selviää vasta kun on testannut.
 
"Nyt saatana niitä kamoja pienemmälle tai lähette vittuun täältä." - "Juice"
Aurora Borealis
30.10.2011 15:39:00 (muokattu 30.10.2011 15:41:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miulla taas on drop C -vireessä käytössä DDT:n 12-60 -setti, ja olen tyytyväinen tatsiin. Yksilöllistähän tämä on, kuten edellä jo sanottiinkin.
Intonaation säätö ei ole vaikeaa, mutta jos ei tunnu onnistuvan, musiikkiliikkeissä säätävät kyllä.
 
"Mitenkäs se oikein meni? No laitetaan lisää säröä" #facepalm#
aimoo
30.10.2011 16:03:06 (muokattu 30.10.2011 16:07:49)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletan että lähtötilanne on siis E-vire? Olisit voinut toki kertoa nykysen kielisetin, ehkä ton floikan myös.
Tohon drop-d:hen ei kait tarvii vaihtaa kuin se dropattava e kieli, koita 54(52 lienee ok myös jos kielisettisi on muuten ohkainen) laittaa siihen, ja tuskin säätöihin tarvii edes koskea, jos ei ole sitä perus floikkaa. niin pienehkö on tuo muutos.
 
Kannattaako käydä musiikkiliikkeessä säädättämässä?
Drop-d ei, C# mielestäni kyllä, kun kokemus on vähäistä, kannattaa ottaa yhteyttä musiikkiliikkeeseen/soitonopettajaan, etkä pyydä vaihtamaan, vaan pyydät opettamaan.
tekemällä ne parhaiten oppii, ja samalla jamppa kertonee kitarallesi sopivan kielisetti c# vireelle, ehkä jopa onnistuneemmin kuin me täällä:)
Itse käytän E:10-46, Eb: 10-52, D:11-54.
 
Jucciz
30.10.2011 16:08:06 (muokattu 30.10.2011 16:08:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Avainsana ois tietää, mikä setti ja mikä kitara sulla on käytössä nyt. 11-setti tuskin toimisi ainakaan mulla kovin tujuissa alavireissä (jos nyt ikinä semmoisia mihinkään sattuisin käyttämään), koska semmoista käytän jo normaalivireessä.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
lukeman
30.10.2011 17:13:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykyään kitara on Cis-vireessä. Kitaroissa on 10-52 ja 11-52 setit. Pidän enemmän tuosta ohuemmasta setistä, tatsi on miellyttävämpi koska aiemmin olen käyttänyt 9-42 settiä. Ehkä 11-52 settiinkin vielä totun ajan myötä. Kokeilua vaan niin kyllä toimiva vahvuus löytyy.
 
Vetehinen
30.10.2011 19:15:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on ollut drop-C -vireellä 25,5" mensuurilla niinkin ohkainen setti kuin Elixir Custom Light (.009-.042), josta alin kieli vaihdettu paksumpaan (.056). Onhan se rimpula mutta oon pystynyt soittamaan. Pistinpä kuitenkin tilaukseen jenkki-eBaysta viisi settiä Elixir Light Heavyjä eli .010-.052 eiköhän se tatsi noihin taivu.
 
One man's trash is another man's treasure.
Charge
30.10.2011 19:45:12 (muokattu 30.10.2011 19:53:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä mulla on käytössä Ibanez rgr321ex ja siinä 09-42 kielisetti.
Luulisin kyllä, että joku 11-54/56 ois mulle aika hyvä setti, koska uskokaa tai älkää, olen soittanut c#-vireessä tällä nykyiselläkin setillä. ;)
 
"Historys Written Today".
Nacher
30.10.2011 20:36:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

11-56 on ihan sopiva drop C:hen, jos haluaa vähän kevyemmän tatsin. Kitarasi on kuitenkin pidempiskaalainen, niin tuo 11-56 ei ole mitenkään mahdottoman löysä tuossa vireessä. Drop C# tai drop D voisi mennä 10-52 ihan hyvin.
 
machinehead72
02.11.2011 10:54:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite tykkään tuosta skull stringsin 9-48 setistä (olisiko light drop-setti?) Soittelen yleensä joko standardi E:stä, Eb:stä, Drop-D:stä tai jos hulluksi heittäydyn, niin Drop-C#:stä. Kaikilla toimii oikein hyvin. Kitarassa on tuo Les Paul skaala, eli oliko se nyt 24,75", ja TOM - talla.
 
http://maihinnousu.net/cherubs Death/Thrash Metallia Pohjanmaalta
HeavyMachinery
02.11.2011 14:45:26 (muokattu 02.11.2011 14:46:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liian ohuet tai liian paksut kielet tekee jären vire ongelmia. Molemmissa tapauksissa on vaikea saada intonaatio kohdilleen.
 
Mulla itsellä on tälläiset käytössä
 
Skaala 24 1/4 - Vire E 52-10 Vire D 56-10 Vire D+drop 60-10
Skaala 25 1/2 - Vire E 56+46-10 Vire D60-52-10
Skaala 27 - Vire E 74+56+46 -10 vire D 60+46-10
 
merkkasin tuohon tuon 6-kielisen settipaksuuden ja siihen lisäkielet kun mennään 7 tai 8 kieliseen.
 
Tykkäsin käyttää hieman paksumpia kieliä mutta olen mieltynyt jotenkin tuohon GHSsään ja noi menee kätevästi niitten settien mukaan. Sanoisin että punottujen kielten paksuntaminen parantaa soundia ja tatsia mutta esim noissa GHS Zakkwylde seteissä ei saa puhtailla järkevää saundia kun ne harppaa niin suuren kynnyksen D:n ja G:n välissä. Mulla on oikeastaan aina G-H-E kielet saman paksuiset riippumatta skaalasta ja vireestä. G:n vaihdan punottuun jos mennään alle D:n kokonais vireessä.
 
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «