Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 2 kitaraa, sama skaala, samat kielet ja silti täysin eri tatsi
1 2
terolt
25.10.2011 18:00:07 (muokattu 25.10.2011 18:01:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinähän sitä otsikossa tulikin jo vauhkottua. Minulla ei varsinaisesti ole mitään ongelmaa asian suhteen, mutta silti mietityttää.
 
Carvin 727, kiinteä talla, 25,5 skaala. Kielet 10-46+60 = loistava tatsi
Brian Moore 907, kiinteä ( samanlainen ) talla, 25.5 skaala. Kielet samat = PALJON löysempi tatsi. Vire normi H.
 
Säädin molemmat kitarat mahdollisimman samankaltaisiksi, että saisin eron selkeästi havaittua. Kaulat luotisuoriksi ja action matalalle. Näennäisesti kitarat on täysin "samoissa säädöissä". Ymmärtäisin pienen eron, koska on eri valmistajan kepeistä kyse. Pari viikkoa soittelin näin ja sitten kuitenkin päätin testata Mooreen 11-49+62 settiä ja sehän toimii vallan loistavasti. Mutta edelleen Mooressa on selkeästi löysempi tatsi?!
 
Mistä moinen? Radiukset on kyllä erimoiset. Samoin nauhojen määrä. Mutta skaalahan on kuitenkin sama, samaten kaulan "suoruus". Tuleeko pienestä, siis niin pienestä erosta, ettei sitä voi silmin havaita, näinkin suuri kerrannaisvaikutus?
 
-T
 
Kaikki mikä ei tapa, sattuu aivan saatanasti. http://myspace.com/terokurkimaki
jra
25.10.2011 18:07:26 (muokattu 25.10.2011 18:17:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka action on sama, niin onko tallan korkeudessa eroa, eli onko siinä jossa on löysempi tatsi kielten kulma tallapalojen yli loivempi? Itse olen ollut huomaavinani että ainakin tune o maticissa ja Telen tallassa tuolla on merkitystä. Tuohan taitaa riippua kaulakulmasta (jos action sama)?
 
Tune o maticin kohdalla perustuu mutuun (vertailu kahden eri kitaran välillä), mutta Telen kohdalla olen joskus testannut kaulakulmaa muuttamalla, jolloin samalla actionilla tallapalojen korkeus muuttuu. Täysin epätieteellistä kuitenkin.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
LaMotta
25.10.2011 18:17:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nauhojen koko vaikuttaa soittotuntumaan todella paljon.
 
"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
mattim
25.10.2011 18:28:57 (muokattu 25.10.2011 18:29:45)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tuossa löysemmältä tuntuvassa kitarassa pidemmät kielet ? Pidempi kieli tuntuu löysemmältä venytyksissä, myös mittauksilla saadaan samanlainen tulos. Kielen pituudella tarkoitan viritin - peräkappale pituutta.
 
kimurantti1
25.10.2011 18:48:06 (muokattu 25.10.2011 18:49:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otelaudan radiuksella on aivan mieletön vaikutus soittotatsiin. Myös kaulaprofiili ja otelaudan leveys tietenkin vaikuttaa siihen, kuinka raskassoittoiselta soitin tuntuu. Kyllä kun monta aivan pikkujuttua ynnätään yhteen, saattaa niistä tulla todella ratkaisevan iso ero.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
pekurides
25.10.2011 20:12:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juu, ei se niin simppeliä ole että sama skaala riittäisi.
 
"takakappaleen" korkeus vaikuttaa roimasti tatsiin vaikka kielet ja talla olisivat kuinka yhtä korkealla.
 
mielummin vähän liikaa kuin liian vähän!
terolt
25.10.2011 21:03:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selema.
 
Molemmissa kitaroissa siis tämmönen talla, kuva Mooresta:
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/90558.jpg
 
Mooressa siis todella erilainen otelauta verrattuna Carviniin, jossa radius on ehkä 12. Carvinissa Jumbonauhat ja Mooressa Mediumit. Näistä kai koostuu sitten ne erot , niinkuin sanoittekin.
 
-T
 
Kaikki mikä ei tapa, sattuu aivan saatanasti. http://myspace.com/terokurkimaki
wilo
25.10.2011 21:12:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nauhojen kiiltävyys ja materiaali vaikuttaa venytyksiin. Rosterinauhoilla tuntus olevan sutjakampi soitella muutenkin ja erityisesti venytykset on helpompia.
 
The Clansman
25.10.2011 21:40:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisiko joku vielä avata tuon ''takakappaleen'' vaikutusta? Mistä siis on kyse ja miten vaikuttaa? Jäi häiritsemään kovasti.
 
LaMotta
25.10.2011 21:41:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The Clansman: Voisiko joku vielä avata tuon ''takakappaleen'' vaikutusta? Mistä siis on kyse ja miten vaikuttaa? Jäi häiritsemään kovasti.
 
Vaikuttaa samoin kuin lavassa loiva ja jyrkkä lapakulma.
 
"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
jra
25.10.2011 22:04:21 (muokattu 25.10.2011 22:05:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos olen oikein käsittänyt ja itse pähkäillyt kielten kulman tallassa ja lavan kulman vaikutusta, niin se koskee kitaroita joissa ei ole lukkosysteemiä. Myös kelluvassa perinteisessä stratotallassa niiden vaikutus on pienempi, koska talla niiaa aina hieman kun kieliä painetaan/venytetään.
 
Vaikutus tatsiin kait johtuu siitä että lukottomassa kitarassa kieli liikkuu aina hieman satulan urassa ja tallapalassa, kun kieltä painetaan ja varsinkin venytyksissä. Kun kulma on suurempi on myös vastus suurempi, jos kulma on pieni niin myös vastus on pienempi. Kulma ja kielen paine tallaa ja satulaa vasten on kompromissi, mitä enemmän painetta niin tiettyyn rajaan sen parempi soinnin kannalta, mutta jäykempi tatsi, ja mahd. vireessä pysymisen ongelmia. Lisäksi kitaran rakenne rajoittaa tietty tuota kielten kulmaa.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Pitkavirta
05.11.2011 06:52:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon funtsinu samaa kysymystä droppi C:llä soitellessa; Stratossa mainio tatsi, Telessä ihan hirveetä spagettia samalla 11-setillä ja samantyyppisillä säädöillä.
Spiral
05.11.2011 09:21:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The Clansman: Voisiko joku vielä avata tuon ''takakappaleen'' vaikutusta? Mistä siis on kyse ja miten vaikuttaa? Jäi häiritsemään kovasti.
 
Minusta kans tuo kuulostaa aika ihmeelliseltä, koska eihän kielten "kireys" voi sieltä siirtyä otelaudalle ilman sen vaikutusta vireeseen.
 
loner
06.11.2011 09:12:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos radius on sama, niin epäilisin tässä tapauksessa suurimman eron tulevan nauhoista. Jumbonauhat antaa erillaisen tatsin kuin mediumit. Alavireessä asia vielä korostuu entistetään.
 
Vetehinen
06.11.2011 14:52:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spiral: Minusta kans tuo kuulostaa aika ihmeelliseltä, koska eihän kielten "kireys" voi sieltä siirtyä otelaudalle ilman sen vaikutusta vireeseen.
 
Auttaisko tämä kuva havainnollistamaan: http://muusikoiden.net/dyn/users/92999.jpg
 
ts. kun bendaat, tuolta tallan takaa kieli antaa vähän periksi, koska kieli ei koskaan taitu samaan kulmaan, kuin kuvassa näkyvä "kuvitelma". Selvensikö?
 
One man's trash is another man's treasure.
Spiral
06.11.2011 17:07:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

beliel: Auttaisko tämä kuva havainnollistamaan: http://muusikoiden.net/dyn/users/92999.jpg
 
ts. kun bendaat, tuolta tallan takaa kieli antaa vähän periksi, koska kieli ei koskaan taitu samaan kulmaan, kuin kuvassa näkyvä "kuvitelma". Selvensikö?

 
Jep, tuo on ihan järkeenkäypä selitys, tosin sillä on täysin päinvastainen vaikutus kuin aikaisempien kommentoijien selityksillä.
 
oamkbonor
06.11.2011 17:14:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos eri ihmiset tekee eri tehtaissa erilaisista materiaaleista erilaisia kitaroita niin kai ne vähän erilaisia saattaa olla:)
 
Vetehinen
07.11.2011 09:54:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spiral: Jep, tuo on ihan järkeenkäypä selitys, tosin sillä on täysin päinvastainen vaikutus kuin aikaisempien kommentoijien selityksillä.
 
Niin ei tuo suoranaisesti kielen kireyttä selitä, mutta jos bendaat ja kielen soiva pituus kasvaa, niin sun täytyy bendata vähän enemmän jotta pääset haluamaasi nuottiin... olisko tämä se pointti, vai olenko hakoteillä?
 
One man's trash is another man's treasure.
darrell
07.11.2011 11:31:56 (muokattu 07.11.2011 11:32:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekurides: juu, ei se niin simppeliä ole että sama skaala riittäisi.
 
"takakappaleen" korkeus vaikuttaa roimasti tatsiin vaikka kielet ja talla olisivat kuinka yhtä korkealla.

 
Tämähän näkyy ja tuntuu selvästi TOM talloissa, joissa tehdasasennettuna kielet laitetaan suoraan stop barin läpi. Toinen vaihtoehto on laittaa kielet läpi stop barista ensin väärään suuntaan ja pyöräytetään kulkemaan stop barin yli tallalle. Kielten korkeus ja soivan pituuden jännitys on sama, mutta kielikulma tallan yli muuttuu ja tatsi löystyy. Itse ole tykästynyt tähän menetelmään ja käytän tätä Les Paulissa.
 
Kolmas vaihtoehto on luonnollisestikin ruuvata stop barin ruuveja auki ja pienentää kielikulmaa nostamalla stop baria, mutta mun mielestä se on paras kunnolla kiinni kanteen ruuvattuna.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
mattim
07.11.2011 11:39:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darrell: Tämähän näkyy ja tuntuu selvästi TOM talloissa, joissa tehdasasennettuna kielet laitetaan suoraan stop barin läpi. Toinen vaihtoehto on laittaa kielet läpi stop barista ensin väärään suuntaan ja pyöräytetään kulkemaan stop barin yli tallalle. Kielten korkeus ja soivan pituuden jännitys on sama, mutta kielikulma tallan yli muuttuu ja tatsi löystyy. Itse ole tykästynyt tähän menetelmään ja käytän tätä Les Paulissa.
 
Kolmas vaihtoehto on luonnollisestikin ruuvata stop barin ruuveja auki ja pienentää kielikulmaa nostamalla stop baria, mutta mun mielestä se on paras kunnolla kiinni kanteen ruuvattuna.

 
Kielikulma ei ole tässä se ratkaiseva. Venyvän kielen pituus kasvaa liki sentin -> tuntuma on kevyempi.
 
Novation Remote SL Compact 25, M-Audio Oxygen 48, M-Audio Profire 610, Mackie Onyx Satellite, Win7 Pro, Reaper, Pro Tools 9, Ableton Live, 11R, Gibson, Tokai, Epiphone, Landola, Bugera ...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «