Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaracompressoreista lisäkysymyksiä
1
hallu
20.10.2011 16:48:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokin aika sitten kyselin mielipiteitä compuroista kun sellaisen hankinta on ollut suunnitelmissa jo reilun vuoden verran. Viimeksi mainitsin T-rexin compuran jota kaavailin. Silloin selitin unelmoivani sellaisesta atakin jälkeisestä niiauksesta saundissa vähän niinkuin jotkin putkitasurit tekevät ja silleen.
 
No nyt olen löytänyt muutaman ehdokkaan lisää tuo n T-rexin rinnalle ja olen tehnyt uuden havainnon kompuroista eli niissä näyttää olevan erilaisia säätimiä riippuen kompurasta. Joten onko kyse siitä, että samaa toiminnallisuutta nimitetään eritavalla valmistajasta riippuen vai toimivatko kompurat jotenkin eri tavalla? uusia ehdokkaita ovat Palmerin kompura (se olisi halpakin, mutta ei tule virtalähdettä mukaan vain patteri) ja ElectroHarmonixilla on kolme kompuraa eli Soulbreeze (ei tule virtalähdettä ja atakkia varten ei ole säädintä vaan kolmiasentoinen kytkin), Whitefinger (tässä kompurassa on erikseen säädin inputille ja outputille, mutta atakkisäätö puuttuu kokonaan ja virtalähde tulee mukaan) Blackfinger (tämän säädöistä ei ole tarkempaa tietoa, mutta tässä on putki ja virtalähde tulee mukaan). Blackfinger on aika saman hintainen T-rexin kanssa ja nuo kaksi muuta Electroharmonixia on siinä satasen tuntumassa ja Palmeri on aika lähellä Bossin kompuraa hinnaltaan.
 
Kertokaas nyt onko se atakki säädin tärkeä ja meinaako tuo putki tuossa yhdessä kompurassa jotain? Uraltonella jossa noita EH:n speduja on myytävänä, on myös soittohuone kuten myös musafasulla, joka myy T-rexiä joten varmaan käyn noita ihan kokeilemassakin ennen ostopäätöstä. Viimeksi minulle kerrottiin, että kompuroiden "läpinäkyvyydessä" on eroja niin että paremmat ovat "läpinäkyvämpiä" (mitä se sitten tarkoittaakaan oletan sen tarkoittavan sitä että soundi pysyy avoimempana ja kompuran toiminta on huomaamatonta tai vähemmän alleviivaavaa sellaisessa "läpinäkyvässä" kompurassa).
 
T-rexistä en tiedä tuleeko sen mukana virtalähdettä (hinnan puolesta voisi vaikka tullakin). Tällä hetkellä olen eniten kiinnostunut EH:n black ja whitefingeristä ja t-rexistä, mutta palmerin ja bossinkin ajattelin kumminkin verrokiksi tsekata kun en noista paljoa tiedä. Minulla on kuitenkin mielessä jonkilainen kuulokuva siitä miten toivon sen kompuran kitarasoundiini vaikuttavan.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
T.K.
20.10.2011 17:52:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos lähestytään asiaa hieman yksinkertaisemmin. Siis esim. MXR super comp maksaa uutena noin 100 e, siinä on kolme säädintä: output, attack level ja sensitivity.Niitä pyörittelemällä saa tasoiteltua sopivat komppisoundit tai boostattua makeet leadit.Läpinäkyvyys on kai sitä ettei kompura pilaa skitan ja vahvarin ominais soundia.En osaa tarkemmin analysoida, tehköön sen joku muu.Tarkoitukseni oli tuoda esiin edullinen mutta hyvä perus kompura, josta on saatavilla myös " dyna comp " malli kahdella säädöllä.
 
T-Stag
20.10.2011 23:07:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T.K.: Jos lähestytään asiaa hieman yksinkertaisemmin. Siis esim. MXR super comp maksaa uutena noin 100 e, siinä on kolme säädintä: output, attack level ja sensitivity.Niitä pyörittelemällä saa tasoiteltua sopivat komppisoundit tai boostattua makeet leadit.Läpinäkyvyys on kai sitä ettei kompura pilaa skitan ja vahvarin ominais soundia.En osaa tarkemmin analysoida, tehköön sen joku muu.Tarkoitukseni oli tuoda esiin edullinen mutta hyvä perus kompura, josta on saatavilla myös " dyna comp " malli kahdella säädöllä.
 
Mulla on MXR Super Comp ja se lisää yläpäätä, eli värjää saundia hieman. Toisaalta pidän siitä, mitä se tekee. Attack-säätö on suurin syy miksi pedaalin ostin ja Dyna Compissa sen puute on suurin syy miksi en sitä halua. Jos haluaa kompressoripedaalin joka ei todellakaan värjää (ja on muutenkin ihan loistava) kannattaa tsekata MI Effectsin Compressor.
 
T.K.
21.10.2011 08:30:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, näin on. Mxr värjää jotenkin hyvällä tavalla soundia, siksi myös mä sen valitsin.Olen kuulevinani sen soundeja myös Albert Järvisen soitossa ja myös joillain Policen levyillä.
 
dropD
21.10.2011 09:14:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma kokemus kompuroista on sellainen, että todellakin pitää itse kokeilla ja ruuvailla. Mitä enemmän säätöjä, sen hankalampi löytää se optimiasetus. Super Compin ja Dyna Compin en koskaan päässyt oikein sinuiksi. Kompurat tuppaavat aina värittämään vähän soundia ja on omista mielihaluista kiinni onko se hyvään vai huonoon suuntaan.
 
Mulle osoittautui oikeaksi ratkaisuksi Orange Squeezer (DIY klooni). Värittää soundia (mun mielestä) hyvään suuntaan ja säätäminen on helppoa (pelkkä level). Tuossa pätkää, missä minusta tulee esiin hyvin OSQ:n luonne http://www.youtube.com/watch?v=VgMqrG5cSCA . Suhteellisen helppo tehdä itse / teettää. Kaupallisiakin klooneja tästä on monia.
 
Monipuolisesti säädettävistä kompuroista hyväksi todettu on tuo http://www.youtube.com/watch?v=2rO5N_wlD94 . Saatavuus vaan voi olla heikkoa tai ainakin tuuripeliä. En omaksi tuollaista koskaan löytänyt...
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
LaMotta
21.10.2011 16:27:22 (muokattu 21.10.2011 16:27:43)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Boss CS-3. Peruskompura. Löytyy mm tone säätö.
 
"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
Jucciz
21.10.2011 16:31:45 (muokattu 21.10.2011 16:35:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostipa ketjun aloittajaa tai ei, tässä taannoinen testini Maxon CP101 -kompurasta äänipätkineen:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=7964755#p7964755
 
Kompura on sittemmin vaihtunut Retro-Sonic Compressoriin, mutta muistan kyllä, että Maxon oli laadukas ja perussoundia värittämätön kompura, jossa tosin mainittua attack-säätöä ei ollut. Sillä sai kätevästi kitaraan lisää sustainia, mutta soundi pysyi hämmentävän hyvin ennallaan. Myös vahvistimen boostaajana laite kunnostautui mainiosti.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
jyrkalt
21.10.2011 20:05:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä jauhan taas Rothwell Love Squeezesta.
Ei liiemmin väritä saundia ja tässäkin kahdella potikalla säädetään leveliä ja sustainia. Mun oma kompura suositus olis tämä.
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
sickboy
24.10.2011 12:58:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T-Stag: Mulla on MXR Super Comp ja se lisää yläpäätä...
 
Mulla on sama pedaali ja mun mielestä se ennemminkin leikkaa yläkertaa.
 
hallu
24.10.2011 19:53:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin vantaan musafasull akokeilemassa sitä sinistä bossin kompuraa ja niillä ei niitä T-rexejä ollutkaan vaan niitä löytyy ainoastaan kaisaniemen myymälästä. Kitarana bja telecaster ja Fender BluesJuniori vahvistimena. Ensinnäkin tuo bluesjunnu oli uusi tuttavuus ja vaikutti pätevältä vahvistimelta ja aika hyvännäköinenkin kaksivärisellä toleksilla. Mutta siitä bossista sen verran, että soundissa en isompia puutteita havainnut enkä osannut havainnoida minkä verran se soundia värjäsi (siinä on se tone-potikka jolla saa kyllä ääntä kummasti kirkastettua). Levelin lisäksi siinä on Attac ja Sustain säätimet. Atakki lisäsi kyllä vähäsen napsetta, mutta sustaini puraisi paljon selkeämmin ja lisäsi äänen volyymia eli oikeastaan sitä tasoa piti hakea sustainin ja levelin kanssa yhdessä ja atakki ei tehnyt paljoakaan.
 
Se muutti soundia sen suuntaiseksi kuin olin odottanutkin mutta kovin vaatimattomaksi jäi lopulta se vaikutus eikä se muuttanut bluesjunnua twin57:ksi kuten olin toivonut, mutta vei kyllä pikkuisen siihen suuntaan. Käyn vielä uraltonella tyyppäämässä Palmerin ja ne kolme ElektroHarmoniksia ja jostain täytyisi se T-rexi yhyttää, niin teen sen jälkeen päätökseni minkä noista valitsen. Bossi oli niinku ihan okei, mutta ei räjäyttänyt tajuntaa ja mä läälun, että siinä se sustain on se juttu eli bossi sopinee hyvin säröpurkkien jatkoksi heavymiehelle, mutta ei mainittavastituonut sitä minun hakemaani keinuntaa. TOisaalta baja on ihan helvetin atakkinen kitara eli ei siinä kompuralle jää paljoa enää lisättävää kun kitara napsuu itsessäänkin jo niin että hiiretjuoksee pitkin selkäpiitä:-).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
hallu
01.11.2011 16:39:00 (muokattu 01.11.2011 22:35:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset kaikille hienoista vastauksista ja vaikka aihe alkaa jo olla vanha, niin tunnen velvollisuudekseni vielä kertoa, että kompura on nyt ostettu ja ehkä jossakin vaiheessa annan vähän täsmällisempääkin arviota siitä kunhan kunnolla tutustun laitteeseen.
 
Kävin siis tänään Uraltonessa ja sain paitsi kompuran, myös uutta oppia. Ostin Elecrtro-harmonics whitefinger pedaalin. Testasin kolmea kompuraa eli tämän valitsemani lisäksi saman valmistajan Soulsqueezer ja Blackfinger malleja. Sitä T-rex compnovaa en sitten saanut koskaan aikaiseksi lähteä testaamaan kun olisi pitänyt lähteä jonnekin jumalan selän taakse kaisaniemeen sitä kokeilemaan. Sinällään harmi koska T-rex compnova olisi ollut aika edullisesti torillakin ja sain yhden edullisen tarjouksen sellaisesta.
 
Whitefinger on transistoripeli toisin kuin balckfinger, joka on paitsi putki peli niin myös vähän kalliimpi. Laitteissa on selviä yhtäläisyyksiä ja myyjä kuvasikin että ne edustavat kahta eri toteutustapaa samasta asiasta. Whitefingerissä on joku fiini ledilamppujuttu jollaisia kuulemma käytetään kalliissa studiokompuroissa. Myyjä kertoi, että kompressoria haetaan useinmiten tuomaan pikkuisen sustainia soundiin ja pikkuisen tiivistämään säröä eli sen pitäisi toimia vähäeleisesti ja huomaamattomasti ja olla sellainen "läpinäkyvä". Minä taas en hae sellaista vaan haluan käyttää kompuraa tehosteena eli tavoite on että se pumppaa sitä soundia ja korostaa atakkia. Whitefinger ja Soulsqueezer tekevät juuri niin eli eivät todellakaan ole mitään huomaamattoman vähäeleisiä vaan tarvittaessa muokkaavat voimakkaasti sitä soundia. Blackfingerkin oli aika jees, mutta se viimeinen yltiöpäisyys tuntui siitä puuttuvan, vaikka toisaalta se boostas aika mageesti sitä sisään menevää signaalia halutessa. Blackfinger oli ilman muuta tyylikkäin peli noista ja sensitiivisyys säädintä lukuunottamatta aika samanlainen säädöiltää whitefingerin kanssa olin hyvin vähällä valita sen mutta lopulta whitefingerin soundimaailma vaan tuntui niin paljon paremmalta. Soulsqeezer oli myös vahva ehdokas ja tarjosi sitä samaa mojoa kuin whitefingerkin ja lisäksi pidin sen yksinkertaisesta käyttöliittymästä, mutta siinä ei tullut virtalähdettä mukaan ja virtalähteen kanssa sen hinta kipusi samaan whitefingerin kanssa joten otsin sitten sen kun siinä oli se ledijutskakin.
 
Se T-rex jäi kaivelemaan, mutta toisaalta Bossin mitäänsanomattomuus sai minut epäröimään että kompuroita tehdään varmaan aika erilaisiin tarkoituksiin erilaisin toteutuksin niin ei se välttämättä olisi ollut minulle oikea kun aikaisemmassa ketjussa sitä kuvattiin läpinäkyväksi jollaista en siis hae, vaan mahdollisimman näkyvää.
 
-----/edit---------
 
Mä editoin tähän jatkoksi ensihuomioita ettei suotta nouse tuohon keskustelun kärkeen tämä topikki jos ei välttis kiinnosta ketään.
 
Olen nyt illalla leikkinyt tuolla uutukaisella kompressorilla ja enää ei kaivele se compnova, koska tämä on ihan täydellisesti sitä mitä olin etsimässä enkä voisi ola enää tyytyväisempi vaikka se compnova olisikin parempi. Ensinnäkin tuo mainitsemani ledihässäkkä selvisi. Eli kyse on siitä, että elektronisesti sen kompressio voidaan toteuttaa erilaisilla tavoilla ja tässä kompurassa on käytetty valovastukseksi nimettyä kompnenttia joka siis lienee tuon kompression sydän. Niitä valoja siinä on sitten kahta vaihtoehtoa eli tavallinen lamppu ja ledi ja ne tuottavat erilaisen soundin molemmat. Se squash kytkin vaikuttaa atakin nopeauteen ja puraisee nimenomaan kun se hehkulamppu on käytössä. Lisäksi löytyy sensitivity säädin (tuo jotenkin säätää sitä herkkyyttä että kinka äkkiä se lähtee puraisemaan se kompressio tjsp. ei kandee kääntää kaakkoon tuota namiskaa), compress säätimellä tietenkin sitä pakkausta että kuinkä lyttyyn sen signaalin haluaa pistää (tällä vehkeellä saundin saa kuulostmaan pidätetyltä suomenruotsalaiselta pierulta:-)). Pre ja Post gainien avulla tällä vehkeellä voi buustata myös signaalia. Inputin lisäksi on kaksi ulostuloa ("Efeckt out" ja "dry out") joista toisesta saa kitaran kuivana ilman mitään tehosteita (en tiedä mitä sillä tehdään, mutta ehkä se selviää myöhemmin).
 
Tähän kompuraan ei varmasti heavymiehet koske pitkällä tikullakaan. Tämä on selvästi funkyjen soul, blues ja jazzmiesten ja naisten työkalu. Hevarit tykkää kaiketi enemmän semmoisista sustainia lisäävistä kompuroista jotka ei pumppaa mikäli oikein ymmärsin. Sellaisen havainnon tein, että kompressoreissa samankin valmistajan malleissa on todella paljon eroja ja kannattaa selvittää itselleen mitä siitä kompurasta oikein haluaa ja lähtee sitten hakemaan oikein painottunutta laitetta. Näitä kannattaa myös ehdottomasti testata ennen ostamista kun kaikissa musakaupuissa nykyisin sellainen mahdollisuus on. Itse jos olisin ostanut sian säkissä niin en välttämättä olisi pettynyt, koska tätä vhitefingeriä tai black fingeriä olisin kuitenkin ollut ostamassa ja vaikka blackfinger ei olekaan minulleniin mieluinen kuin tämä, niin en olisi siihenkään pettynyt ja siinä olisi ollut ihan riittävästi samaa mojoa kuin tässäkin.
 
Bissi oli mitään sanomaton, Palmeria en sitten testannut ja comnova jäi myös testaamatta, mutta se jäi vähän mietityttämään joten sen varmaan tyyppään jos joskus jossakin näen.
 
------edit/-----
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «