Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaularaudan löysääminen kun kaula on irti rungosta
1
Live Wire
16.10.2011 15:14:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisikö kaularautaa löysätä, kun kaula on irti rungosta muutaman viikon ajan? Kaula oli siis sitä ennen paikallaan ja rauta säädettynä kielten kera. Meneekö kaula huonoon kuntoon, kun kielet eivät ole vetämässä?
 
Seba
16.10.2011 15:43:12 (muokattu 16.10.2011 15:44:18)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Live Wire: Pitäisikö kaularautaa löysätä, kun kaula on irti rungosta muutaman viikon ajan? Kaula oli siis sitä ennen paikallaan ja rauta säädettynä kielten kera. Meneekö kaula huonoon kuntoon, kun kielet eivät ole vetämässä?
 
selviää kun laitat sen takaisin kiinni ja virität kitaran jotta tarviiko säätää.
 
Ei se miksikään mene irrallaan normaaliolosuhteissa.
 
Aku Ankka
pekurides
19.10.2011 00:04:51 (muokattu 19.10.2011 00:06:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juu, varmaan tapauskohtaista tai sitten tuuripeliä mutta ei mulla ainakaan vanhan japsi charvelin pultti-kaula sanonut mitään vaikka nauhojenhiontaoperaatsiuuni venähti useemman viikon ja sen ajan ilman kieliä koko kepukka ja saman tein myös tsekki epiphonen lespalle, liimakaula siis.
 
välillä tuntuu että jotkut saavat jotain kiksejä kun pelottelevat että kaula syttyy palamaan ja kitara tekee rikosilmoituksen sinusta jos kiristät/löysäät enemmän kuin vartti kierroksenkin yhden päivän aikana:=)
 
ps. voishan se löysäys ihan hyväksikin olla?
 
mielummin vähän liikaa kuin liian vähän!
hevikukko
19.10.2011 00:27:35 (muokattu 19.10.2011 00:34:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koitappa säilyttää kaula irtonaisena vain hiukan löysättynä mahdollisimman tasaisessa ilmastossa. Jos kitarassa on ollut kevyet kielet, niin ei tarvii hirveesti löysätä jännitystä pois. Ehkä noin 1/4 kierros löysälle ja Thats it! Ei liian kosteaa, ei kuumaa eikä kylmää vaan vaihteluiltaan mahd. samanlaisessa ätmösfäärissä kuin paikka jossa irroitit sen. Näin luulisi kaulan puun olevan neutraali eläessään ja seistessään yksinään ilman jännitystä. Ei luulisi kääntyvän kieroksi korkkiruuviksi "Back bowed".
 
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
Krice
19.10.2011 09:10:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä olisi taas myytinmurtajille töitä. Pysyykö kaula ok-kunnossa, vaikka kaularautaa ei säätäisi kun se irroitetaan rungosta.
 
Decadetroll
19.10.2011 10:08:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On nuo itselläni ainakin pysyneet kuosissa. Yks kaula on ollu noin 5 vuotta irti ilman mitään säätämisiä ja toinen noin vuoden, eikä kumpikaan ole elänyt käytännössä yhtään. Ja noin vertailun vuoksi sanottakoon, että toinen on mahonki ja toinen vaahterakaula.
 
"ja by the way! tähdennän, että kyllä kyllä nukun alasti jos joku sitä miettii? mutta toivon, että kukaan ei menetä yö uniaan sen asian suhteen, mutta jos kuitenkin luulet, että olet mahdollisesti menettämässä unesi, niin laita "privana" viestiä." -Rijkar
Volle
19.10.2011 12:19:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä ne muodossaan pysyy. Mulla on ollut monta kaulaa muutamasta viikosta vuosiin kielittä eikä ne olleet millänsäkään.
 
Ne jotka menee propellille, tekis sen saman varmaan kielien kanssakin.
 
oiva tumpeloinen
19.10.2011 13:42:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Volle: Kyllä ne muodossaan pysyy. Mulla on ollut monta kaulaa muutamasta viikosta vuosiin kielittä eikä ne olleet millänsäkään.
 
Ne jotka menee propellille, tekis sen saman varmaan kielien kanssakin.

 
Näin. Yksi projekti seisoi mulla vuoden kulmissa, kun ei saanut aikaiseksi laittaa kasaan. Kun sen viimein sai kasaan, ei siinä mitään ongelmia ollut, vaikka kaulasta mitään ollut löystettykään.
Antti1
19.10.2011 13:43:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nimenomaan ne kielethän kaulaa propellille kiskoo, jos niin on mennäkseen. Toki puussa voi olla jännitteitä ja se saattaa kiertyä ajanmyötä, mutta sen se sitten tekee kielillä tai ilman ihan yhtälailla, kuten aiemmin jo todettiin.
 
Eipä ne metsän puutkaan rikki mee ilman kitaran kieliä ja kaularaudan säätöä...
 
Osta Rolandin sähköpannut, osta osta
Puavali
20.10.2011 00:54:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Nimenomaan ne kielethän kaulaa propellille kiskoo, jos niin on mennäkseen. Toki puussa voi olla jännitteitä ja se saattaa kiertyä ajanmyötä, mutta sen se sitten tekee kielillä tai ilman ihan yhtälailla, kuten aiemmin jo todettiin.
 
Juu, kyllä mulla on parin kitaran kaulat menneet propelille kielien ollessa paikallaan. Toisessa selvittiin nauhojen hiomisella, toisessa hiottiin jo enempi puuta kuin metallia pois.
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «