Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bogner duende simahti keikalla. Putkiko meni?
1 2
evaddave
08.10.2011 13:01:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eilen keikalla ollessani Duende alkaa yhtäkkiä pörisemään isosti. Kytkin stand by:n päälle ja kokeilin kohta uudestaan: Vahvistin toimi puoli minuuttia ja alkoi taas pörisemään. Huomasin jo soundcheckissä jatkuvaa vaimeata ininää vahvistimessa.
 
Lienee aikaa vaihtaa putket. Olen kokematon niissä hommissa, joten voisiko jengi täällä suositella minkä merkin putkia kannattaisi vahvistimeen asennuttaa? Vahvistimessa tulisi olla mahd. monipuolinen soundipaletti, koska säännöllisesti vaihtuvien projektien takia soitan musaa perinteisestä jatsista kasariheviin painopisteen ollessa kuitenkin enemmän kevyemmän musan puolella(jazz, Funk, soul, blues, rock jne.).
 
Bognerin www-sivuilla suositeltiin sovtekin 12ax7-etuasteputkia ja JJ 6V6 pääteputkia. Sitten on vielä se 5AR4(Onko tämä nyt se tasuri?) Minkä merkin putkia tähän kannattaa käyttää? Ajattelin vaihdatuttaa samalla kertaa kaikki putket. Kertokaa vähän minkälaisilla putkilla ja miten homma kannattaisi hoitaa?
 
evaddave
08.10.2011 13:04:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ja putkien hinnalla ei niin hirveästi ole väliä. Mahdollisimman laadukasta soundia ja luotettavuutta haetaan.
 
Jucciz
08.10.2011 13:10:54 (muokattu 08.10.2011 13:17:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mullakin Duende yhdellä ainoalla keikalla alkoi pöristä ihan mystisesti kesken kaiken todella äänekkäästi. Onneksi sitä kesti vain hetken ajan ja se loppui sitten eikä sen koommin enää toistunut. Syy ei selvinnyt ikinä - liekö mahdollista, että keikkapaikan sähköissä olisi ollut häikkää, vaikea sanoa. Putkia en epäile syypääksi, koska ongelma korjaantui itsestään: en vaihtanut putkia pitkään aikaan tuon tapahtuman jälkeen ja kone oli aivan normaali kuukausien ajan, kunnes sitten oikeasti olikin aika vaihtaa pääteputket kun vahvistin alkoi rätistä ja napsua ja teho hiipua, mikä on ihan normaalia pääteputkien tullessa tiensä päähän.
 
Mää laitoin Tung-Sol:in 6V6-putket omaan Duendeeni kun tuli vaihdon aika ja hienosti pelasivat. Niiden säröytymiskynnys on hieman matalampi kuin JJ:iden, mutta mielestäni soundi on musikaalisempi, JJ:t ovat vähän kliinisempiä. Kannattaa samalla ostaa sovitettu nelikko pääteputkia: vaihdat putkista kaksi paikalleen saman tien ja pidät toiset kaksi varalla - ne menee sitten samoilla bias-säädöillä sisään seuraavan kerran kun pääteputket ovat taas vaihdon tarpeessa.
 
Etuasteputkia tuskin tarvitsee vaihtaa kaikkia - jos edes yhtä - mutta jos tilaat joka tapauksessa putkia, ota vaikka pari kappaletta myös ECC83:ia (eli 12AX7 eli 7025). Koko satsin vaihtaminen tuskin on perusteltua, sillä reverbin ja efektiloopin putket kestävät melkeinpä ikuisesti. Kovimmalla rasituksella on vaiheenkääntöputki, eli se, joka on lähinnä pääteputkia.
 
Mää en kyllä Sovtek:eja ekana laittaisi etuasteeseen, koska parempisoundisiakin putkia löytyy. Toisaalta, Sovtekit ovat yleisesti ottaen kestäviä ja toimintavarmoja. Nykyputkista mulla on hyviä kokemuksia ainakin TAD-putkista. JJ:t toimivat monesti myös, mutta niiden laadussa oli ainakin joku vuosi sitten aika paljon heittelyä. Ekaksi putkeksi (V1) voisin suositella vaikkapa TAD Highgradea, koska se on erittäin hyväsoundinen ja laadukas putki - ja V1 on koneen perussoundin kannalta tärkein putki.
 
Myös tasasuuntausputki kannattaa olla varalta jemmassa, jos kesken keikan sattuisi pamahtamaan. Mikä tahansa 5AR4 eli GZ34 hoitaa homman varmasti riittävän hyvin.
 
EDIT: Jaa, jos hinnalla ei ole väliä ja haluat maailman parasta sekä soundin että eliniän puolesta, voin kyllä myydä sulle muutaman Telefunkenin. Kysy lisää, jos kiinnostaa. :)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
evaddave
08.10.2011 13:17:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaatteko sanoa mistä putkia kannattaa ostaa/tilata? Asun itse Oulussa.
 
Jucciz
08.10.2011 13:18:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

evaddave: Osaatteko sanoa mistä putkia kannattaa ostaa/tilata? Asun itse Oulussa.
 
Uraltone on ainakin hyvä vaihtoehto.
 
http://uraltone.com/kauppa/index.ph … cat=c5_-b--BIG-Tubes--BIG---b-.html
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
RKoo
08.10.2011 13:20:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

evaddave: Bognerin www-sivuilla suositeltiin sovtekin 12ax7-etuasteputkia ja JJ 6V6 pääteputkia.
 
JJ:n 6V6 muistuttaa rakenteeltaan ja soundiltaan enemmän 6L6:ta kuin perinteistä 6V6:ta. Riippuu siis siitä mitä soundia haet, JJ soundiltaan isompi, enemmän headroomia, alapäätä jne kuin esim TungSolissa tai muussa perinteisemmässä 6V6ssa. JJ kestää rakenteestaan johtuen suurempia jännitteitä kuin monet muut 6V6:t, joten jos soundi on tähän asti miellyttänyt, on varmasti helpointa jos ei vaihda merkkiä..
 
Etuasteputket taas ovat eri juttu.. Oman kokemuksen mukaan uusista putkista TungSolin 12AX7 on ylivoimaisesti paras. NOS on sitten asia erikseen..
 
Jucciz
08.10.2011 13:25:25 (muokattu 08.10.2011 13:29:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun Duende ainakin tuli Tesla/JJ 6V6GT -pääteputkilla. Niissä luki isolla "ARS". En ole varma, mutta luultavasti eri putkia kuin nuo perus-JJ:t punaisella logolla.
 
Jep, löysinpä kuvankin kun vähän pengoin:
http://dl.dropbox.com/u/4302688/ars.jpg
 
Kieltämättä on omaa Duendea vähän ikävä. Hiton hyväsoundinen vahvistin.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
RKoo
08.10.2011 13:35:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mun Duende ainakin tuli Tesla/JJ 6V6GT -pääteputkilla. Niissä luki isolla "ARS". En ole varma, mutta luultavasti eri putkia kuin nuo perus-JJ:t punaisella logolla.
 
ARS on firma joka re-brandaa putkia, samaan tyyliin kuin esim Fender, Groove Tubes jne.
 
Itselläni on kaksi paria EL84sia joissa ARS - leima, toisessa 100% sama konstruktio kuin nyky-JJssä, toiset taas jotain muita, ehkä jopa NOS ulkonäön perusteella?
 
Luultavasti nykyiset ARS-6V6:t ovat JJ:tä, ne kun ovat halvimpia ja helpoiten saatavissa re-brandaajien käyttöön.
 
Toki voi käydä säkä, ja vahvistimeen eksyä ARS:it siltä ajalta kun ostivat armeijan ylijäämäputkia ja löivät niihin oman leimansa.. Tänä päivänä epätodennäköistä, tosin.
 
jyrkalt
08.10.2011 13:37:03 (muokattu 08.10.2011 13:37:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mun Duende ainakin tuli Tesla/JJ 6V6GT -pääteputkilla. Niissä luki isolla "ARS". En ole varma, mutta luultavasti eri putkia kuin nuo perus-JJ:t punaisella logolla.
 
Jep, löysinpä kuvankin kun vähän pengoin:
http://dl.dropbox.com/u/4302688/ars.jpg
 
Kieltämättä on omaa Duendea vähän ikävä. Hiton hyväsoundinen vahvistin.

 
Mulla on tuossa Divided by 13:ssä myös noita ARS-leimattuja putkia.
Kiinalaisia putkia jotka on muistaakseni jenkeissä testattuja ja leimattuja.
Ainakin Dividedissä ne toimii todella hyvin. Miksei siis muissakin.
 
edit: Rkoo kerkesi ensin :)
 
Etuasteputkissa noin uustuotannosta mää itse suosin Tung-Solia ja on mulla muutama Telefunkenkin joissa on kyl järkyn_hyvä_saundi myös. Varsinkin Marshall-saundisissa vehkeissä.
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
evaddave
08.10.2011 13:37:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse oon tykänny duendesta paljon kans. Hyväsoundinen ja monipuolinen vahvistin
 
oiva tumpeloinen
08.10.2011 13:44:45 (muokattu 08.10.2011 13:45:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mun Duende ainakin tuli Tesla/JJ 6V6GT -pääteputkilla. Niissä luki isolla "ARS". En ole varma, mutta luultavasti eri putkia kuin nuo perus-JJ:t punaisella logolla.
 
Jep, löysinpä kuvankin kun vähän pengoin:
http://dl.dropbox.com/u/4302688/ars.jpg
 
Kieltämättä on omaa Duendea vähän ikävä. Hiton hyväsoundinen vahvistin.

 
Lukiko sulla jossain niiden olevan Teslaa/JJ:tä? Mulla ei putkissa lue kuin tuo maininta persiistä, ja Bognerin sivuilla ne kehoittaa käyttämään Svetlanan putkia. Tiedä sit, mitä ne sen kummemmin on oikeasti.
 
E: tosin mulla ei ole Duendea.
Jucciz
08.10.2011 13:47:19 (muokattu 08.10.2011 13:50:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Lukiko sulla jossain niiden olevan Teslaa/JJ:tä? Mulla ei putkissa lue kuin tuo maininta persiistä, ja Bognerin sivuilla ne kehoittaa käyttämään Svetlanan putkia. Tiedä sit, mitä ne sen kummemmin on oikeasti.
 
E: tosin mulla ei ole Duendea.

 
Hittoku noista kuvista ei erota enkä oo ihan varma, onko niitä isompina vielä jossain.
 
Tämmöinen löytyi googlettelulla:
http://www.avx.hu/forum/uploads/mon … st-21484-056001900%201299850547.jpg
 
EDIT: Löysinpäs, eli joo, kyllä mun ARS:eissa ainakin luki "Tesla/JJ" - TJEU: http://dl.dropbox.com/u/4302688/ars.jpg
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
oiva tumpeloinen
08.10.2011 13:53:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Hittoku noista kuvista ei erota enkä oo ihan varma, onko niitä isompina vielä jossain.
 
Tämmöinen löytyi googlettelulla:
http://www.avx.hu/forum/uploads/mon … st-21484-056001900%201299850547.jpg
 
EDIT: Löysinpäs, eli joo, kyllä mun ARS:eissa ainakin luki "Tesla/JJ" - TJEU: http://dl.dropbox.com/u/4302688/ars.jpg

 
Ok. Pitääpä joskus ihan mielenkiinnosta katsoa, mitä omissa seisoo. En sen tarkemmin katsonutkaan, kun keskityin hekottelemaan tuolle ars-leimalle.
RKoo
08.10.2011 15:55:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkaa mennä ohi aiheen aika väkevästi, mutta
 
http://www.arselectronics.com/ARSWEB/fp2_1a.html
 
Ovat siis tosiaan uudelleenbrändättyjä nykymerkkejä - tosin stocklistillään on myös RCA:ta ja muita NOS - merkkejä. Jos käy siis tuuri niin vahvistimestaan saattaa löytää niitä vanhoja hyviä putkia tuolla leimalla. Todennäköisyys siihen että Bogneristaan löytyy RCA:ta jotka valmistaja on sinne hyvää hyvyyttään laittanut on kuitenkin häviävän pieni..
 
evaddave
08.10.2011 16:56:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä tämä NOS muuten tarkoittaa?
 
Metal God
08.10.2011 16:56:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

evaddave: Mitä tämä NOS muuten tarkoittaa?
 
New Old Stock - uutta vanhaa tavaraa
 
Mister Universe
evaddave
17.10.2011 23:19:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä kysyisin asiaan enemmän perehtyneiltä suositusta tasasuuntausputkeksi? Siinä pitäisi olla bognerin sivujen mukaan 5AR4.
 
evaddave
17.10.2011 23:26:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herra Bogner itse puhuu tasureista tähän malliin sivuillansa:
 
"Different brand rectifier tubes of the same type can change the amps feel dramatically from tight to loose or to higher or lower headroom. A solid state rectifier will have the least sag and most headroom, the plate voltage will be higher, keep in mind the amp was designed for a tube rectifier for reliable operation!"
 
Jucciz
18.10.2011 00:26:00 (muokattu 18.10.2011 00:36:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samalla kun vaihdoin pääteputkiksi Tung-Sol 6V6:t, vaihdoin myös tasuriputkeksi 70-lukulaisen Sylvania 5Y3:n. Alkuperäinen kiinalainen 5AR4 antoi sen verran korkeamman anodijännitteen, etten saanut biasia edes trimmerin ääriasennossa aivan niihin lukemiin, joihin tähtäsin. 5Y3:lla puolestaan pääsin sopivaan haarukkaan. Tuskinpa mitään olisi mennyt rikki 5AR4:lläkään, mutta pelasinpahan varman päälle. Tung-Soleille tuo 5Y3 näemmä ainakin sopii, koska niiden headroom ja teho on hieman pienepi kuin vaikkapa JJ:n 6V6:ien, joita pidetään miltei 6L6GC:iden kaltaisina - nehän sietävät tosi paljon perus-6V6:ita korkeampia anodijännitteitä.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
jyrkalt
18.10.2011 00:38:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

evaddave: Herra Bogner itse puhuu tasureista tähän malliin sivuillansa:
 
"Different brand rectifier tubes of the same type can change the amps feel dramatically from tight to loose or to higher or lower headroom. A solid state rectifier will have the least sag and most headroom, the plate voltage will be higher, keep in mind the amp was designed for a tube rectifier for reliable operation!"

 
Onko tästä ymmärrettävissä että "amps feel dramatically from tight to loose"
tässä puhutaan attakista?
Vähän jauhan tuosta omasta Dividedistä by 13 vahvarista.
Olin ensin tuon vahvarin attakin kanssa aika hädässä. Sitä attakkia meinaan oli enemmän kuin mihin oon tottunut muilla vahvistimilla.
Soittotatsia piti muuttaa aikasta paljon että soitto alkoi kuulostamaan "hyvältä".
 
Eli mun pointti olis tämä. Siis vaikuttaako tasuriputki myös vahvarin attakkiin vai oonko mä taas ihan hakoteillä?
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «