Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaroiden testaus silmät sidottuna?
1 2 3 4
Sintti
17.10.2011 14:54:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjensta,
 
tulipa tässä mieleeni moinen ja ihan mielenkiinnosta ajattelin aloittaa ketjun. Onko kukaan koskaan kokeillut testailla useampaa kitaraa silmät sidottuna esim. musiikkiliikkeessä? Ajatuksena siis, että keppejä annetaan kouraan peräkkäin eri hintaluokista. Niistä sitten järjestetään kitarat paremmuusjärjestykseen.
 
Tietenkin kitaroiden tulisi olla suhteellisen samanmuotoisia, ettei valinta synny kitaran muodon perusteella. Saisi ainakin puolueetonta tietoa ilman sitä hintalappulisää (kallis kitara -> aivot viestittävät, että tämän on pakko olla parempi kuin muut).
 
Sehän on ihan todistettu juttu myöskin, että näköaistin puuttuessa muut aistit tehostuvat. Näköaisti myös vie suuren osan "aisteille varatusta aivokapasiteetista". Vertaa esim. ravintolat, joissa syödään pimeässä.Tästä voisi vetää johtopäätöksen, että kitaroiden ominaissaundikin voisi näin ollen erottua paremmin.
 
On varmasti joku joskus testannutkin, mutta tuli nyt vain tämmöinen mieleen, kun tuossa yhdessä toisessa ketjussa juuri puhuttiin siitä kuinka kitaran korkea hinta hinta "parantaa" soitettavuutta. Jos joku on mennyt tämmöisen idean toteuttamaan niin kertokaahan ihmeessä miten hommassa lopulta kävi! :)
 
Checy
17.10.2011 15:00:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää vois muuten olla ihan mielenkiintosta testaa.
 
krk
17.10.2011 15:00:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tollainen on ainakin ollut
 
http://www.rytmi.com/telecaster-loytyi-sokkonakin-608/
 
"This guy makes me sick. He waits until I'm 90..." - Les Paul Tommy Emmanuelista
Vladi
17.10.2011 15:01:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkään ajatusta täysin tyrmäämättä, mielestäni tämmöisessä testissä on aika paljon muttia jotta testiä voidaan pitää "oikeaoppisena". Kitaroissa pitäisi periaatteessa olla lähes identtiset ominaisuudet, jotta testi olisi järkevä. Eri puut, mikit, tallat jne. kuulostavat erilaiselta jolloin eroavaisuus syntyy jo niistä, riippumatta mitä hintalapussa lukee. Näin ainakin minun mielestäni.
 
Samalla heitän ajatuksen ilmoille, että onko sillä loppuviimeksi väliä jos kallis soitin kuulostaa vain "vähän" paremmalta? Jos tuo kyseinen kallis kepukka tekee omistajansa onnelliseksi, niin onko muulla väliä? Ostavathan ihmiset ties miten hirveitä taulujakin järjettömillä hinnoilla, mutta niin kauan kun he itse ovat niihin tyytyväisiä, onko muulla väliä? :)
Vladi
17.10.2011 15:07:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

krk: Tollainen on ainakin ollut
 
http://www.rytmi.com/telecaster-loytyi-sokkonakin-608/

 
"Testivahvistimena käytettiin Flextonen mainiota Line6-putkivahvistinta ja nupit väännettiin tyynesti neloselle. Pientä reverbiä lukuunottamatta efektejä ei käytetty, vaan turvauduttiin testitarkoituksiin parhaiten soveltuvaan suoraan ääneen."
 
Tämä pätkä kertoo jo aika paljon testistä. Ensinnäkin Line6:sen Flextone(ei Flextonen Line6) on aika kaukana putkivahvistimesta ja omien soittokokemusten mukaan tasoittaa soittimen dynamiikkaa paljon, ihan kuten vanhemmat poditkin. Toki varmasti tuollakin vahvarilla eroja kuulee, mutta omien kokemusten perusteella kunnon putkivahvari on "hieman" eri juttu kuin "Flextonen mainio Line6".
 
Tätähän testiä taidettiin kritisoida jo jossain toisessa ketjussa.
krk
17.10.2011 15:17:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: ...
Tätähän testiä taidettiin kritisoida jo jossain toisessa ketjussa.

 
Heh heh, vai ei ole testillä mnet-hyväksyntää...
 
Jakoilan näkemyksiähän nämä ovat, mutta kuuntelen niitä kyllä vähän toisenlaisella korvalla kuin suurinta osaa näistä "mnet-viisasteluista"...
 
"This guy makes me sick. He waits until I'm 90..." - Les Paul Tommy Emmanuelista
Vladi
17.10.2011 15:19:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

krk: Heh heh, vai ei ole testillä mnet-hyväksyntää...
 
Jakoilan näkemyksiähän nämä ovat, mutta kuuntelen niitä kyllä vähän toisenlaisella korvalla kuin suurinta osaa näistä "mnet-viisasteluista"...

 
Eli koska en ole yleisesti tunnettu kitaraguru, minulla ei ole oikeutta kritisoida testiä järkevästi perustellen?
krk
17.10.2011 15:21:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Eli koska en ole yleisesti tunnettu kitaraguru, minulla ei ole oikeutta kritisoida testiä järkevästi perustellen?
 
Sen kun kritisoit ihan rauhassa vaan.
 
"This guy makes me sick. He waits until I'm 90..." - Les Paul Tommy Emmanuelista
Vladi
17.10.2011 15:24:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

krk: Sen kun kritisoit ihan rauhassa vaan.
 
Eli mielestäsi testissä ei ole mitään vikaa?
Sintti
17.10.2011 15:29:38 (muokattu 17.10.2011 15:31:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Mitenkään ajatusta täysin tyrmäämättä, mielestäni tämmöisessä testissä on aika paljon muttia jotta testiä voidaan pitää "oikeaoppisena". Kitaroissa pitäisi periaatteessa olla lähes identtiset ominaisuudet, jotta testi olisi järkevä. Eri puut, mikit, tallat jne. kuulostavat erilaiselta jolloin eroavaisuus syntyy jo niistä, riippumatta mitä hintalapussa lukee. Näin ainakin minun mielestäni.
 
Samalla heitän ajatuksen ilmoille, että onko sillä loppuviimeksi väliä jos kallis soitin kuulostaa vain "vähän" paremmalta? Jos tuo kyseinen kallis kepukka tekee omistajansa onnelliseksi, niin onko muulla väliä? Ostavathan ihmiset ties miten hirveitä taulujakin järjettömillä hinnoilla, mutta niin kauan kun he itse ovat niihin tyytyväisiä, onko muulla väliä? :)

 
Ideana nimenomaan olisikin hakea se itselle sopivin soitin katsomatta hintalappua. En tarkoittanut aloitusviestissä, että tuloksen tulisi olla, että über kalliit customit ovat perseestä ja Kinkkilässä tehty satasen kopio pieksee kaikki. Voihan se olla, että se kallein olisikin se itselle paras. :)
 
Mielestäni kitaroiden soundilliset erot eivät myöskään haittaisi testissä. Kuten tuossa linkissä ollut testit, en itse lähtisi hakemaan sitä absoluuttista viiskyt-luvun telesoundia, vaan itselleni parhaiten maistuvaa ääntä. Tietenkin linkin takaa löytyvässä testissä tuo 50-luvun telesoundi oli juuri se, josta testaaja tykkäsi.
 
Kyllä varmasti itsekin mieluusti soittaisin 3-5k euron customilla ja se olisi se paras kitara, jos semmoisen rahamäärän olisin sijoittanut soittimeen. Olisiko se customi nyt sitten kuitenkaan se paras, jos nimenomaan hintalappua tai soittimen ulkonäköä tarkastelematta testin tekisi? Ei voi tietää, siksi kysyinkin kokemuksia ja tarinoita.. :)
 
krk
17.10.2011 15:33:08 (muokattu 17.10.2011 15:33:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Eli mielestäsi testissä ei ole mitään vikaa?
 
Vikaa? Minä olen tyytyväinen että tuollainen testi on tehty, ja että se kaikkein tärkein elementti testausketjussa - soittaja - on ollut juuri Jakoila. Ihan varmasti löytyy monia asioita, jotka olisi voitu tehdä jotenkin "paremmin" tai ainakin toisin, mutta ne eivät ole tässä mielestäni oleellisia.
 
Jakoilan näkemykset ja kokemukset ovat minulle se pointti tässä. Eiköhän hän saanut kitaroista ne erot esiin mitä oli saatavissa.
 
Jos jollekin toiselle oleellinen pointti tässä testissä on se että ei käytetty putkivahvistinta, niin siitä vaan, sitten on.
 
Kyllä vikoja ja erimielisyyksiä löytyy maailmasta.
 
"This guy makes me sick. He waits until I'm 90..." - Les Paul Tommy Emmanuelista
Vladi
17.10.2011 15:35:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sintti: Ideana nimenomaan olisikin hakea se itselle sopivin soitin katsomatta hintalappua. En tarkoittanut aloitusviestissä, että tuloksen tulisi olla, että über kalliit customit ovat perseestä ja Kinkkilässä tehty satasen kopio pieksee kaikki. Voihan se olla, että se kallein olisikin se itselle paras. :)
 
Mielestäni kitaroiden soundilliset erot eivät myöskään haittaisi testissä. Kuten tuossa linkissä ollut testit, en itse lähtisi hakemaan sitä absoluuttista viiskyt-luvun telesoundia, vaan itselleni parhaiten maistuvaa ääntä. Tietenkin linkin takaa löytyvässä testissä tuo 50-luvun telesoundi oli juuri se, josta testaaja tykkäsi.
 
Kyllä varmasti itsekin mieluusti soittaisin 3-5k euron customilla ja se olisi se paras kitara, jos semmoisen rahamäärän olisin sijoittanut soittimeen. Olisiko se customi nyt sitten kuitenkaan se paras, jos nimenomaan hintalappua tai soittimen ulkonäköä tarkastelematta testin tekisi? Ei voi tietää, siksi kysyinkin kokemuksia ja tarinoita.. :)

 
Nii aivan, taisin ymmärtää aloitusviestin hieman väärin. Tuommoinen "itselle paras kitara"-sokkotesti vois olla kyllä varsin mielenkiintoinen. Otanta pitäis varmaan olla kuitenkin suht suuri. Siinä mielessä tuo linkitetty teletesti on kyllä oikeilla raiteilla ja tuloskin ehkä vähän sitä, mitä aloitusviestissä haet. :)
novo
17.10.2011 15:35:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Eli mielestäsi testissä ei ole mitään vikaa?
 
Onhan toi vahvari siinä mielessä hyvä valinta tohon, että kellä tahansa ois varaa siihen :D Mut en mäkään lähtis kitaroita testailemaan millään Techin Trademarkilla tai Microcubella vaan haluaisin ehdottomasti jonkin itse hyväksi havaitsemani vahvarin käyttöön jossa oikeasti kuulee heti, kun kitara vaihtuu tai mikki on eri. Omista ottaisin varmaankin Carvinin testipeliksi.
 
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
Vladi
17.10.2011 15:40:18 (muokattu 17.10.2011 15:41:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

krk: Vikaa? Minä olen tyytyväinen että tuollainen testi on tehty, ja että se kaikkein tärkein elementti testausketjussa - soittaja - on ollut juuri Jakoila. Ihan varmasti löytyy monia asioita, jotka olisi voitu tehdä jotenkin "paremmin" tai ainakin toisin, mutta ne eivät ole tässä mielestäni oleellisia.
 
Jakoilan näkemykset ja kokemukset ovat minulle se pointti tässä. Eiköhän hän saanut kitaroista ne erot esiin mitä oli saatavissa.
 
Jos jollekin toiselle oleellinen pointti tässä testissä on se että ei käytetty putkivahvistinta, niin siitä vaan, sitten on.
 
Kyllä vikoja ja erimielisyyksiä löytyy maailmasta.

 
En minä Jakoilan näkemystä tässä kyseenalaista. Pointtini oli vain siinä, että käytetty vahvistin ei mielestäni tuo tarpeeksi selvästi ilmi kitaroiden välisiä sävyeroja. Jatkoajatuksena on siis, että jos käytetty vahvistin olisi ollut jokin laadukas putkipeli, olisiko tulos ollut eri. Eikö se ole sitten oleellista?
 
E: Hyvin todennäköisesti voittaja olisi ollut sama soittajan mieltymyksistä johtuen, mutta olisi mielenkiintoista tietää, miten nuo muut sijat olisi jaettu.
LaMotta
17.10.2011 15:41:54 (muokattu 17.10.2011 15:47:12)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sintti: Morjensta, tulipa tässä mieleeni moinen ja ihan mielenkiinnosta ajattelin aloittaa ketjun.
 
Soittotuntumaa ainakin voi arvioida vaikka silmät sidottuna......edellyttäen että osaa soittaa jotain sokkona :)
 
On varmasti joku joskus testannutkin, mutta tuli nyt vain tämmöinen mieleen, kun tuossa yhdessä toisessa ketjussa juuri puhuttiin siitä kuinka kitaran korkea hinta hinta "parantaa" soitettavuutta.
 
Ihminen on aisteineen altis subjektiivisille vaikutteille. Selvähän se nyt on sanomattakin.
 
PS. Olisko tuossa sulle hyvä avatar?
http://www.centralfloridafishingrep … t.com/images/fish/439f414777438.jpg
 
Asiasta kymmenenteen. Tänään opin uutta alla auringon. Wah-wahin toimintaa pystyy säätämään pedaalin sisäpuolelta. Jipii.
 
ORWELL - 2011
krk
17.10.2011 15:50:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: En minä Jakoilan näkemystä tässä kyseenalaista. Pointtini oli vain siinä, että käytetty vahvistin ei mielestäni tuo tarpeeksi selvästi ilmi kitaroiden välisiä sävyeroja. Jatkoajatuksena on siis, että jos käytetty vahvistin olisi ollut jokin laadukas putkipeli, olisiko tulos ollut eri. Eikö se ole sitten oleellista?
 
E: Hyvin todennäköisesti voittaja olisi ollut sama soittajan mieltymyksistä johtuen, mutta olisi mielenkiintoista tietää, miten nuo muut sijat olisi jaettu.

 
Kaikesta päätellen testissä käytetty vahvistin toi Jakoilan mielestä riittävän selvästi ilmi sen mitä testissä haettiin. Voi olla rauhassa tästäkin eri mieltä.
 
"This guy makes me sick. He waits until I'm 90..." - Les Paul Tommy Emmanuelista
Murgo
17.10.2011 17:17:16 (muokattu 17.10.2011 17:20:59)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta:
 
Ihminen on aisteineen altis subjektiivisille vaikutteille. Selvähän se nyt on sanomattakin.

 
Kuulin muuten juuri viime viikolla radiosta väitteen että joskus jossain olisi tehty jollekin viiniasiantuntijaporukalle källi, tarjottu maisteltavaksi punaviinin väriseksi värjättyä valkoviiniä. Porukka oli kuulemma ihan sujuvasti arvioinut sitä punaviininä, yksikään ei ollut tajunnut (tai ainakaan sanonut) että jotain on pielessä.
 
Jutun todenperäisyydestä ei ole varmuutta, aika uskomattomaltahan se kuulostaa ottaen huomioon että uskoisin itsekin erottavani puna- ja valkoviinin toisistaan sokkona ainakin JOS minulle kerrottaisiin että se voi olla kumpaa tahansa.
 
En tosin tiedä miten sitten kävisi jos se tosiaan olisi punaviinin väristä ja minulle kerottaisiin että se on punaviiniä, kieltäytyisinkö uskomasta omaa makuaistiani? Maistaisinko sen "tiedon" nojalla kaikesta huolimatta punaviininä?
 
Ja jos huomaisin eron, uskaltaisinko sanoa että "perhana, tämähän maistuu ihan valkoviiniltä!" vai pelkäisikö paljastuvani mitään tietämättömäksi juntiksi (joka siis viinien suhteen olenkin) ja hymistelisin vain muiden mukana "punaviinin" makuvivahteita?
 
Keisarin uudet vaatteet nääs.
 
No joo, koska tosiaan en edes kuvittele tai väitä tietäväni viineistä (tai kitaroista :) mitään, luultavasti minä kertoisin kyllä mitä maistan jos eron pystyisin huomaamaan kun ei olisi mitään "asiantuntijastatusta" menetettävänä.
 
Ns. asiantuntijat usein eivät juuri nolauksen pelossa useinkaan suostu sokkotesteihin vaan pyrkivät keksimään tekosyitä miksi sellainen ei muka olisi relevantti. Esimerkkinä vaikkapa HiFi-ala, kuullaan muka "selviä eroja" jotka sokkotestissä mystisesti katoavat.
 
Mutta siis, sokkotesti luultavasti olisi asiassa kuin asiassa aika valaiseva itse kullekin, saattaa itsekin yllättyä miten paljon ennakkokäsitys lopulta vaikuttaa.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Rg505bk
17.10.2011 17:20:35 (muokattu 17.10.2011 17:22:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonhan voisi helposti toteuttaa ottamalla kaverin musakauppaan "silmiksi", kunhan vaan kitarat mitä koekeilee olisi suunnilleen saman mallisia niin kyllähän tosta jotain voisi saada irtikin. Niin ja mielellään tietysti kohtalaisissa säädöissä, voisi tulla mielenkinntoiisia tuloksia jos se "parhain" kitara olisi säädetty päin helvettiä ja halvin olisi viimoisen päälle laitettu...
 
LaMotta
17.10.2011 17:22:51 (muokattu 17.10.2011 17:29:05)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Kuulin muuten juuri viime viikolla radiosta väitteen että joskus jossain olisi tehty jollekin viiniasiantuntijaporukalle källi, tarjottu maisteltavaksi punaviinin väriseksi värjättyä valkoviiniä. Porukka oli kuulemma ihan sujuvasti arvioinut sitä punaviininä, yksikään ei ollut tajunnut (tai ainakaan sanonut) että jotain on pielessä.
 
Itselle kävi kerran niin, että ostin Alkosta epähuomiossa punaista kuohuviiniä. Oli kieltämättä hetkisen hiukan epätodellinen olo, kun hörppäsin sitä lasista uskoessani sen olleen 'tavallista' punaviiniä.
 
E: Muistelen lukeneeni jostain, että cd-soitinten äänivertailussa oli kuultu eroja äänessä kun soittimen panelin taustaväri muuttui....
 
ORWELL - 2011
J.Hollström
17.10.2011 17:35:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän kaikki asiaan vihkiytyneet ymmärtää, että soittimia ei valita silmät kiinni ja sokkona. Niitä fiilistellään, testaan eri olosuhteisssa ja opiskellaan ajan kanssa ja sitten katsotaan onko jostain pitopeliksi. Vähän niinkuin naisetkin. Varmaan samanlaiset / paremmat köröt saa sokkona huonostakin vinkuintiaanin vehkeestä, mutta pidemmän päälle niistä ei oo kumppania.
 
Kyllä ne perinteet ja sukujuuretkin vaikuttaa pitkässä juoksussa. Hätäseen kustu kiinalainen halpiskopio ei tee minkäänlaista vaikutusta (muuta kuin voi yrittää puolustella, että ihan hyvää tavaraa hintasekseen), kun taas joku maineikasta sukujuurta oleva luo heti erilaisen lähtökohdan pidemmälle ja kestävälle suhteelle. Saatika jos on jo enemmän tietä nähnyt yksilö joista saa pulittaa jo pidemmän pennin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «