Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran ominaisuudet, jotka vaikuttavat soittotatsiin
1 2
Metal Jewel
14.10.2011 09:21:14 (muokattu 14.10.2011 09:35:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko eri kitaroilla eroja siinä, kuinka helposti niillä voi esim. soittaa nopeasti? Jos on niin mitkä ominaisuudet eritoten vaikuttavat tähän? Esim. minulla on käytössä ihan tollainen halvin harley benton tällä hetkellä. Onko sillä jotain eroa jos minulla olisi käytössä joku 2 tonnin tilukitara? Tiedän että saundiin se vaikuttaa vuorenvarmasti, mutta entäs ihan soittotatsiin?
 
Ja alkaa tuo harley benton pikkuhiljaa hajoamaan muutenkin käsiin. Otelaudalla on loiskasvua, muun muassa talla taitaa singahtaa 6 kielen jänniteestä jonain päivänä kyllä seinästä läpi :D (siinä sivussa pari muutakin osaa kaiketi). Ja olisi ihan ok jos kitarasta vaikka löytyisi 24 nauhaa 22 sijasta sekä tuo vibrakampi (noh, ei nyt niin hirveän tärkeä minulle). Mutta onko siinä tosiaan vielä se soittotatsi?
 
Entropia666
14.10.2011 09:27:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä niihin kalliimpiin keppeihin on panostettu myös soittoergonomian kannalta. Soittotatsiin vaikuttaa tietysti kielten korkeus ja paksuus, tallaratkaisu (TOM, Floyd Rose vaiko Fenderin perus), kitaran muoto, kaulaprofiili, nauhat ja radius. Kyllähän noita muuttujia on aika paljolti.
 
Kalliimmat kitarat on myös viimeistelty paremmin ja kasattu kenties vähän pykälää paremmista osista. Voihan sulla olla kahden tonnin Telecaster ja kahden tonnin Ibanez, aika isot erot on tatsissa vaikka kummatkin laatuvehkeitä....
 
Rokkifotoja: H A J E . F I
Spiral
14.10.2011 09:28:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No esim. säädettävyys. Hyvät kitarat saa säädettyä niin että kielet soivat hyvin vaikka ovat lähellä otelautaa, mikä taas helpottaa nopeaa soittamista. Kaulan paksuus tms. ei minusta ole ihan yhtä merkityksellinen, vaikka joitakin ohuita kauloja mainostetaan ja mielletään nopeiksi.
 
Snapo
14.10.2011 09:30:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liekö tuo action vaikuttais eniten, eli kuinka korkealla kielet on. Näin kärjistetysti kalliissa kitarassa voit säätää actionin matalalle ilman särinöitä. Benttonista kielet vaan mahd. alas nii ei tarvii käyttää mitään distortionia tiluttaessa!
 
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Metal Jewel
14.10.2011 09:31:26 (muokattu 14.10.2011 09:32:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielet on mulla muutenkin ihan matalalla, lähtee tosiaan talla seinästä läpi jos edes nostaisin.
 
Niin muuten tuli tosta telecasterista mieleen, miksi kaikki naureskelevat aina sille kun yksi erittäin kova kitarist eli Jari Mäenpää soittaa death metalia telecasterilla? Ja mikä siinä on syynä, että hän on aika lailla ainoa, joka sillä soittaa noista tuon koulukunnan sweeppitiluttajista?
 
-HP-
14.10.2011 09:32:20 (muokattu 14.10.2011 09:35:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metal Jewel: Onko eri kitaroilla eroja siinä, kuinka helposti niillä voi esim. soittaa nopeasti? Jos on niin mitkä ominaisuudet eritoten vaikuttavat tähän? Esim. minulla on käytössä ihan tollainen halvin harley benton tällä hetkellä. Onko sillä jotain eroa jos minulla olisi käytössä joku 2 tonnin tilukitara? Tiedän että saundiin se vaikuttaa vuorenvarmasti, mutta entäs ihan soittotatsiin?
 
Omien kokemusten mukaan kyllä on, ite oon jollain Williamsin ruikulipaskalla soitellu niin kyllä se on jotain aivan järkyttävää soittaa, ei lainkaan sustainia. (Sustain=Kuinka kauan kieli jaksaa soida) Kunnon kitarassa se soittotuntuma on paljon napakampi, etenkin jos soitto on vähäänkään harjaantunut.
 
Ja floikat kannattaa jättää laskuista heti pois jos haetaan parasta soittotuntumaa. Itellä on kitaroita molemmilla tallaratkaisuilla.
 
E: Olin hidas.
 
Niin muuten tuli tosta telecasterista mieleen, miksi kaikki naureskelevat aina sille kun yksi erittäin kova kitarist eli Jari Mäenpää soittaa death metalia telecasterilla? Ja mikä siinä on syynä, että hän on aika lailla ainoa, joka sillä soittaa noista tuon koulukunnan sweeppitiluttajista?
 
On munakasta soittaa telecasterilla. Se ei muka ole heviuskottava soitin koska se on pyöreä muodoiltaan. Mutta silti sitäkin käytetään.
 
Immature asshole
RamoQ
14.10.2011 09:36:52 (muokattu 14.10.2011 09:44:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko eri kitaroilla eroja siinä, kuinka helposti niillä voi esim. soittaa nopeasti? Jos on niin mitkä ominaisuudet eritoten vaikuttavat tähän? Esim. minulla on käytössä ihan tollainen halvin harley benton tällä hetkellä. Onko sillä jotain eroa jos minulla olisi käytössä joku 2 tonnin tilukitara?
 
No paremmat palikathan siinä varmasti olisi mikä vaikuttaisi pitkälti tuntumaan. Kuten esimerkiksi viimeistely on melko iso juttu kitaran tuntuman kannalta, "nihkeällä" kaulalla ei ainakaan omasta mielestä olen kauhean kiva soittaa saatikka sitten kitaralla jonka kielet rämisevät nauhoihin.. Tietenkin näitä viimeistelyn puutteita voi korjailla siihen halpaan ritsaan. (kuten vaikka hipelöidä nauhoja tai muuta mukavaa)
 
Käytännössähän halvastakin kitarasta voi löytyä hyvä tuntuma mutta sitä joutuu hakemaan yleensä enemmän kuin kalliimmanpään kepakoista.
 
Metal Jewel:
Niin muuten tuli tosta telecasterista mieleen, miksi kaikki naureskelevat aina sille kun yksi erittäin kova kitarist eli Jari Mäenpää soittaa death metalia telecasterilla? Ja mikä siinä on syynä, että hän on aika lailla ainoa, joka sillä soittaa noista tuon koulukunnan sweeppitiluttajista?

 
Saundi lähtee sakaroista öriöri, heviä ja silleen!
 
----> Jooh takki...
 
"Nobody boogie like the boogieman"
Terry Pantheras
14.10.2011 13:25:48 (muokattu 14.10.2011 13:26:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metal Jewel: Onko eri kitaroilla eroja siinä, kuinka helposti niillä voi esim. soittaa nopeasti? Jos on niin mitkä ominaisuudet eritoten vaikuttavat tähän? Esim. minulla on käytössä ihan tollainen halvin harley benton tällä hetkellä. Onko sillä jotain eroa jos minulla olisi käytössä joku 2 tonnin tilukitara? Tiedän että saundiin se vaikuttaa vuorenvarmasti, mutta entäs ihan soittotatsiin?
 
Sanoisin, että ero on enimmäkseen soittotatsissa kuin niinkään soundissa - toki siinäkin on suuria eroja - kun verrataan kalliimpia ja halvempia kitaroita.
 
Tatsiinhan vaikuttaa ties mitkä ominaisuudet:
 
- kielten korkeus
- kaulan paksuus
- kaulan leveys
- otelaudan radius, eli kaarevuus
- satulaurien syvyys
- kaulan pitkittäinen kaarevuus/suoruus
- tallan malli (floikka, fendertyylinen, kiinteät (tune-o-matic, tele...)
- kielten paksuus
- mensuuri, eli skaalan ja otelaudan pituus
- kitaran paino
- jne. jne.
 
Ja nämä kaikki verraten sun käden kokoon, sormien pituuksiin yms..
 
Ja alkaa tuo harley benton pikkuhiljaa hajoamaan muutenkin käsiin. Otelaudalla on loiskasvua, muun muassa talla taitaa singahtaa 6 kielen jänniteestä jonain päivänä kyllä seinästä läpi :D
 
Mun vanhalle Landolalle kävi noin keskellä yötä kun roikkui sängyn yläpuolella telineessä. Muistan kuulleeni järkyttävän pamahduksen, kaikukopan soinnin ja kitaran koppaan hakkaavan kielten varassa heiluvan tallan. Hyppäsin kesken unien sängystä karateasentoon alta sekunnin.
 
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ REVERBNATION
Metal Jewel
14.10.2011 20:29:34 (muokattu 14.10.2011 21:04:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joo'o, pelkäämpä, että tuo minun liimatulla mutterinliittimellä kitaraan kiinnitetty talla lähtee koht'puoliin patterista läpi (sitä on siis hieman tuunailtu jo kertaalleen). Siitä tulee sitten mukava monen donan lasku kun on kohta koko talossa putkistot aivan perseellään. Tekee niin perkeleesti hankkia uus skeba :). Mut ei oo rahaa
 
Kun vetää noita 3,5 nuotin suuruisia bendejä ja hieman aggressiivisempia vibratoja, niin sitää tulee aina mietittyä: "Mitäs helvettiä minä oikeastaan luulen tekeväni?" Ei varmaan se järkevin asia mitä tehdä kitaralla kun laitteisto on tätä luokkaa.
 
elsewhere
14.10.2011 22:16:15 (muokattu 14.10.2011 22:16:31)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun vetää noita 3,5 nuotin suuruisia bendejä ja hieman aggressiivisempia vibratoja, niin sitää tulee aina mietittyä: "Mitäs helvettiä minä oikeastaan luulen tekeväni?" Ei varmaan se järkevin asia mitä tehdä kitaralla kun laitteisto on tätä luokkaa.
 
Se ehkä hieman lohduttaa, että kun opettelee kuulostamaan hyvältä paskalla laitteistolla, kuulostaa helposti _tosi_ hyvältä paremmilla kamoilla :)
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
Krice
14.10.2011 22:29:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo tallaratkaisu vähän oudoksuttaa. Mistä kielet tietää minkälaiseen tallaan ne on kiinnitetty? Ja miten niin FR on huono talla?
 
Jucciz
14.10.2011 22:40:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väri vaikuttaa. Musta kitara on auttamattoman tylsä ja sillä tulee soitettua siispä auttamattoman tylsästi - ellei siis kyseessä ole Gibsonin Les Paul tai puoliakustinen, jolloin kitara on ehdottoman hieno ja soittokin automaattisesti timanttia.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Decadetroll
15.10.2011 10:05:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Väri vaikuttaa. Musta kitara on auttamattoman tylsä ja sillä tulee soitettua siispä auttamattoman tylsästi - ellei siis kyseessä ole Gibsonin Les Paul tai puoliakustinen, jolloin kitara on ehdottoman hieno ja soittokin automaattisesti timanttia.
 
Hyvin sanottu siellä takana!
 
Tuohon tele ja metalli-aiheeseen lisään sen verran, että eräs mr. Townsend soittelee myöskin telejohdannaisilla välistä.
 
Ja itse aiheeseen: kaikki lienee jo sanottu, mutta itselleni tärkein soittoergonomiaan ja tatsiin vaikuttava asia on tuo kielten korkeus. hankala soittaa kun kitara tai basso on kuin munaleikkuri.
 
"ja by the way! tähdennän, että kyllä kyllä nukun alasti jos joku sitä miettii? mutta toivon, että kukaan ei menetä yö uniaan sen asian suhteen, mutta jos kuitenkin luulet, että olet mahdollisesti menettämässä unesi, niin laita "privana" viestiä." -Rijkar
Ziggy Bubba
15.10.2011 10:45:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Väri vaikuttaa. Musta kitara on auttamattoman tylsä ja sillä tulee soitettua siispä auttamattoman tylsästi - ellei siis kyseessä ole Gibsonin Les Paul tai puoliakustinen, jolloin kitara on ehdottoman hieno ja soittokin automaattisesti timanttia.
 
Ne on ne reunalistat mitkä noista mustista tekee hienoja. Oma musta LP Studio on suht ankea ilmestys, vaikka miten päin kattelisi. Ai niin, ne reunalistat vaikuttavat tuntumaan kumman paljon, mun mielestä positiivisesti. Puhumattakaan lakkauksesta.
 
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
Jucciz
15.10.2011 13:34:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sikki-six: Ne on ne reunalistat mitkä noista mustista tekee hienoja. Oma musta LP Studio on suht ankea ilmestys, vaikka miten päin kattelisi. Ai niin, ne reunalistat vaikuttavat tuntumaan kumman paljon, mun mielestä positiivisesti. Puhumattakaan lakkauksesta.
 
Pitää muuten paikkansa. Vaalea reunalista tuo kummasti arvokkuutta ja jäntevyyttä muuten mustaan kitaraan, samoin esim. kullanväriset metalliosat. Toki muunkin värisiin.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Krice
15.10.2011 14:02:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Vaalea reunalista tuo kummasti arvokkuutta ja jäntevyyttä muuten mustaan kitaraan, samoin esim. kullanväriset metalliosat.
 
http://www.guitarplayer.com/uploade … es/guitarplayer/Stories/pro%20x.jpg
 
Wradlin
15.10.2011 14:24:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: http://www.guitarplayer.com/uploade … es/guitarplayer/Stories/pro%20x.jpg
 
Siinähän on hyvä esimerkki Juccizen puheesta; hienosta rock n' roll kitarasta saadaan vielä hienompi lisäämällä siihen vaaleat reunalistat ja kultaiset osat.
 
Kailis: Wradlinilta käy yllättävän hyvin näppiksen käyttö samalla poroa nussien
Miikathebest
15.10.2011 14:52:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosiaan hinta, merkki ja väri vaikuttavat huomattavasti soittotatsiin - koska mielen salatut voimat.
 
Liikaa säröä!
Jussiman
15.10.2011 15:40:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikathebest: Tosiaan hinta, merkki ja väri vaikuttavat huomattavasti soittotatsiin - koska mielen salatut voimat.
 
Todellakin. Jos jossain kokeilee jotain 5000 euron kitaraa, niin se nimenomaan tuntuu niin hyvältä, koska mieli olettaa niin. Ei siinä nyt välttämättä niin hirveän suuria eroja ole halvempaan verrattuna, mutta sitä vain aina olettaa, että korkea hinta on yhtä kuin huippulaatu.
 
mattim
15.10.2011 16:00:53 (muokattu 15.10.2011 16:01:27)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jussiman: Todellakin. Jos jossain kokeilee jotain 5000 euron kitaraa, niin se nimenomaan tuntuu niin hyvältä, koska mieli olettaa niin. Ei siinä nyt välttämättä niin hirveän suuria eroja ole halvempaan verrattuna, mutta sitä vain aina olettaa, että korkea hinta on yhtä kuin huippulaatu.
 
Ei kannata heti sitä hintalappua tuijottaa, se antaa kuvan, että epäilen, että oiskos tähän varaa ; - ) Jos on joskus soittanut hyvällä kitaralla tietää mitä etsii, eikä hinnalla ole väliä. Harmi vaan, että ne hyvät ovat monesti kalliita, poikkeuksiakin löytyy onneksi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «