Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sustainin parantaminen
1 2
Jecux
04.10.2011 14:50:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heipä hei.
 
Sähkistä soittaessani olen huomannut, että sustainia pitäisi saada paremmaksi.
 
Vahvari: Peavey Rage 158
Kitara: Schecter Hellraiser C-1 Special EMG mikkeillä ja Set-neckillä
Säröpedaali (vahvarissa ei ole olemassakaan särökanavaa): Rocktron Metal Planet
 
Tiedän että vahvari ei ole viimeisintä huutoa, mutta en haluaisi uutta vahvariakaan hommata tämän takia. Siksi ajattelin hommata jonkun sustainer-pedaalin, esim. Bossin tekeleen: http://www.thomann.de/fi/boss_cs3_compression_sustainer.htm Soittelen lähinnä metallia, tarviiko siihen erilaisen sustainer-spedun?
 
Olisiko kenties uusi säröpedaali paikallaan? Saa vapaasti ehdotella erilaisia tapoja parantaa sustainia.
 
Kiitos :)
 
"Music really does make the world a better place"
JuSu
04.10.2011 15:03:41 (muokattu 04.10.2011 15:07:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jecux: Heipä hei.
 
Sähkistä soittaessani olen huomannut, että sustainia pitäisi saada paremmaksi.
 
Vahvari: Peavey Rage 158
Kitara: Schecter Hellraiser C-1 Special EMG mikkeillä ja Set-neckillä
Säröpedaali (vahvarissa ei ole olemassakaan särökanavaa): Rocktron Metal Planet
 
Tiedän että vahvari ei ole viimeisintä huutoa, mutta en haluaisi uutta vahvariakaan hommata tämän takia. Siksi ajattelin hommata jonkun sustainer-pedaalin, esim. Bossin tekeleen: http://www.thomann.de/fi/boss_cs3_compression_sustainer.htm Soittelen lähinnä metallia, tarviiko siihen erilaisen sustainer-spedun?
 
Olisiko kenties uusi säröpedaali paikallaan? Saa vapaasti ehdotella erilaisia tapoja parantaa sustainia.
 
Kiitos :)

 
Tuota laitelistaa katsellessa väkisinkin se neuvo olisi kyllä päivittää vahvistinosastoa.
 
Pari ihan ilmaista juttua...
 
Tuoreet kielet. Vanhat kielet soi huonosti ja kuulostaa vielä huonommalta.
 
Kitaran säädöt. Hyvissä säädöissä oleva kitara soi puhtaasti ja hyvin. Kielet eivät saa olla liian lähellä otelautaa. Myös liian lähellä kieliä olevat mikit syövät sustainia, tosin aktiivimikkien kanssa tämä ei ole käsittääkseni kovin tarkkaa.
 
Soittotekniikka. Hyvä vibrato pidentää nuotin sointia sopivalla soundilla lähes ikuisesti, tarvittaessa. Lisäksi kuulostaa hyvältä.
 
Ne sustainin pidentämiseen kehitellyt laitteet, mitä itse olen käpisetllyt, kuulostavat juuri siltä kuin mitä ovatkin: keinotekoisilta. Mä suosittelisin silti edelleen, vastoin pyyntöä, parempaa vahvistinta. Toki tuolla mainitsemallasi Bossillakin saa nuottiin lisää pituutta, mutta se tuo soundiin muutenkin oman lisänsä, ei vain pidennä sointia. Isommilla gaineilla myös häiriöt kasvavat.
 
JuSu
 
hemmo: kuka sitä nyt vanhana jakfaa nuffia
Sintti
04.10.2011 15:09:35 (muokattu 04.10.2011 15:11:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilman muuta vahvistinta pitäisi päivittää parempaan niin kuin jo Jusu neuvoi. Kitara sinulla näyttäisi olevan ihan hyvä jo. Säädöillä on myös paljon vaikutusta soundiin. Jos et itse osaa säätää kitaraa, niin vie se lähimmälle kitarapajalla säädettäväksi. Yleensä korjaajat laittavat säädöt kuntoon haluamallesi vireelle ja vaihtavat uudet kielet jokusen kympin hintaan, ehkä 30-40e.
 
EDIT: Ehdottomasti kuitenkin tuossa sinun setissä pullonkaulana on tuo vahvistin.
 
PJS
04.10.2011 15:13:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keinotekoisilla konsteillakin voi toisinaan perustellusti pidentää sustainia. Esim. itse olen viehättynyt tietyissä tilanteissa kompura/sustainerilla pidennettyyn täysin luonnottomaan sustainiin. Mut se siis saundaa keinotekoiselta joten joka paikkaan ei sovi.
 
Peace!
Jecux
04.10.2011 15:19:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Tuota laitelistaa katsellessa väkisinkin se neuvo olisi kyllä päivittää vahvistinosastoa.
 
Sekin on käynyt mielessä mutta trankku- vai putkicombo? Mallintavissa olen kuullut semmosia juttuja että ne olisi pedaalien kanssa huonoja. Ja olisiko Bugeran V5 hyvä kotisoittoon? (:
 
Pari ihan ilmaista juttua...
 
Tuoreet kielet. Vanhat kielet soi huonosti ja kuulostaa vielä huonommalta.
 
Varmaan kuukauteen en ole nyt vaihtanut kieliä, mutta uskon, että se on vaan pieni tekijä tässä.
 
Kitaran säädöt. Hyvissä säädöissä oleva kitara soi puhtaasti ja hyvin. Kielet eivät saa olla liian lähellä otelautaa. Myös liian lähellä kieliä olevat mikit syövät sustainia, tosin aktiivimikkien kanssa tämä ei ole käsittääkseni kovin tarkkaa.
 
En oikein tiedä, pitäisikö tuota kitaraa käyttää jossain huollossa kun paksu E kieli suhisee vapaana 1. nauhan kohdalla, ja joskus kielet suhisee omituisesti tallan kohdalta. Olen itse tuota tallaa ihan tarpeeksi venkslannut.
 
Soittotekniikka. Hyvä vibrato pidentää nuotin sointia sopivalla soundilla lähes ikuisesti, tarvittaessa. Lisäksi kuulostaa hyvältä.
 
Olen vasta muutaman kuukauden omistanut sähkiksen (sitä ennen soittanut vuoden pelkkää akustista kitaraa), mutta uskon soittotekniikan harjaantuvan kehityksen kanssa :)
 
Ne sustainin pidentämiseen kehitellyt laitteet, mitä itse olen käpisetllyt, kuulostavat juuri siltä kuin mitä ovatkin: keinotekoisilta. Mä suosittelisin silti edelleen, vastoin pyyntöä, parempaa vahvistinta. Toki tuolla mainitsemallasi Bossillakin saa nuottiin lisää pituutta, mutta se tuo soundiin muutenkin oman lisänsä, ei vain pidennä sointia. Isommilla gaineilla myös häiriöt kasvavat.
 
Itse kanssa mietin, että tuleeko siihen soundiin se "keinotekoisuus". EHX:llä on sustaineri ehkä 30€ kalliimmalla (ja muillakin valmistajilla tietysti), mutta eikö niihin häiriö-ääniin olemassa Noise Suppressor, jolla niitä voisi ehkäistä?
 
"Music really does make the world a better place"
JuSu
04.10.2011 15:26:35 (muokattu 04.10.2011 15:27:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jecux: Sekin on käynyt mielessä mutta trankku- vai putkicombo? Mallintavissa olen kuullut semmosia juttuja että ne olisi pedaalien kanssa huonoja. Ja olisiko Bugeran V5 hyvä kotisoittoon? (:
 
Bugerasta ei ole kokemusta. Mutta Blackstar HT-5 tai HT-1 ovat mainioita pelejä. Ensimmäisessä on kotisoittoon tehoa turhankin paljon (5 W), mutta HT-1 alkaa olla sopivalla tehoalueella (1 W).
 
Varmaan kuukauteen en ole nyt vaihtanut kieliä, mutta uskon, että se on vaan pieni tekijä tässä.
 
Ei tarvitse perustaa uskoon tätä, vaihda ne kielet ja kokeile. =)
 
En oikein tiedä, pitäisikö tuota kitaraa käyttää jossain huollossa kun paksu E kieli suhisee vapaana 1. nauhan kohdalla, ja joskus kielet suhisee omituisesti tallan kohdalta. Olen itse tuota tallaa ihan tarpeeksi venkslannut.
 
Jos et itse osaa, niin pyydä (osaavaa) kaveria säätämään tai vie huoltoon.
 
Olen vasta muutaman kuukauden omistanut sähkiksen (sitä ennen soittanut vuoden pelkkää akustista kitaraa), mutta uskon soittotekniikan harjaantuvan kehityksen kanssa :)
 
Varmasti näin.
 
Itse kanssa mietin, että tuleeko siihen soundiin se "keinotekoisuus". EHX:llä on sustaineri ehkä 30€ kalliimmalla (ja muillakin valmistajilla tietysti), mutta eikö niihin häiriö-ääniin olemassa Noise Suppressor, jolla niitä voisi ehkäistä?
 
On olemassa. Ja se myös sitten tuo sitä keinotekoisuutta siihen ääneen, varsinkin liikaa käytettynä, ja lisäksi syö sitä saavutettua lisäsustainia. Tulos on karkeasti plus miinus nolla, paitsi että soundi paskoittuu helposti täysin.
 
Lisäksi, sillä rahalla mitä laitat kompuraan ja gateen (uutena), saat jo tuon HT:1:n myöskin uutena kaupasta. Saati jos vielä myyt vanhan vahvistimen, muutama kymppi tulee kotiinpäin siitäkin.
 
JuSu
Jecux
04.10.2011 15:37:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäksi, sillä rahalla mitä laitat kompuraan ja gateen (uutena), saat jo tuon HT:1:n myöskin uutena kaupasta. Saati jos vielä myyt vanhan vahvistimen, muutama kymppi tulee kotiinpäin siitäkin.
 
JuSu

 
Mietinkin, että kannattaako tuollaiseen pedaalin laittaa tuollaista summaa, kun uudella vahvarilla sustain paranee, että soundi. Ja tuosta Ragesta tuskin saa kovin paljon rahaa myymällä, en ymmärrä mikä tuon funktio on kun clean kanavakin on melko köyhä. :D
 
"Music really does make the world a better place"
Sintti
04.10.2011 15:54:13 (muokattu 04.10.2011 15:54:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On olemassa. Ja se myös sitten tuo sitä keinotekoisuutta siihen ääneen, varsinkin liikaa käytettynä, ja lisäksi syö sitä saavutettua lisäsustainia. Tulos on karkeasti plus miinus nolla, paitsi että soundi paskoittuu helposti täysin.
 
Lisäksi, sillä rahalla mitä laitat kompuraan ja gateen (uutena), saat jo tuon HT:1:n myöskin uutena kaupasta. Saati jos vielä myyt vanhan vahvistimen, muutama kymppi tulee kotiinpäin siitäkin.

 
Itse en myöskään lähtisi välttämättä kompuraa laittamaan, jos ketjun aloittaja ei ole soittanut kovin pitkään. Voi käydä niin, että tuudittautuu siihen kompuran tuomaan, joissain jutuissa helpompaan soittoon ja soittotekniikka jää puutteelliseksi. Hyvin paljon sustainiin vaikuttaa nimenomaan myös soittotekniikka, joka kehittyy vain soittamalla. Tästä syystä kannattaa sitä parempaa vahvaria lähtee katteleen. Hommaat vahvarin, jossa on hyvä soundi, niin soittoinnostuskin kasvaa ja tulee reenattua. Varmasti huomaa sitten, että se sustainikin paranee, kun taidot kasvaa. :)
 
Krice
04.10.2011 16:17:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jecux: En oikein tiedä, pitäisikö tuota kitaraa käyttää jossain huollossa kun paksu E kieli suhisee vapaana 1. nauhan kohdalla
 
Paina ekalta ja viimeiseltä nauhalta kieli pohjaan ja tarkista kaulan kaarevuus. Jos se on liian suora niin tulee helposti suhinoita.
 
trih
04.10.2011 18:57:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jecux: Heipä hei.
 
Sähkistä soittaessani olen huomannut, että sustainia pitäisi saada paremmaksi.
 
Vahvari: Peavey Rage 158
Kitara: Schecter Hellraiser C-1 Special EMG mikkeillä ja Set-neckillä
Säröpedaali (vahvarissa ei ole olemassakaan särökanavaa): Rocktron Metal Planet
 
Tiedän että vahvari ei ole viimeisintä huutoa, mutta en haluaisi uutta vahvariakaan hommata tämän takia. Siksi ajattelin hommata jonkun sustainer-pedaalin, esim. Bossin tekeleen: http://www.thomann.de/fi/boss_cs3_compression_sustainer.htm Soittelen lähinnä metallia, tarviiko siihen erilaisen sustainer-spedun?
 
Olisiko kenties uusi säröpedaali paikallaan? Saa vapaasti ehdotella erilaisia tapoja parantaa sustainia.
 
Kiitos :)

 
Tässä ragessa on ainakin särökanava (?):
http://www.youtube.com/watch?v=ehpSyMZ7i2s
 
Lieneekö sulla vika kitaran johdotuksissa, aktiivi-emg:n paristo loppu?
 
Emg:t täytyy laittaa tarpeeksi lähelle kieliä, niin lähelle kun pystyy, koska heikkotehoinen magneetti.
 
Säröpedaalista vola täysille ja vahvarista volan säätö, luulisi sustainia piisaavan. Mitkäs säädöt siinä sun vahvaris on silloin kun käytät säröspedua?
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Jecux
04.10.2011 21:50:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Tässä ragessa on ainakin särökanava (?):
http://www.youtube.com/watch?v=ehpSyMZ7i2s
 
Lieneekö sulla vika kitaran johdotuksissa, aktiivi-emg:n paristo loppu?
 
Emg:t täytyy laittaa tarpeeksi lähelle kieliä, niin lähelle kun pystyy, koska heikkotehoinen magneetti.
 
Säröpedaalista vola täysille ja vahvarista volan säätö, luulisi sustainia piisaavan. Mitkäs säädöt siinä sun vahvaris on silloin kun käytät säröspedua?

 
En ole nuista säädöistä kauheasti välittänyt, ihmettelen kun siinä on semmonen "channel" nappi, jota painamalla tulee sellainen melu mitä kukaan ei voi kuunnella ilman, että tärykalvot puhkeaa : D
 
"Music really does make the world a better place"
dfer
04.10.2011 21:59:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jecux: En ole nuista säädöistä kauheasti välittänyt, ihmettelen kun siinä on semmonen "channel" nappi, jota painamalla tulee sellainen melu mitä kukaan ei voi kuunnella ilman, että tärykalvot puhkeaa : D
 
Siitä nappulasta se särökanava just menee päälle, ruuvaa niitä pre- ja post nappuloita inhimillisemmälle tasolle.
 
Jecux
04.10.2011 22:12:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dfer: Siitä nappulasta se särökanava just menee päälle, ruuvaa niitä pre- ja post nappuloita inhimillisemmälle tasolle.
 
Jaaha, kyllä sitä näköjään kokoajan oppii jotain uutta. Kiitos tiedosta! : D
 
"Music really does make the world a better place"
Jungleman
04.10.2011 22:13:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Paina ekalta ja viimeiseltä nauhalta kieli pohjaan ja tarkista kaulan kaarevuus. Jos se on liian suora niin tulee helposti suhinoita.
 
Höpö höpö. Ei tule.
 
Kaula voi olla tikkusuora ja yläsatula hyvinkin matala, kunhan talla puolestaan on tarpeeksi korkealla. Lue vaikka Dan Erlewinen teorioita asiasta ja kokeile itse - toimii ihan käytännössä, ei vain teoriassa.
 
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Krice
04.10.2011 22:35:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jungleman: Kaula voi olla tikkusuora ja yläsatula hyvinkin matala, kunhan talla puolestaan on tarpeeksi korkealla.
 
Tuo kai tarkoittaa sitä, että kieliä täytyy pitää korkealla. Kuka nyt sitten haluaa tehdä niin, mutta ihan vapaasti minun puolestani.
 
jra
05.10.2011 09:59:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Tuo kai tarkoittaa sitä, että kieliä täytyy pitää korkealla. Kuka nyt sitten haluaa tehdä niin, mutta ihan vapaasti minun puolestani.
 
Hieman virheellinen käsitys että suurempi relief tarkoittaisi sitä että action voi olla matalampi. Jos nauhat ovat kunnossa ja kaula on ok, niin jopa suoralla tai vain todella pienellä reliefillä saa särinättömät säädöt. Itse asiassa n. 6.-12. nauhoilla reliefin kasvattaminen lisää särinän mahdollisuutta, jos tallaan ei kosketa. Omissa kitaroissa (pari Skuju CV:ta ja pari ei niin kallista Gibsonia) saa actionin lähes suoralla kaulalla (relief < 0,1mm) jonnekin 1,5-1,7mm paikkeille. Nykyään tuntuu että useat nimimiesten kitarateknikot säätävät kaulan lähes luotisuoraksi, pääasia tuossa on että nauhat ja kaula ovat kunnossa.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
fox
05.10.2011 12:17:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: Nykyään tuntuu että useat nimimiesten kitarateknikot säätävät kaulan lähes luotisuoraksi, pääasia tuossa on että nauhat ja kaula ovat kunnossa.
 
Jos nuo kriteerit täyttyy, sekä soittajan tatsi on "kevyt" voi tuo välys tosiaan olla kovinkin minimaalinen. Ja soundi silti pysyy hyvänä. Mutta nää säädöt on niin totaalisesti niitä soittajakohtaisia. Kielten jännitys, käytetty vire mm. ovat niitä huomioitavia muuttujia.. =)
Jos itse soittimessa on jotain, joka demppaa sitä kielten värähtelyaikaa (sustain ite soittimessa) ei kovin ihmeitä voi tehdä purkeilla eikä vahvistinpäässä, koko "ketjun" pitää olla tässäkin jutussa kunnossa..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Krice
05.10.2011 12:32:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: Nykyään tuntuu että useat nimimiesten kitarateknikot säätävät kaulan lähes luotisuoraksi
 
Varmaan siksi, että nykyisin käytetään basson kieliä kitarassa. Vähän ohuemmat kielet värähtelee.
 
jra
05.10.2011 13:29:04 (muokattu 05.10.2011 13:31:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Varmaan siksi, että nykyisin käytetään basson kieliä kitarassa. Vähän ohuemmat kielet värähtelee.
 
Jeff Beck? No, mulla itsellä on ihan kuusikielisiä .10-.11 -seteillä ja normivireellä, eikä soittotyylikään ole aivan nypläämistä, vaikka ei mitään hartioista lähtevää räimintääkään. Hyvin on pysynyt särinät kurissa (l. ei ollenkaan) lähes olemattomalla reliefillä ja alle 2mm actionilla. Mutta kuten Fox sanoi soittaja- ja kitarakohtaisia juttuja. Ja se että ohuet kielet värähtelee aiheuttaa juuri siinä 7. - 12. nauhoilla särinää jos reliefiä on liikaa ja action halutaan pitää matalahkona. Korkealla actionilla saa tietty särinät pois, mutta sitten tulee taas vastaan vireisyysongelmat.
 
Yleensä varmaankin särinät ja niistä aiheutuva mahdollinen sustainin demppautuminen johtuu siitä että nauhat ovat huonossa kunnossa, kaulassa on jotain häikkää, ja/tai säädöt ovat selvästi metsässä. Jos kaikki perusjutut on ok ja säädöt sellaiset että soittotuntuma on ok, niin ei varmaankaan isompia vaikutuksia sustainiin enää ole. Korkean actionin merkitys sustainiin voi tietty tulla siitä että jos kaulakulma on pieni, niin helposti kielten paine tallassa jää heikoksi. Korkealla actionilla saa ehkä tätä korjattua, mutta pulttikaulassa kokeilisin mieluummin vaikka shimmiä kaulataskussa. Tässä taisi olla kuitenkin set neck, eikä varmaan tämä ole ongelma?
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Imper
05.10.2011 13:56:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun kokemukseni kitarat vaan soi paljon paremmin kun kaula on luotisuora ja talla korkealla. Sen mukaan sitten opetellaan soittamaan sillä actionilla mikä siihen sattuu. Sähkökitaroiden actionit on yleisesti ottaenkin helppoja jos soittelee pääasiassa teräskielisellä akustisella. "Tone is everything" :)
 
Everyone is a per-son
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «